Komponenter till tuners?

Förr tog man vara på träradioapparater som låg slängda på sopstationen. De hade vridkondingar som räckte för 100 Watt.
Idag ligger mest transistorradio i eleketronikcontainern, dessa vridkondingar är lite för klena, om det inte är en radio från 60 tal, då kan den räcka för 100 Watt.
Jag uppskattar att under en mm plattavstånd räcker för 100 Watt om man inte jagar mycket höga impedanser.
På auktioner och loppisar kan man nog hitta träradio ed både 2 och tre sektioners vridkonding.
Annars gäller Eskilstuna och i höst Norrköping och loppisarna för radioamatörer.

Man skulle väl kunna uppman de som har vridkondingr liggande, men inte täcker bygga att släppa dessa till de som brinner av iver att bygga.

De
Roy
SM4FPD
 
Sen kanske det inte måste vara som det alltid varit; jag såg någonstans på detta forum (tror jag) en klurig ide som gick ut på att använda två aluminium-kylflänsar som skjuts in i varandra. Flänsavståndet borde hålla för rejäla effekter och flänsar finns ju att få tag på. Man kanske även kan hitta pressade aluprofiler i metervara som funkar.
 
Åke skrev; "Var skaffar man lämpligen komponenter till att bygga en tuner?#
--

Roy FPD m fl har redan gett dig några ledtrådar även om äldre träradioapparater från 40...50-talen som Roy nämnde kanske inte är så vanliga längre. De gamla apparaterna innehöll väl tilltagna vridkondensatorer med stort plattavstånd. En del sådana kapabla att klara 500 W eller mer i Pi-filtet i en sändare. De modernare apparaterna som kom på 60-talet och framåt var utsatta för stark konkurrens och prispress vilket resulterade i mindre mer kompakta vridkondensatorer av sämre mekanisk kvalitet och med mycket litet plattavstånd. I mottagarkonstruktioner är dessa dock fullt användbara men i antenn- och sändarekretsar oanvändbara.

Ett annat sätt är att leta reda på några lokala "old timers" i din närhet. Många av dessa är uppväxta i en tid då allt "bra att ha" sparades inför framtiden. Samma personer brukar också vittja loppisborden på de riktiga godbitarna som de moderna radioamatörerna inte är intresserade av. Det finns många av oss som samlar på det sättet ibland för att "det är synd" att den där fina kondensatorn inte blir såld och således hamnar på tippen. En sorts inbyggd självbevarelsedrift att rädda vad som räddas kan.

Ytterligare tips är att besöka loppisar och auktioner. Här fungerar det som så att ju större och mer otymplig en sak är desto billigare blir den. Du kan köpa på dig halva eller hela fartygssändare för en spottstyver. Det är i dessa du finner stora keramiska spolstommar. Högspänningskondensatorer med goda RF-egenskaper. Genom att slakta ner sådana apparater i sina minsta beståndsdelar så skaffar du dig en fantastisk junkbox med unika prylar som om de skulle köpas nya och i stycketal skulle vara olösbara idag.

Små prylar som säljes separat på loppisarna brukar kosta förhållandevis mycket eftersom många köpare inte orkar skrota en stor apparat eller helt enkelt inte vågar ta risken att smuggla in den i hemmet. Risken för att bli ertappad av frun är uppenbar och då kan det vara slutkört. Det finns flera exempel på amatörer som fått det hett om öronen.

Aldrig förr har det funnits så mycket komponenter att tillgå till så lågt pris. Tillgången är mångdubbelt större än efterfrågan. Så den som intresserar sig för att bygga själv sitter verkligen i en guldsits. Allt var inte bättre förr! :D

/Bengt
 
Bra tips att besöka loppisar.
Hur hittar jag loppisar i min närhet (Göteborg)?
// Åke
 
Tack för tipset. Jag var där igår och hittade en rejäl vridkonding och en keramisk spolstomme :)
// Åke


Foer High Power / High Voltage Tuner och AMP delar saa brukar RFPARTS.COM vara det baesta alternativet. Du kan aeven finna "door knob" kondensatorer daer.

//Dan, M0DFI
 
Back
Top