Kompakt och bra beam

SM7-8291

Well-Known Member
Tvåbandsantenn beskriven i QTC 8/1947.
På 10 metersbandet strålar antennen som en 8.
På 20 metersbandet är den rundstrålande.

Tyvärr har jag ej tillgång till QTC 8/1947. Men skulle du inte kunna scanna denna artikel och lägga upp den på nätet så att man kan titta på den?

Hur kan en beam vara rundstrålande? Jag som i 40 år trott att en beam var detsamma som en riktantenn. Jag tänker fortsätta tro det ett tag till.
/Jan

Tvåbandsantenn beskriven i QTC 8/1947.
På 10 metersbandet strålar antennen som en 8.
På 20 metersbandet är den rundstrålande.

Nyfiken....
En beam kan per definition (=stråle, riktning) aldrig vara rundstrålande.
En yagi däremot, kan. (Nu lämnar jag därhän sjöfartsterminologien, där beam betyder någt helt annat).
Mata yagin med fel frekvens så blir stålnigsdiagrammet i stort sett oförutsägbart. (JaJa... ELNEC i all ära). Med smärre signalvariationer, något som skulle kunna rubriceras som "rundstrålande". Nu gällde det oktaver 10/20m, med 8-formad lob på 10m utgår jag från att den var en halvvåg där, eller två halvvågor i fas ? För att ytterligare spä på "runtomsikten", montera yagin vertikalt på fel frekvens :)

Så en fundering och följdfråga:
En vertikal 5/8 (bara som ett exempel alltså) formar ju loben ("beamen") i vertikalled, men horisontellt är den idealt sett rundstrålande. Är detta en yagi, eftersom den formar loben i vertikalled ? Nähä. Nej, instinktivt tycker inte jag det heller. Språkliga petitesser. Bl.a. därför att Yagi var namnet på (en av två) som först konstruerade skapelsen. Men vem "uppfann" beamen ?

SM7-8291: Kan du ge oss lite mer kött på benen ang tvåbandsantennen i QTC 8/1947 ? Hur ser den ut ? Design-fq ? Helvåg/halvvåg ? m.m. Kallades den verkligen för beam ?
Intressant att veta hur denna skapelse såg ut !

73's de Sparky

böjd dipol

minns inte exakt, tror att
Antennen är en vikt dipol som böjts i 4 stycken 90 gradersböjar. Längst fram finns ett mellanrum mellan dipolens ändar som kanske är 25% av antennens bredd.

minns inte exakt, tror att
Antennen är en vikt dipol som böjts i 4 stycken 90 gradersböjar. Längst fram finns ett mellanrum mellan dipolens ändar som kanske är 25% av antennens bredd.

OK. Även jag drabbas ibland av minnesförlust. Jag begär inte att du exakt ska återge allt. Beaktat att du iallafall minns nr & årtal av tidskriften du läst det i och förhoppningsvis kan återkalla densamma, är jag fortfarande nyfiken...
Med din guldgruva av info ur diverse antennlitteratur vore jag (och säkert många fler) tacksam(ma) om du du med en enkel skiss kunde ge en "aha-upplevelse". Bäst vore naturligtvis en skannad bild, så behövs inga ord...
Har du all denna litteratur i din ägo ? Om inte, så tror jag inte det bryter mot några upphovsrättsregeler om du berättar var vi kan "googla" fram den. (Jag antar att den inte finns på något offentligt bibliotek).
Stilla min (vår) nyfikenhet nu SM7-8291 :)

Bara det här:
Antennen är en vikt dipol som böjts i 4 stycken 90 gradersböjar. Längst fram finns ett mellanrum mellan dipolens ändar som kanske är 25% av antennens bredd

Suck.... Jag försöker tänka i fler dimensioner än min hjärna klarar....
Ny vetenskap säger att universum består av (minst) 11 dimensioner, så där nånstans går väl gränsen :rolleyes:

Men du har säkert en enklare förklaring :D

Eller....

Gör bort mig nu, om jag inte lyckats med det själv / Sparky

Hej! Kan det vara Cobwebb-antennen som du avser? Finns beskriven här:
http://test.g0mtd.co.uk/CB1.pdf
/ Martin

Måste vara någon variant av Cobwebb.
Alltså en 1/2-vågsdipol som är vikt i fyrkant.
Jag har en sådan för 50MHz och den är rundstrålande.
Skulle jag nu använda antennen på 100MHz blir den ju en hel våglängd lång och då förändras strålningsdiagrammet troligtvis mot en "8".

/Micke

Antennen ifråga är i princip en fyrkantig halo eller "squalo".
En helvåg i omkrets på 10 m och 1/2 våglängd på 20 m.

Anpassningen till koaxialmatning skedde via en 1/4-vågstransformator av 300 ohm bandkabel som transformerade mellan c:a 1200 ohm till 72 ohms impedans på 10 m-bandet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Attachments

• SM5WL_ant.jpg
    SM5WL_ant.jpg
    25,2 KB · Views: 102
  • SM5WL_ant_1.jpg
    SM5WL_ant_1.jpg
    33,8 KB · Views: 95
Man skulle nog hitta många intressanta antenner om man sökte igenom QTC från 40-talet och framåt.
Men var hittar man så gamla QTC?

/Micke

Hallo Micke
Gamle QTC finns på dom fleste radioklubbar, tex Täby sändareamatörer.

/Stefan SM0IXY

Antennen ifråga är i princip en fyrkantig halo eller "squalo".
En helvåg i omkrets på 10 m och 1/2 våglängd på 20 m.

Anpassningen till koaxialmatning skedde via en 1/4-vågstransformator av 300 ohm bandkabel som transformerade mellan c:a 1200 ohm till 72 ohms impedans på 10 m-bandet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Är din bild från nämnda QTC 8/1947 ?
Jag hakade upp mig på "vikt dipol", därför fick jag inte till det. Som halo betraktat kanske jag hänger med.... :)

Sparky

Hallo HALO

Enligt bilden ser atennen ut som en ordinarie HALO antenn - tror jag...

73 de Karl, DK7AL

Back