Komma igång med tester

SM0UTY

Active Member
Hej,

Jag har nyligen blivit radioaktiv igen efter att senast ha hållt på under 90-talet, och vill komma igång med att köra tester.

Jag har en IC-260 (2m SSB/CW/WFM 10W) som borde funka för att köra NAC 144. Några tips om vad jag mer behöver? Antenn med horisontal polarisation, antar jag? Funkar en rundstrålande halo? En riktkratta vore ju bättre men jag saknar antennrotor. Andra tips?

Vill också köra kortvåg (SSB) och tänkte att jag skulle börja med månadstesten på 80m och 40m. Tänkte bygga en wire-antenn av nåt slag, några tips?

Övriga tips emottages tacksamt! T.ex. vad man bör använda för loggprogram, och hur själva trafiken egentligen går till.

Mitt QTH är Sollentuna och jag kommer köra SSB tills vidare - övar f.n. CW varje kväll men det lär nog ta mej typ ett år innan jag kan det tillräckligt bra för att kunna köra nåt test.
 
Välkommen tillbaka!

Visst funkar en halo men det blir lätt ganska skralt i loggboken.

ett alternativ till halo är två stackade HB9CV som är motriktade, en hyfsad kompromiss om man inte har rotor eller utrymme för större arrangemang.
 
Antenn
körde rätt länge 144Mhz NAC med en 3-elements yagi och 10W i brist på mast.
Sen ersattes den med en 6el dk7zb som hade färre sidolober/mer sammanhållen huvudlob, eftersom problemet i SM0 är att det finns många starka stationer på 144Mhz NAC är det nödvändigt att kunna undertycka dessa med en bra antenn som går att rotera. En förförstärkare är nästan oanvändbar, utom vid speciella tillfällen när trafiksituationen tillåter

10W fick sedan driva ett separat slutsteg på 180W och då börjar man få riktig utdelning i loggen. Rekommenderas.

Rotor,
små yagi kan man rotera med den billigaste rotorn, med en relativt bred huvudlob är rotornoggrannheten är inte kritiskt.

Logprogram,
Logger (sm7lcb), taclog (oz1fjd), log4u (på sk3bg) har NAC-stöd och EDI formatet som används för att mata testresultatroboten på ssa.se.

Ingen rotor,
stacka flera korta ändmonterade yagis på höjden, 2st mot 230grader och 2st mot 60grader (som ett exempel)

Hade en ic-260A för längesedan, det lär duga ett tag till ;) Kör själv med en ic-706 10W och den har visserligen en del krämpor men duger som 144MHz NAC maskin.
 
Vill också köra kortvåg (SSB) och tänkte att jag skulle börja med månadstesten på 80m och 40m. Tänkte bygga en wire-antenn av nåt slag, några tips?

Övriga tips emottages tacksamt! T.ex. vad man bör använda för loggprogram, och hur själva trafiken egentligen går till.

Klipp till två dipoler för respektive band, mata dem med samma koax, det funkar fint. Ett annat alternativ är en dipol på 2x20m matad med öppen stege genom en ATU med balanserad ingång, en sådan antenn går att stämma av på 80-10m.

Loggprogrammet SD av EI5DI har implementerat de flesta HF-tester som finns, inkl. SSA:s Månadstest.

För att få dig ett hum om hur trafiken går till så lyssna och åter lyssna. Svara på några "CQ CONTEST"-anrop och snart är du inne i matchen! Vanligtvis består ett testmeddelande av anropssignal (sänd ALLTID ditt hela call och INTE enbart de två sista bokstäverna när du ropar upp någon), RS(T) samt löpnummer från 001. I Månadstesten tillkommer även lokator, exv. "SM0UTY 5NN 001 JO97CM" som jag hade givit dig om det hade varit min första kontakt i tävlingen.

Nästa SSA Månadstest går den 14 april (satsar på femte raka månadssegern CW, ha!) SSB körs 14-15z och CW 1515-1615z, kom igen och ropa in på CW, sänd "QRS" så drar jag ned på takten. Då jag kör telefoni endast i undantagsfall (nya DXCC/IOTA) deltar jag inte på SSB-delen.

Hör av dig direkt till mig om det är något du undrar över, sm1tde@ssa.se

73
Eric
SM1TDE (SA1A i contests)
 
Last edited:
Tack för alla tips! Jag fick massa matnyttig information och att-göra-listan fick en hel bunt nya rader :)

Jag kommer garanterat återkomma med fler frågor vad det lider... Och jag ska se till att lära mej CW!
 
Back
Top