Kompakt, fru- och grannvänlig

Nu kommer en sådan där tråkig kommentar, som man kanske helst vill slippa. Tillverkaren ger sken av att den förkortade dipolen har högre direktivitet (förstärkningen i dBi) än en fullstor dipol. Så är det givetvis inte. När den dessutom använder en sådan där transformator för att det ska bli lagom missanpassning på olika band, så att det sedan kan anpassas med en anpassningsenhet nere vid eller inbyggt i transceivern, så blir det förluster även där. Dock är det en fördel med en balanserad antenn jämfört med olika vertikala antennversioner med liknande matning. Antennen kommer alltså att fungera lite sämre än en vanlig dipol, men kan mycket väl fungera ändå, och vara användbar på flera band. Mvh Sture
 
OK, har aldrig sett den antennen tidigare så är nog inte till någon större hjälp.
Men du kan kanske bli hjälpt av läsa på eham, om du inte redan gjort det.
Såg att en av kommentarerna var "The price: it is overpriced for what really the antenna is: A simple capacitively end loaded dipole, with a very basic 1:1 current balun."
 
När man läser eham-Reviews ska man inte läsa de där ”5/5”. De som skriver ”3/5” eller så är betydligt sanningsenligare. Så att denna antenn fått så många 5/5 beror på att man inte gjort jämförande tester på motsvarande antennhöjd, är glad att ha en antenn överhuvudtaget eller så är man inte klok. En förkortad antenn är en förkortad antenn och fysikens lagar böjer man inte på så lätt.

Det sagt: den fungerar säkert som antenn och jag skulle inte tveka om jag inte hade plats för större saker. Men inga mirakel förväntas.
 
Lite märkligt är det alltid att läsa kommentarerna på Eham! Här har vi allt från folk som älskar antennen till de som djupt avskyr den.
Skippar vi 5/5 kommentarerna så blir det inte mycket kvar att läsa.
Kanske de som gett 5/5 kört mot dummy load tidigare? Då blir det givetvis en hyfsad förbättring.:D
Skämt åsido: Det här verkar vara ett ganska enkelt projekt för att bygga själv. Har någon koll på dimensionerna? Hur är balunen uppbyggd?
Jag har 12mm och 22 mm rör som blivit över från ett projekt och skulle gärna prova.
 
Om man tar två 3-4 meters metspön (el likn) och 2 x 4,5 meters trådar (överbliven tråd får hänger ner) får man en antenn med mycket snarlika strålningsegenskaper. De ca 3000 sek som blir över kan man spendera på en ATU och bandkabel istället :cool:.

Ett exempel, den blåa kurvan är "hatted" och gröna "inverted-u" dipol vid 14mc:

sshot-1.png
 

Attachments

  • sshot-1.jpg
    sshot-1.jpg
    44 KB · Views: 3
De ca 3000 sek som blir över kan man spendera på en ATU och bandkabel istället :cool:.
Bra alternativ med bandkabel.

Dual Beam Pro skall ju enl. konstruktören matas med minst 20m koaxkabel för att möjligtvis kunna presentera en någorlunda vettig impedans.
Man använder mao koaxkabelns förluster för att förbättra VSWR.

Som antenn är det inget fel på Dual Beam Pro. Det finns många exempel på dipoler med kapacitiva "hattar"
Det är bara matningen som borde förbättras.
 
Förstår att detta inte är en optimal antenn men jag har idag en W-210 trapdipol monterad inomhus vilket är vad måste jämföra med.
 
Förstår att detta inte är en optimal antenn men jag har idag en W-210 trapdipol monterad inomhus vilket är vad måste jämföra med.
Så är det för många. Man vill ju välja det alternativ som är minst dåligt.
Dual Beam Pro ser ju ut som en TV-antenn så det kanske också är en fördel.
På 20m-10m lär den fungera hyfsat.
Antennen kräver an bra tuner.

Jag skulle rekommendera en Cobweb om du vågar sätta upp en sådan.
Den tar ju mindre plats men består av flera trådar.
 
Lite märkligt är det alltid att läsa kommentarerna på Eham! Här har vi allt från folk som älskar antennen till de som djupt avskyr den.
Skippar vi 5/5 kommentarerna så blir det inte mycket kvar att läsa.
Kanske de som gett 5/5 kört mot dummy load tidigare? Då blir det givetvis en hyfsad förbättring.:D
Skämt åsido: Det här verkar vara ett ganska enkelt projekt för att bygga själv. Har någon koll på dimensionerna? Hur är balunen uppbyggd?
Jag har 12mm och 22 mm rör som blivit över från ett projekt och skulle gärna prova.
Problemet med dom dåliga betygen är att dom verkar bero på andra saker än antennens antennegenskaper.
 
Även jag föreslår en Cobweb, den är ju faktiskt bara drygt hälften så stor som Dualbeamen.
I stort sett lika stor som TV-antennerna vi hade här Skaraborg för att titta på gamla analoga kanal 3.
Om grannarna över huvud taget upptäcker den tror dom nog att det är en konstig TV-antenn.
Alternativt kan dom tänkas fråga varför du har satt torkvindan på taket.
I så fall säger du naturligtvis att det torkar bättre där uppe!
Jag har hittills inte fått några kommentarer.
Bifogar två bilder på min egen, som jag satte upp förra våren.
Den första visar en Cobweb i vinterskrud. Den syns tydligare så, annars är den ju väldigt diskret.
Medge att den pryder sin plats!
Den andra bilden vill ge en uppfattning om storleken. Pinnen som ligger framför antennen är reflektorn till min gamla TV-antenn. Den år 273 cm lång, och som synes är den lite längre än en sida av Cobweben. Man kan väl med fog påstå att en Cobweb är ungefär lika stor/liten som dom gamla TV-antennerna vi hade här i trakten av Skövdesändaren.Cobbwebb i snö.jpg Cobbwebb i gräs.jpg
 
Om man räknar på förlusterna så blir det ganska lätt att förstå varför man matar en icke resonant dipol med bandkabel.

Som antennen avses att användas har jag här beräknat koaxförlusterna med 20m vanlig RG58. Jag förutsätter att den balun som medföljer är en 1:1.
Jag har utgått ifrån den simulerade komplexa impedansen och beräknat förlusterna med hjälp av programmet Transmission Line Details anpassat till 50 ohm.

Här anger jag dämpning och effekt i antennen.
40m: -22dB, 0,6W.
20m: -5,7dB, 27W.
17m: -1,8dB, 65W.
15m: -5dB, 31W.
10m: -9dB, 11W.

Antennen tycks vara nära nog resonant på 17m.

Hur höga blir förlusterna om en ATU anpassar koaxen till en annan impedans än 50 ohm?
 
Jag förutsätter att den balun som medföljer är en 1:1

Det står att det är en 4:1 voltage balun:

The non-resonant design means that the antenna offers a wide range of impedances across the relevant bands and a suitably tolerant ATU is required to match the antenna to the transmitter. The use of a 4:1 Voltage balun brings the impedance of the antenna closer to the required 50 Ohms and reduces the workload for ATU.

The use of coax feeders provides a convenient method of connection to the ATU and transmitter. A low loss RG mini 8 coax is recommended and the design is optimised for a feeder length of 35m. In this configuration, the SWR presented to the ATU has been measured and the results are shown here.

The Dual Beam Pro and I-Pro Home have been thoroughly tested using LDG ATUs and the LDG Z11 Pro is ideal for operation up to 100W. To assess the suitability of other ATUs, a tuning range of 6 - 1000 Ohms is required for operation across the full range of bands.
 
Det står att det är en 4:1 voltage balun:
Ja då blir det skillnad.

Vid 35m kabel.

7MHz: VSWR 6,5:1
14MHz: VSWR 3,5:1
därefter VSWR <3:1 till 30MHz


Vid 20m kabel.
VSWR under 5:1 från 14MHz-30MHz
 
Last edited:
Back
Top