Kondensator - 130MFD 50 VAC - Ham II

Geer

New Member
Hej...
Jag har satt fart på en gammal CDE Ham II rotor och manoverbox. Tyvärr är original kondensatorn (130MFD 50VAC) trasig och den forre ägaren har gjort ett konstigt ihop plock av tio andar kondingar. Detta fungera inte heller. Dom smäller en i taget.

En original kondensator går att köpa från USA men där är 6 måneders väntetid.

Är där någon som har förslag på hur jag ska bygga något som kan fungera ? - eller har du rent av en liggande som du vill sälja ?
 
Detta är lättare att göra än att beskriva.

Man tar två likadana elektrolytkondensatorer på 150 uF 50-100V och sätter dem
i serie med minuspol mot minuspol. Därefter sätter man en kiseldiod (t.ex. 1N4007)
parallellt med varje kondensator med katoden mot pluspolen.

Nu har man åstadkommit en bipolär elektrolyt på 150 uF.

Om detta av någon anledning inte faller en i smaken kan man också köpa bipolära
elektrolyter på Elfa, t.ex. 220 uF 63V med best.nr. 67-125-90.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ahh... ett klassiskt fel..

En lösning är att plocka kondingen från en elmotor, tex från en diskmaskin. Dom brukar ha liknande eller högre värde.
 
Last edited:
Tack ......
Jag hittade en kondensator på 150µF i ett nätaggregat från en skrotad PC och provade med den. Det värker fungera. Har också köpt den på 220µF som SM0AOM rekomenderade (20.-) men den han inte komma innan den andra var monterad, så den ligger på hyllan nu. Bra att ha !!
Än en gång tack...........
Thomas - SA4ANT
 
En liten varning...

En vanlig elektrolytkondensator blir extremt varm även om det fungerar (en stund). Jag tror att risken finns att kondingen exploderar. Jag testade en kort stund med en vanlig elektrolytkonding när jag felsökte och den blev glödhet bara på någon minut.

Försök du att byta den till en innan det händer nåt.
 
Last edited:
Hopsan....
Det måste jag kolla innan jag kör mera. Jag får börja med att loda i den andra.
Lite pinsamt, men man lär inte alt på en dag.
- tack för varningen.
/Thomas - SA4ANT
 
Back
Top