Komma igång på PSK31

Merkur

Member
Jag försöker komma igång med PSK31 via en Icom-trcv och Rigexpert-interface och HRD/DM780. Mottagningen går bra, men jag får ingen läsbar kvalitet på sändningarna. De syns i vattenfallet (men inte med maximal styrka, vilket man kanske kunde förmoda?) I bästa fall kan de andra stationerna läsa fragment av min signal, någon skrev att den är "distorted" och "broken up". Har ställt in högsta volym (har provat olika) på utsignal från ljudkortet, samt provat med olika sändareffekter och moder (har förstått att USB-D är bäst?). Har också provat olika bandbredder men det gör ingen skillnad (spelar det någon roll i det här fallet?). Samma på alla frekvensband.

Söker hjälp med var jag ska inrikta felsökandet (radion, datorn, programmet?).

Mvh Merkur
 
När jag kör PSK31 och då använder jag en SignaLink USB billig och bra modem
har eget ljudkort, det skall du prova då får du inga problem

Stig
 
Jag skulle först och främst kolla om det gick ut en ljudsignal från datorns ljudkort. Det kan du kolla i ljudegenskaperna.

Det andra som jag skulle kolla är om du har rätt mikrofoningång aktiverad i riggen. Kolla också att eventuell kompression är avstängd. I regel kan man nog också säga att man INTE ska ha för hög volym vid datamoder, då det förstör modulationen på ett effektivt sätt.

Jag använder vanligt USB som modulation och DSP-filter vid behov. Tycker att DM780 är bra på att filtrera i sig själv.

mvh
Kai
 
Tack för tips! Har installerat hela paktet på en annan dator för att säkerställa att det inte är fel på ljudkortet, men tyvärr samma problem. Ljudsignal går ut, oavsett inställd volym ser det ungefär likadant ut i vattenfallet vid sändning (ljudet kommer via ACC-kontakten), kompression avstängd. Har också provat med Digipan istället för DM780.
 
Det vanligaste vid distorderad signal är att man övermodulerar, dvs för hög "volym".

Längst ner på denna sidan finns en lista (1-6) hur man sätter upp riggen för sändning:
PSK signal modelling

// Åke
 
Jag har en motsatt uppfattning. Dra upp reglagen på MAX ljud ut. Så brukar det vara. Berätta hur det går.
 
Inte så kul för de andra på bandet...
Splatter brukar det kallas.
// Åke

Vi skriver om olika saker. Jag har använt flera PSK31-modem - bl.a.från RigExpert - där enheterna kräver max volym ut från datorn. Det har inget att göra med splatter.
 
Har nu lokaliserat en inställning i ljudkontrollen på min XP-dator som heter Wave. Med det reglaget på nära max så fungerar det. Okänt varför, eftersom ljudet från datorn kommer via högtalarutgången och reglaget Högtalare redan stod på max..dock lyckas jag inte hitta motsvarande inställning på datorn med Vista, ljudkontrollerna och inställningarna ser helt annorlunda ut där, så på den datorn fungerar det fortfarande inte. Men jag är igång och kan konstatera att det inte är fel på varken radioinställningar eller modem, utan att det är datorinställningarna som felar.

Angående Rigexpert så rekommenderas max/nära max volym ut från ljudkortet, precis som SE5X säger. Läser man felsökningar och psk-sidor på nätet nämns detta som en vanlig felorsak.

Mvh Merkur
 
Back
Top