Kommande radiomaster i framtiden

olle99

Member
hej,

jag har länge kämpat mot en 3g mast i mitt omrade där jag bor. Jag undrar om det är nagon som vet vad för av master som kommer att monteras i vart samhälle i framtiden?

Tacksam för din hjälp!
 
Last edited by a moderator:
4G skulle jag tippa på.
Men det blir nog i samma master mestadels.

Om du är rädd för strålning så kan det vara bra att veta att själva mobiltelefonen, när man pratar i den, strålar tusentals* gånger mer in i huvudet än masten.


*inte menat som ett absolut begrepp utan mer beskriva att det är väldigt mycket.
 
4G skulle jag tippa på.
Men det blir nog i samma master mestadels.

Om du är rädd för strålning så kan det vara bra att veta att själva mobiltelefonen, när man pratar i den, strålar tusentals* gånger mer in i huvudet än masten.


*inte menat som ett absolut begrepp utan mer beskriva att det är väldigt mycket.

Nej, jag har tagit del av forskning som visar på att denna mobiltelefonen inte strålar! Var får du din kommentar ifrån?
 
Last edited:
Jag vet inget om G4, min kommentar gäller normala telefoner som folk använder nu. Ville bara belysa det orimliga i folks rädsla för master samtidigt som man gladeligen värmer upp hjärnan med sin mobil på 1 cm avstånd.

På något vis strålar nog G4 också, även om det kanske är mindre. Det är själva grunden i radiokommunikation.

Jag är själv inte minsta rädd för radiostrålning så mig kvittar det.
Har använt radio och telefoner sedan 70-talet och inget har hänt än (tror jag).
 
Det vore bättre om mobiltelefoner heter vad de är, nämligen radiotelefoner.
Hur tror du att din radiotelefon överbrygagr kilometerlånga avstånd utan tråd, om den inte strålar Olle99??
En radiotelefon utan strålning får ju ingen räckvidd.
Så om någon har sagt att din radiotelefon inte strålar så är du grundlurad.
efterssom radiotrålning avtar kraftigt med avståndet så är det fullt realistsikt att din radiotelefon öser in 1000 tals ggr starkare stålning i din hjärna än masten som står flera hundra meter bort. Även om man i masten har massor av sändare.

Kanske är folk rädda för själva masten, och att den kan ramla ner i skallen på sig.

de
Roy
 
olle99 de APQ.
Hej. Nu frågar jag för andra gången varför du kämpar emot en 3G-mast i ditt område? Ge vettiga skäl så skall jag kommentera med mina erfarenheter.
Har varit utsatt för elektromagnetisk strålning sedan 1953 då jag började som radiotelegrafist i handelsflottan.
73
Bengt SM6APQ
 
De flesta master som monteras nu förtiden är väl
WIBE eller VÅRGÅRDA
Sen sitter det ju olika sorters antenner på masten.
 
Jag har jobbat med bl a TV-sändare i 30 år, när TV2-sändaren kom så sände den med 1000 kW ERP på 680 MHz, dock 320 m ovanför huvudet. När TV4-sändaren kom, så pytsade den ut 1000 kW ERP till!

De sista 10 åren jobbade jag med mobiltelefoni och annan radio. Men elallergi har jag klarat mig undan...

Telia har ett bra faktablad om strålning och gränsvärden.
http://www.telia.se/files/mobiltelefon-halsa.pdf

Basstationer för mobiltelefoni skickar liksom TV-sändaren ut radiovågor
(elektromagnetiska fält) för att vi ska kunna prata i mobiltelefon
eller se på TV. Basstationernas sändare är betydligt svagare
än TV-sändarnas, redan efter 0,1 km har radiovågornas fältstyrka
reducerats till 0,5 volt/meter. TV-sändaren sänder starkare
signaler, efter 10 km har radiovågorna en fältstyrka på
0,5 volt/meter. Ju mer tätbebyggt ett område är, desto fler
mobiltelefonanvändare finns det. Därför finns det fler basstationer
i tätbebyggda områden, och dessa sänder med en
svagare effekt för att inte störa signalerna från andra antenner.

Här i Skellefteå ligger hela centrala stan inom 10 km-radien, vissa områden bara 1-2 km från masten. Jag har ALDRIG hört ett enda klagomål på "strålning" från TV-mastens sändarantenner! Men strålningen från en 50 Watts GSM-bas påverkar tydligen elallergiker kraftigt.

Nu påstår en del att digitala signaler är farligare än analoga, men den frågan övergår min kunskap i ämnet!
 
Nu påstår en del att digitala signaler är farligare än analoga, men den frågan övergår min kunskap i ämnet!

Inte för jag vet, men man kanske far efter att toppeffekten är mycket högre än medeleffekten eftersom man sänder i tidsluckor.
 
Jag tror personligen att de flesta tycker att master är fula och stör landskapsbilden.
På det följer dessutom ofta en ogrundad rädsla för "strålning" och som en följd av detta är man rädd för att den egna fastigheten kanske ska förlora i värde.

Tyvärr har ibland en del av vår ham-kollegor också fått lida pga detta när man stött på motstånd från sina grannar.
Alla uppskattar ju inte skönheten i en fullbestyckad amatörradiomast.
 
Jag tror att rädslan beror på att dagens mobiltelefoner börjar närma sig samma frekvensområde som våra mikrovågsugnar.
Tanken att stoppa huvudet i en mikrovågsugn kanske inte lockar ;)
Själv är jag inte orolig men använder headset till min mobil just av anledningen att det inte känns riktigt lyckat att stråla in i huvudet på så kort avstånd. Jag använder ju mobilen rätt mycket i jobbet. Kortare och färre samtal är säkert inga problem.
// Åke
 
Allmänhetens rädsla för "farlig strålning" från "radiomaster" torde bero på en kombinatin av ständig avsaknad av tillförlitlig fakta från myndigheterna och låga kunskaper hos allmänheten. Vem kan vi lita på och vilka gränsvärden är relevanta?

Mätningar som gjorts visar i alla fall att en vanlig mobiltelefon som sänder med maximal uteffekt kan orsaka en fältstyrka i storleksordningen några hundra volt/meter 1 cm från örat. Äldre mobiltelefoner med en yttre antenn kan ge uppemot 350 V/m och moderna telefoner betydligt mindre eftersom den inbyggda antennen dels har lägre verkningsgrad än de gamla yttre antennerna, dels för att de inbyggda antennerna konstruerats för att så långt möjligt rikta strålningen bort från örat och hjärnan.

När det gäller utstrålning från "radiomaster" så är det naturligtvis inte masterna i sig som strålar utan snarare de antenner som monterats i toppen eller längs sidorna av masten. Här glöms det bort att i stort sett alla basantenner ger en smal lob som kan vara riktad aningen snett nedåt för att få en jämn belysning över ett önskat geografiskt område en bra bit bort från antennen.

Den uppmätta fältstyrkan på marken i direkt anslutning till masten är oftast mycket låg och ställt i relation till vad en vanlig mobiltelefon ger ifrån sig helt försumbar.

/Bengt
 
Jag har själv skrivit på en protestlista för en mast i mitt närområde.
För min del berodde det helt enkelt på att masten och dess tillfartsväg skulle förstöra den enda lilla skogsplätt vi har i närheten.
Däremot tror jag många av namnen på listan satt där p g a (ogrundad) rädsla för "strålning". I just det här specifika fallet lät jag ändamålen helga medlen och jag skrev glatt på.

Masten hamnade senare i ett industriområde intill, där står den mycket bättre tycker jag.

73 SM0RVV
 
Last edited:
Här glöms det bort att i stort sett alla basantenner ger en smal lob som kan vara riktad aningen snett nedåt för att få en jämn belysning över ett önskat geografiskt område en bra bit bort från antennen.

Den uppmätta fältstyrkan på marken i direkt anslutning till masten är oftast mycket låg och ställt i relation till vad en vanlig mobiltelefon ger ifrån sig helt försumbar.

/Bengt

Normalt ca 2 graders tilt på antennerna, antingen mekaniskt eller elektriskt. Det förekommer även att man gör tvärt om, dvs tiltar uppåt (negaiv tilt)!

vid inomhustäckning där man monterar GSM/UMTS repeatrar och antenner inomhus i offentliga byggnader där det är dåliga signaler utifrån finns det stränga krav på max EIRP från antennerna som inte får överskridas, och då är det ändå långt under gränsvärdena.
 
jag har länge kämpat mot en 3g mast i mitt omrade där jag bor. Jag undrar om det är nagon som vet vad för av master som kommer att monteras i vart samhälle i framtiden?

Tacksam för din hjälp!


Olle99 från Bengt SM6APQ
Du har i ditt första meddalnde på denna tråd talat om hur du kämpat mot en 3G-mast i ditt område och dessutom begärt hjälp med att få reda på vad för slags master man kommer att montera i framtiden.
Jag har frågat dig två gånger på denna tråd VARFÖR du protesterar mot masten.
Det kan ju finnas många skäl - som tidigare nämnts i denna tråd - att protestera.
Rädd för strålning? Värdeminskning av din fastighet? Utsikten förstörd? Ökad biltrafik till masten? etc.
Vilken typ av mast som teleoperatören använder för att bära upp GSM-antennerna är i sammanhanget ganska ointressant. Jag har sett mobiltelefonantenner monterade på master som ser ut som flaggstänger och jag har observerat att samma slag av antenner finns installerade på högspänningsmaster - en bit under de strömförande blankledningarna. I städer ser man ofta antennerna - som ser ut som vertikala lysämnesrör - fastgjorda i skorstenar.
Dina kommentarer om att det finns mobiltelefoner som inte strålar är ju skrattretande - hur tror du att en RADIOTELEFON kan fungera utan att avge (elektromagnetisk)-strålning?
Eftersom DU har dragit igång denna tråd om mobiltelefonmaster frågar jag dig nu för TREDJE GÅNGEN vad du har emot en 3g-mast i din närhet.
En sista fråga. Eftersom detta är ett radioamatörforum - HAM.SE - är du radioamatör eller har du anknytning på något att vis till elektronik?

mvh
Bengt SM6APQ
 
Jag tror Olle är ute efter att kasta in lite fotogen i brasan.
Han kommer inte följa upp denna tråd heller.

Möjligen lägga en ironisk kommentar av typen "Vilken tråd, jag har länge letat efter dessa debatt inlägg. Är det någon som har en bra dokumentär att rekommendera?"

Jag tror inte han har någon anknytning till amatörradio, snarare tycker han vi är töntar och vill provocera lite.
 
Last edited:
Back
Top