Kommer 70cm att slopas?

SA7AZQ

Well-Known Member
Hej.
Jag satt och lyssnade på ett intresant samtal mellan 2st personer om att 70cm ska säljas ut av pts:eek: Enligt den ena mannen så skulle det vara ett bussbolag som lagt ett bud på 430,???. Om detta stämmer har pts rätt att "stjäla" våra frekvenser?
Varför inte använda någon annan frekvens som är ledig åt bussbolag, åkerier å vice verca:)

/Kristoffer SA7AZQ
 
Tror inte det,

"våra" frekvenser ligger på 432-438 MHz, och vi har andra användare som får använda 433,0500-434,7900 MHz för "allmän kortdistansradiosändning" enl PTS bestämmelser.

Vi har inte primärstatus på 70 cm vad jag minns.

081119 kl 19:15
Korrigering/komplettering: Jag skrev ovan att vi inte hade primär status, men då hade lite fel då, Se K-A:s svar nedan. Ber om ursäkt!
 
Last edited:
En s.k. "bra fråga".

I PTS nuvarande amatörradiobestämmelser finns en generell friskrivning att "ovan angivna frekvensband delas eller kan komma att delas med andra radioanvändare".

Men, och ett stort men, är att i Radioreglementets frekvenstabell så har fortfarande
av ITU inom Region 1 432-438 MHz tilldelats amatörradio på primär basis och radionavigering på sekundär.

Radiotrafik för bussbolag och åkerier är varken amatörradio eller radionavigering, och av denna anledning bryter PTS mot internationella överenskommelser om något sådant sker.

Dock kan man på formella grunder sätta i fråga ifall Radioreglementet har rättsverkan i Sverige.
Om detta skulle vara fallet, kan PTS göra som de vill.

Möjligen skulle privatpersoner som känner sig "överkörda" kunna vända sig till Europadomstolen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Men har inte frekvensområdet 68-88MHz (?) gjorts om till 12,5kHz frekvensdelning och det i sin tur borde väl minska trycket på t.ex. 70cm?

Borde det inte vara mera logiskt att även 146-174MHz även går över till 12,5kHz innan det blir aktuellt med nya band?

Hur ser det ut i stort. Blir det fler användade av de komersiella frkvenserna? Jag får intrycket att allt flera hellre kör mobiltelefon. Dock kanske frärrstyrning och dataöverföring ökar?
 
Back
Top