Kompakt, fru- och grannvänlig

Det är nog som tidigare skrevs att allt som är elektriskt kort för den aktuella frekvensen blir en kompromiss men går det inte så går det inte.
Har själv kört en vertikal från mitt båthus som också är en flerbandskompromiss och med lite konditioner och gott tålamod kommer du hur långt som helst.
Du har inte något träd i närheten så du kan få ut något ändmatat i trådväg, en tunn koppartråd eller DL-1000 är nog det minst iögonfallande man kan ha och funkar med lite längd alla gånger bättre än antennen du funderar över.
73 de SM6POP
 
...allt som är elektriskt kort för den aktuella frekvensen blir en kompromiss... ...funkar med lite längd alla gånger bättre...

Cebik, W4RNL (SK) hade en artikelserie om förkortade 40m dipoler på sin website. Ganska intressant läsning. Slutsatserna var att en "hopskrynklad" antenn är bättre än en kort, och "hatted" dipol ger bäst egenskaper om man måste förkorta. Se bifogade filer.
 

Attachments

  • 40ha.pdf
    182,5 KB · Views: 21
  • 40hb.pdf
    200,1 KB · Views: 7
  • 40hc.pdf
    181 KB · Views: 8
Så är det för många. Man vill ju välja det alternativ som är minst dåligt.
Dual Beam Pro ser ju ut som en TV-antenn så det kanske också är en fördel.
På 20m-10m lär den fungera hyfsat.
Antennen kräver an bra tuner.

Jag skulle rekommendera en Cobweb om du vågar sätta upp en sådan.
Den tar ju mindre plats men består av flera trådar.
Dock får Cobweb betydligt sämre betyg på eham 67% icke 55 mot 18% icke 55 förDual Beam Pro!
 
Även jag föreslår en Cobweb, den är ju faktiskt bara drygt hälften så stor som Dualbeamen.
I stort sett lika stor som TV-antennerna vi hade här Skaraborg för att titta på gamla analoga kanal 3.
Om grannarna över huvud taget upptäcker den tror dom nog att det är en konstig TV-antenn.
Alternativt kan dom tänkas fråga varför du har satt torkvindan på taket.
I så fall säger du naturligtvis att det torkar bättre där uppe!
Jag har hittills inte fått några kommentarer.
Bifogar två bilder på min egen, som jag satte upp förra våren.
Den första visar en Cobweb i vinterskrud. Den syns tydligare så, annars är den ju väldigt diskret.
Medge att den pryder sin plats!
Den andra bilden vill ge en uppfattning om storleken. Pinnen som ligger framför antennen är reflektorn till min gamla TV-antenn. Den år 273 cm lång, och som synes är den lite längre än en sida av Cobweben. Man kan väl med fog påstå att en Cobweb är ungefär lika stor/liten som dom gamla TV-antennerna vi hade här i trakten av Skövdesändaren.View attachment 5862 View attachment 5863
Dock får Cobweb betydligt sämre betyg på eham!?
 
Jag vet inte om det är viktigt, men jag får ett annat resultat:

Dual Beam Pro: 27 av 33 gav högsta betyg

G3TPW CobWebb Antenna: 25 av 31 gav högsta betyg
 
Dock får Cobweb betydligt sämre betyg på eham 67% icke 55 mot 18% icke 55 förDual Beam Pro!
Ja detta med betygsättning är svårt.
Även svårt att vara objektiv och sätta dina krav och behov först i vår bedömmning.
Det är lätt att spåra in på ovidkommande personliga krav och ideér.

Som du såg i min sista beräkning så krävs minst 20m koaxkabel, helst 35m.
Ju sämre koax du väljer destå bättre VSWR kommer du att få p.g.a. kabelförlusterna.
Bättre är då att välja minst RG213 och använda en bra tuner.
På 40m fungerar antennen men med hög VSWR och på 6m finns det inget gain i antennen.
Mellan 20m och 10m kommer du att ha en väl fungerande antenn.
Personligen gillar jag inte att stämma av mot en lång koax med hög VSWR p.g.a. förlusterna.
 
Ja detta med betygsättning är svårt.
Även svårt att vara objektiv och sätta dina krav och behov först i vår bedömmning.
Det är lätt att spåra in på ovidkommande personliga krav och ideér.

Som du såg i min sista beräkning så krävs minst 20m koaxkabel, helst 35m.
Ju sämre koax du väljer destå bättre VSWR kommer du att få p.g.a. kabelförlusterna.
Bättre är då att välja minst RG213 och använda en bra tuner.
På 40m fungerar antennen men med hög VSWR och på 6m finns det inget gain i antennen.
Mellan 20m och 10m kommer du att ha en väl fungerande antenn.
Personligen gillar jag inte att stämma av mot en lång koax med hög VSWR p.g.a. förlusterna.
Om jag skulle använda 35m RG8 som leverantören föreslår, hur stora skulle då förlusterna bli?
 
Kan vi få en bild på "navet"
Jag började bygga men blev aldrig färdig:(

Har just skrivit ihop några rader om min Cobweb.
Lägger upp dessa i en egen tråd, denna tråden skulle ju handla om Dual Beam Pro.

Beträffande navet blir du kanske besviken, den teknologiska nivån är synnerligen basal.
Inga lasersvetsar eller 3D-skrivare här inte!
 
Back
Top