Komma igång på microvåg!

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hallå alla!

När många nu vill köra HF vill jag hellre köra micro :)
Är väldigt intresserad av komma igång på 2,3GHz och 10GHz.
Kör just nu mycket 23cm, främst på NAC tester.
Nån som har bra tips/hjälp för att komma igång?
Har kikat en hel del på DB6NT,s prylar.

Tacksam för tips...

73 de SM6VTZ/Christian
 
Christian,
jag sitter i samma båt, är också intresserad att komma igång på micro. Du får gärna dela med dig av tips du får.
Tyvärr QRT nästa tisdag på NAC1G3,skall till SP och spela golf. Hoppas nån kan låna mina prylar och köra lite i testen.

73
Tobbe
 
Tjena Tobbe!

Ok, ska faktiskt på "studiebesök" på måndag hos -6EAN ska bli kul.
Får se om vi kan komma på nån lösning, hade vart kul att bli QRV nu i sommar.
Får hoppas att nån annan från JO86 är QRV...

73 de SM6VTZ/Christian
 
sm0lcb said:
Hej

Enklast är att köpa DB6NT transverter. PA finns ju andra att köpa om man vill ha det...

http://db6nt.de
http://www.dk2fd.de

Bara köpa, betala och vara glad...

de ULF/SM0LCB


Hej!

Är det någon som kan säga något om svårighetsgraden på deras 23cm byggsats? jag kan erhålla hjälp med intrimningen.

Concorde
 
Hej!

Om du har någon erfarenhet av att montera / löda ytmonterat så är de inte svåra att bygga. Om inte så finns det en del enklare byggsatser hos exempelvis ELFA för att få in känslan.

73 / Kent SM7MMJ
 
SM7MMJ said:
Hej!

Om du har någon erfarenhet av att montera / löda ytmonterat så är de inte svåra att bygga. Om inte så finns det en del enklare byggsatser hos exempelvis ELFA för att få in känslan.

73 / Kent SM7MMJ

Tackar!

Har tyvärr bara byggt hålmonterat och aldrig försökt mig på ytmonterat.Man har ju en viss respekt för att ge sig på en så pass dyr byggsats om det skulle gå fel.

73 Concorde
 
Hej!

Ja det förstår jag, den största risken när man är ovan är att man förstör själva kortet och då är man ju illa ute. Men bli inte avskräckt, det går att lära sig med lite träning. Vad gäller verktyg så är det en liten lödbenna med fin spets, en BRA antimagnetisk pincett och ett par förstoringsglasögon eller en lupp som gäller. Då kan man få ihop det mesta.

73 / Kent -SM7MMJ
 
ytmonterat

Sitter själv och bygger på en TX med 0603 smd, man lär sig av misstagen...
För ytmonterat är den smalaste lödflätan en stor tillgång, ca. 1.5mm bred fungerar bra.
Lödtennet för SMT: diam. 0.2mm. Ska man löda mindre än 0802 storleken på SMD blir det 0.15-0.10 diam. lödtenn.
Lödkolven har temp.reglerng och är nålformad med mkt.liten spets, temp.regleringen är bra för att inte värma upp laminatet så mycket att de smala kretsbanonrna lossnar, bara ha så mycket värme som lödtennet kräver.

/NCL
 
sm6vtz said:
Hallå alla!

Har kikat en hel del på DB6NT,s prylar.
Tacksam för tips...

73 de SM6VTZ/Christian

Hej,

Jag har nyligen byggt en "MKU 13 G2" (DB6NT).

Att det skulle bli en utmaning att få dom små komponenterna på rätt plats var jag förberedd på. Det fanns en annan aspekt som jag inte hade räknat med. Jag hade inte räknat med att det skulle finnas så många MEKANISKA utmaningar.

Det står inte ett ord om det i dom pdf-filer som finns på http://www.kuhne-electronic.de/english/frameset.htm

Kylflänsen var förborrad och gängad.

Lådan kommer i "byggsats". 2st väggar i format som 'L'. Du får själv mäta, markera, borra och gänga dom själv.

En liten borritning hade sparat en del tid.

Att få tag på borr och gängtapp för M2-skruvarna som man fäster SMA-kontakterna med tog också en del tid.

Byggbeskrivningarna är inte speciellt detaljerade, du förväntas lista ut en del själv. Du bör nog vara rätt van med lödkolven (läs lödstationen) om du tänker bygga själv.

73 de SM6PPS,
Göran
 
När det gäller ytmonterat kontra hålmonterat så tycker jag snarast att det är enklare med ytmonterat.
Visserligen är allt mindre, men samtidigt håller man sig på en plan yta. När man väl "skyfflat" komponenten på plats så tar det bara några sekunder att löda fast.
Man slipper att vända och vrida på kortet.
Skulle man däremot råka spilla ut en ask med komponenter så ligger man risigt till :rolleyes: .
 
DB6NT:
Efter att ha byggt: 13, 6, 3 och 9cm-transvertrarna:
Skruvarna i bleckplåten är SJÄLVGÄNGANDE.
För bästa funktion bör kontakterna efter fastsättningen LÖDAS fast i plåten.

Om man noggrant går igenom byggbeskrivningen framgår ganska mycket.
L-profilerna lödes samman med antingen locket eller botten ansluten.
Kontrollera att kretskortet får plats inuti !

Kretskortet bör filas lite i två av hörnen för att passa.

Den byggsats som är knivigast är 13cm. Där finns ett bandpassfilter som bör monteras med en max. avvikelse på 0,1mm !

För 3cm, bör resonatorerna borras och gängas med en M2-skruv, i tillägg till den M4 som sitter i mitten. Grovjustering med M4:an och finjustering med M2:an.
Maximat är mycket skarpt.

En ytterligare svårighet är hur man fixar med S/M-omkopplingen HF-mässigt, eftersom det är separata kontakter TX och RX.

----
Generellt kan sägas om ytmonterade komponenter: Använd rikligt med flussmedel.
Finns inte annat att tillgå, använd vanligt STEARIN-LJUS som smälts med lödkolven.
Med kapillär-verkan "åker" komponenten på rätt plats. Tvätta efter med SPRIT.

Lycka till !
/Björn
 
Björn,

----
Generellt kan sägas om ytmonterade komponenter: Använd rikligt med flussmedel.
Finns inte annat att tillgå, använd vanligt STEARIN-LJUS som smälts med lödkolven.
Med kapillär-verkan "åker" komponenten på rätt plats. Tvätta efter med SPRIT.

-----

Dooh!!

Använd BARA stearin eller andra okända flussmedel vid byggandet av utrustning som inte genererar starka fält, magnetiska och/eller elektriska - speciellt om överslags risker föreligger i sändare och slutsteg.

De flesta stearin typer "kox'ar" eller "kol'ar" vid starka fältstyrkor och gnistbildning.
Även om du tvättar med sprit så kommer det att finnas osynliga stearin rester under de ytmonterade komponenterna. DESSUTOM! så är stearin gaser giftiga!

Så rent generellt kan sägas, ge tusan i Stearin utan köp ett lite dyrare flussmedel för ytmonterade kretsar. I samma ögonblick som du använder flussmedel som inte är godkänt av komponentleverantören så kan till och med komponenterna förstöras!


Det finns faktiskt en god anledning till att vi lägger ner stora pengar i forskning runt lödbarhet och ytade kretsar, speciellt för frekvenser runt och över 1.8GHz !!

Använder du avbitartång till att lossa hjulmuttrarna eller använder du ett hjulmutter verktyg?

Cheers


Dan
 
Last edited:
Back
Top