Kompakt riktantenn för 2m

SM5NFT

Well-Known Member
Behöver (bygga såklart) en liten rikt för 2m. Det ska vara en kompakt historia med liten "turning radius", och en gain på runt 10dbi.

Upptäckte dubbelhybridquaden och gjorde en simulering av den. Prestandan liknar en 5-6el owa yagi, men med mycket mindre byggdjup. Har en stilla undran om någon (oldtimer?) har praktiska erfarenheter av, och kan rekommendera den? Konstruktionen förfaller vara något mekaniskt "fladdrig" .

Attachments

• DHQ2.jpg
    DHQ2.jpg
    14,6 KB · Views: 163
  • DHQ_OWA.jpg
    DHQ_OWA.jpg
    27,8 KB · Views: 140
"Dubbelhybridquaden" var rätt vanlig i Tyskland på 60/70-talen,
och ger ganska mycket "gain per kvadratmeter".
En annan fördel är dess ganska stora bandbredd.

Har sett någon sådan i verkligheten vid någon field-day,
och det är som sagt viktigt med det mekaniska utförandet.

Det är dock möjligt att man får lika mycket eller mer riktverkan med samma insats av
aluminium om man istället bygger en 7-elements yagi.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Har sett en "Majstång" liknande kostruktion där de horisontella bommar var direktmonterade i ett ca. 7 - 8m långt (mast)rör. Det var 2st antenner som var stackade vertikalt.
Den breda H- och låga V-vinkeln gör att antenn är trevlig "vardagsantenn" som inte behöver vridas stup i ett. Har man lite mer sportanda så en H-frame konstuktion med 4 st såna antenner skulle bli rätt effektiv t.ex. på contest p.g.a sin bred H-vinkel. Men då är det inte längre frågan om någon "kompakt riktantenn".

Oldtimer eller inte får någon annan svara på men jag har gjort just en sådan i formen "doppel-acht" för 70 cm. Och den var inte krånglig att få igång. Med trimning av reflektortråden kan man få ett bra F/B om det är av intresse också.

Jag har dock inte använt den "seriöst" utan bara som experiment. Men jag har den kvar, så bra var den!

/Micke

Last edited:
@Micke: Jag hittar ingen bra beskrivning på "dubbelåttan". Har den 5 reflektorer då? Vilken matningsimpedans kan man räkna med?

Jag byggde en på 70-talet, men mina referenser då var bristfälliga. Inga mätningar gjordes, och om den praktiskt fungerade vet jag fortfarande inte. Samma utbredning får man med några korta yagi stackade på höjden. 2 st 3el borde ge minst samma gain som åttan med tre reflektorer.

Att stacka fler än 2 korta yagiantenner är inte helt trivialt, det är lättare med längre där isolationen mellan antennerna är bättre och därför matningsimpedansen inte påverkas lika mycket. Problemet blir att antennerna överst och nederst har bara en antenn i närheten, de andra har en på var sida. 4 el verkar funka utan allt för mycket problem, 3 el är svårt, man måste simulera hela stacken och optimera med hög vikt på att få samma matningsimpedans i t ex SM5BSZs Omnec, som optimerar yagiantenner runt en NEC2-algoritm. Dessa har jag inte byggt, bara simulerat. Men SM3LBN har 12 x4 el DK7ZB som funkar superbt, liksom SK4KO som kör 12x5 el. M2, alla stackade på höjden. Titta bara i senaste NAC144-listan vad bra SK4KO lyckats! Grattis till KMN, UEF och de andra som bygger och kör!

/Jan

@Micke: Jag hittar ingen bra beskrivning på "dubbelåttan". Har den 5 reflektorer då? Vilken matningsimpedans kan man räkna med?

Hmm, inte jag heller när jag letade. Men jag har haft en scannad kopia nånstans i datorn... Den här kan vara en lämplig start kanske (jag började med en skalad sån frpn 23 cm tror jag det var, och sen växte den av bara farten:)

DF1JM Hans-Joachim-Müller - Transverter - ATF-54143 - Elecraft K3 - Elecraft K2 - 70cm Vorverstärker - 70cm Contest - Amateurfunk - Reparatur Funkgeräte - Antennen - Reparatur - Contest - Technik - HF/dokuwiki_df1jm/doku.php/bauanleitung_hybridqua

Last edited:
@Micke: Tack för att du tog dig tid att leta! Har förstått att den finns med i Rothammel's bok (som jag inte har :( ). Eftersom jag funderar på en antenn för 2m så tror jag egentligen att den blir lite för stor, och att enkelåttan är mer lämpad.

Läste just i detta nuet på din sida (SM5JAB) om dina antennerfarenheter. Intressant läsning! Din "No Tuner "Antenna" " är ju lite okonventionell, minst sagt.

Back