SM4FPD
Well-Known Member
Som bekant är radioamatörer livrädda för att apparaterna skall bli varma.
Många ggr är ingående komponenter specade för 100 - 150 C.
Man hör ofta tal om att man installerar extra fläktar etc för att livslängden skall bli längre på den dyra radiostationen.
Men finns det några fakta om komponeters livslängd vid olika temperatur?
Dvs hur länge lever en kodning vid 25 C, 35 C eller vid 75 C.
Nu menar jag fakta, tro och myter finns alltid.
Jag har någon gång sett komponenter som skall tåla exvis 450 v vid 120 C och "bara" 425 V vid 150 C.
Men aldrig lästa faktabaserad kunskap om livslängden per temperatur.
Så det är min fråga till forumet.
För övrigt verkar ändå ripple vara det som drar på livslängden speciellt för kondingar.
En myt är att sluttransistorer skulle ta skada och få minskad livslängd av A1 sändning (bärvågshackad Morse) Därav F1 på radiofyrar.
Att det är mer än en myt kan man nog inte tro.
Dvs frågan livslängd per temperatur för övriga komponenter.
Es ofta är ju radiostationerna vi har specade för upp till 60 C rumstemperatur.....
De
SM4FPD
Många ggr är ingående komponenter specade för 100 - 150 C.
Man hör ofta tal om att man installerar extra fläktar etc för att livslängden skall bli längre på den dyra radiostationen.
Men finns det några fakta om komponeters livslängd vid olika temperatur?
Dvs hur länge lever en kodning vid 25 C, 35 C eller vid 75 C.
Nu menar jag fakta, tro och myter finns alltid.
Jag har någon gång sett komponenter som skall tåla exvis 450 v vid 120 C och "bara" 425 V vid 150 C.
Men aldrig lästa faktabaserad kunskap om livslängden per temperatur.
Så det är min fråga till forumet.
För övrigt verkar ändå ripple vara det som drar på livslängden speciellt för kondingar.
En myt är att sluttransistorer skulle ta skada och få minskad livslängd av A1 sändning (bärvågshackad Morse) Därav F1 på radiofyrar.
Att det är mer än en myt kan man nog inte tro.
Dvs frågan livslängd per temperatur för övriga komponenter.
Es ofta är ju radiostationerna vi har specade för upp till 60 C rumstemperatur.....
De
SM4FPD