Konditioner på 27.555Mhz

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Lyssnar på 10m-band och det är tyst, men på 27.555Mhz är det full fart. Hur är det så stor skillnad till 28.450Mhz då det gäller starka signaler, trots min ringa antenn?

Note: 27.555 är en outlaw-frekvens, men som går att lyssna på.

/Sven.
 
Det är mycket trafik på "trippelfemman" i bland så pass mycket att det är helt omöjligt att höra något vettigt.

Många kör anrop och säger QSY till annan frekvens så får man glatt följa efter om man vill fortsätta lyssna.

Jag upplever att trafiken har ändrats över åren, när jag började med radio -05 så var det mest skräp på 555. Många "ooolla oola Coca-Cola" ropades ut på de högre frekvenserna.

Idag tycker jag att aktiviteten är mera seriös, även om kanalerna ofta smutsas ner med packetmodem.
 
En vild gissning! Kan det vara så att den normala radioamatören lyssnar lite slött igenom 10 m, hör inget och tänker att då är det inte heller några konditioner. Dom där "PR-knuttarna" däremot, dom fattar inte att det inte är konditioner så dom rattar in en kanal (inom eller utom kanalplanen) och börjar ropa efter DX och får svar av ett DX som inte heller har fattat att det inte är några konditioner... ;)
 
Det kan finnas en ytterligare förklaring, i princip all amatörtrafik går i dag via FT-8...
 
Last edited:
Om alla världens sändaramatörer bara hade ett kortvågsband att tillgå - 10m - så kan jag lova dig att det skulle "låta mer" än vad det gör på 27.555MHz som för övrigt inte är ett band upplåtet för det som hörs där!

11m är dock en indikator på om det är öppet på 10-12m.
 
Det kan finnas en ytterligare förklaring, i princip all amatörtrafik går i dag via FT-8...
Har man S7-S9 i störningar på 10m hör man inte så mycket i andra moder...sen finns det säkert 10ggr fler "PR-knuttar" än radio-amatörer, och det på några få kanaler. Så inte så konstigt kanske...Så den som vill prata av sig har ju ett alternativ då i varje fall...
 
Oj, jag har "bara" det på 80m här.....helt tyst på 10m när det gäller man made noise.
 
Hade det från början. Nu något bättre S3-S5 efter störningsjakt hos grannar...rundstrålande antenn, heller inget bra...
 
Om du har så mycket oväsen på så korta våglängder = inget bra.......vad hittade du som störde?
 
På vilken frekvens inom 28 - 29,7 MHz bandet körs FT-8?
Vore kul att höra alla dessa radioamatörer som inte kör de gamla trafiksätten?

Jag brukar oxo kolla 27 MHz, en bra konditionsvarnare.
Men även fyrarna på 28188 - 28,3 MHz Morse.
En som ofta hörs är 28,205 MHz en tysk station, DL0IGI, som sänder med olika dB, förmodligen kopplas olika dämpare in med 0, 6, 9, 18 dB.
Sen är det bara att tuna försikigt 100 kHz upp.
Nån enstaka som fortfarande sänder F1 Morse.
Ibland vänder kondsen norrut och man hör LA och OH.
Även om man kan höra en fem tio fyrar så är det väldigt tyst på SSB delen.

På 28,2000 MHz skall IBP fyrarna sända. Men det är sällan någon av dem hörs på så hög frekvens, (numera).

Men ännu är ju solen klen och signalstyrkorna både på 27 och 28 MHz är ynkliga.

SM4FotPeDahl
 
Vad jag reagerade mest på var de starka signalerna på den 27.555Mhz men stort sett tyst runt 28.450Mhz(10m - band).

/Sven.
 
Om du har så mycket oväsen på så korta våglängder = inget bra.......vad hittade du som störde?
Vill i förstöra tråden med QRM. Men i princip det gamla vanliga. Switchade prylar, trädgårdsbelysningar, laddare, ja allt stör mer eller mindre. Hör sånt upp till 144 MHz så det finns inte bara på lägre kortvågsbanden...
 
10m NAC som går varje månad är en trevligt test i lagom takt om man vill aktivera 10m bandet. Första timmen CW, andra timmen SSB, tredje timmen FM, fjärde timmen digitalt (PSK, FT8 eller vad som passar). Man aktiverar alla moder på olika delar av bandet. Man behöver heller inte nån chat då man ligger typ runt 040, 500 osv. Och man får köra samma station på olika moder. Så tycker man att det är lite aktivitet kan man ju aktivera sig 4 tim i månaden för att hålla ett band vid liv i varje fall...ibland inga conds, ibland bra conds, så man kan uppleva lite av varje...

Jag brukar köra testen i varje fall på vinterhalvåret för att hålla igång bandet och det är så få igång så man hinner att prata en stund också, inte bara 599 och sen 73...
 
Att de är så starka på 27,555 MHz USB kan nog bero på att väldigt många sänder där samtidigt.
Och de starkare hörs hos oss vid givet tillfälle.
Lite av principnen för IBP på 28,2000 MHz CW. Där hör man hela världen på 3 minuter. Men en åt gången.
Vågutbredningen verkar vara väldigt selektiv på de här frekvenserna, dvs ett lite område åt gången hörs hos oss, kanske hos dig men inte hos mig förrän efter en tid. Ena stunden hörs en DL fyr, en timme senare ett par Franska fyrar.
Hörs LA fyrar hörs bara en och OH blir även den ensam.

Förr var det ju en kraftig brushöjning på varje 27 MHz frekvens, 27,125 27,135 etc. Brushöjningen var stark S9+40 till 60 dB. Och bestod av hundratals sändande stationer samtidigt från olika delar av världen. Ingen eller väldigt sällan gick någon station att urskilja.

Skall lyssna på 28,074 MHz för att höra om alla världens radioamtörer finns där.

Tråkigt att höra att det finns så mycket stöj att banden ända upp till 144 MHz är förstörda.
Här är så tyst så man får då och då kolla upp att antennen är hel. Jag bor på landet och har få grannar.
Blir det samma inställningar på avstämaren så bör den ju vara OK.
Så det är fortfarande roligt att lyssna på kortvåg och amatörbanden.

SM4FPD
 
Inte alla världens amatörer är på 28074 men en hel del. Tyvärr tror många att 10m är dött nu precis efter ett solfläcks-minima. Och att man kanske på sin höjd kan köra nån sydeurope med bra pulver. Men så är det inte. Både Asien och SA har gått fint in senaste veckan, trots en enkel antenn och störningar...SA öppet nästan varje kväll med TEP+Es. Norrut öppet också när man lyssnar på fyrar. Framför allt sent på kvällen. Men nästan ingen QRV, inte ens på FT8...

1629498093337.png
 
Nu verkar sommarkonditionerna vara slut, flera veckor sen jag hörde minsta pip på 28 MHz, exvis på 20,074 MHz
27 MHz verkar även det stendött.
Så uppgången i solfläckskurvan verkar inte stiga som tidigare cykler då uppgången är betydligt brantare än ned gången.
Vi får se om man får uppleva en "rikigt" solfläckscykel mera.

Genom tidernan har det talats om att vid solfläcksmin så skall de låg frekvenserna gå bättre.
När mellanvågs-DX var på modet, skulle man med rätt antenn kunna höra USA stationer.
Även 1,8 och 3, 7 MHz MHz banden skulle gå bättre.
Men nu har vi solfläcksmin, eller avsaknad av dito, och varken låga HF eller höga HF frekvenser visar tecken till vad det en gång varit.
Inget är sig likt.

Är atmosfären förstörd av nån gas?
Likt freoner förstörde osonhålet?

SM4FPD
 
Nja, så illa är det inte, vi får lugna oss och se vad som händer. Som synes på bilden så har vi en bit kvar innan vi kan dra några slutsatser.
Namnlös.png
 
Tittar man över längre tid så har solen även där en cykel och som det verkar så är vi även där på väg in i en lågperiod med solfläckar likande den i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet
Namnlös2.png
 
Back
Top