Kondensator mic till FT-450

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Har försökt att hjälpa en amatörradio vän med att koppla en vanlig kondensatormikrofon till hans radio FT-450, med hjälp av en adapter avsedd för ett Heil headset. Det fungerar inte med kondensatorelementet i ett datorheadset, men däremot med hörlurarna som mik-element. Någon som vet i fall man måste spänningsmata mikrofonen?

Som jämförelse kan sägas att till min gamla IC-765 går det utmärkt att använda vanliga datorheadset, där mikrofonen ju utgörs av ett kondesatorelement.

Har ännu inte riktigt sökt på nätet efter informationen.

Bjarne/SM7FBJ
 
Last edited:
Klart en kondensatormic behöver spänning. På IC-765 ligger det 8V ut på mic-stiftet och därför funkar det.
 
Jag vet att den måste spänningsmatas, det förstår jag. Frågan var om det behövdes en separat matning - vilken inte behövs på 765:an - utifrån, och det verkade så, efter lite letande på nätet. Men det behövs ändå inte.

Det blir att spänningsmata elementet via konding/motstånd, som i schemat. Yaesu använder tydligen genomgående dynamiska element, i sina senare modeller.


Bjarne/SM7FBJ
 
Last edited:
Ett alternativ hade varit att ta multimetern och kolla om det kom nån spänning ut på micstiftet på 450:n.
 
Roy skrev i senaste nyhetsbrevet från SRS om Heil. De tycker inte om likström, så det sitter nog en kondensator i din adapter.

/Jan
 
Back
Top