Konditioner

SA0CNH

Well-Known Member
Satt tidigit igår på kvällen vid 6 tiden vid min SDR och lyssnade på de övre kortvågsbanden. Hade först av lathet inte hängt upp Magloopen på stödet, utan den stod vertikalt på balkongen. Bruset från mina Facebookande grannar dränkte alla förutom de starkaste stationerna.:mad:
När jag till sist masade mig ut igen och gjorde en horizontell montering ökade S/N med en goda 20-30 dB. Nu gick det att lyssna igen på allvar. Avslappnad signalspaning under några minuter. Ingen RM2D / Mats - denna gången, som förra helgen med sin Hexbeam riktad västerut dundrade in med S9+15 i topparna.

Intressant att signalerna på 20M försvann före de på 15M. Brukar oftast vara tvärt om. Att de övre banden stänger i god tid före de lägre.

Jag fick in några starka amerikanska hams, 10-15 dB över brushavet, ifrån mellanvästern och Californien som körde stationer i Europa.
( En var mycket nöjd med sin Mosley beam, och det hade visst fallit några cm snö över natten )

När alla hams till sist fadat bort kämpade en ensam BC 21.600 kHz vid östkusten tappert vidare med sina 250kW och var läsbar i en halvtimme till. Därefter var det bara att söka sig ned mot de längre våglängderna. Och till sist lyssna lite AM via WebSDR.

I somras kunde 20M vara öppet långt över midnatten och tidig morgon, för förbindelser mot USA, Karibien och Sydamerika. Kul var en RTTY kontakt i Juli
kl 02:35 UTC med J69DS på St Lucia, som jag lyckades snärja efter några försök. En Tysk station hörde och skickade en elektronisk SWL report.

Sommaren känns som en betydligt mer spännande tid för DX jakt och långväga lyssnande. Medans vintertider verkar gynna de lägsta banden.

Är sommaren bättre för att köra radio för oss nordbor ? Finns det några tips på hur man generellt bör köra/lyssna under Vinter,Vår,Sommar, Höst ?
 
Last edited:
Läs den utmärkta artikelserien Vågutbredning i jonosfären i QTC åren 1996 och 1997.

Lennart
 
En erfaren contester skrev ihop ett litet "tipsdokument" inför SAC för oss nybörjare som skulle köra, han hade spaltat upp dom olika bandens förväntade öppettider och åt vilket håll det var mest ide att rikta antennerna och förslag på hur mycket tid vi skulle lägga på varje band.

Sedan hade han på sida två förklarat skillnaden mellan vår, sommar, höst och vinter och gjort ett förslag för varje årstid för den som ville köra andra contests också.
(inklusive kommentarer om att man skulle lyssna efter E-öppningar och andra fenomen som förekommer ibland och i såna fall köra på dom, osv..)

Det dokumentet stämmde väldigt väl och låg hemma brevid radion tills det försvann i någon städning

Annars kan man ju använda sig av http://www.voacap.com/prediction.html , kom bara ihåg att ställa in dina parametrar under kartan, som inmatad effekt, antenn osv.
Jag finner att den är något pessimistisk, så jag har ställt in den på min lokator, 100W och CW (fast jag kör SSB) för att det ska stämma bättre.
Jag hör lite bättre än så också då jag har ett relativt tyst QTH
 
Här letas nu febrilt efter inloggningsuppgifter till www.ssa.se/ssa/medlemstidningen-qtc :)

Edit: Står ju på baksidan av senaste QTC :rolleyes:
Från år 2006 finns tidningen även tillgänglig som PDF-fil - Hur kan man få fatt QTC 96/97 ?
Gå på bibloteket och låna den årgången, alternativt kopiera sidorna.

På min lokala radioklubb har vi nog alla nummer sedan starten dessutom.
 
På dx-radio har SM4OTI en annons om QTC-årgångar som skänkes. Fråga om de finns kvar.

Lennart
 
CNH skrev; "Är sommaren bättre för att köra radio för oss nordbor ? Finns det några tips på hur man generellt bör köra/lyssna under Vinter,Vår,Sommar, Höst ?"

Det blir ju lite som att fråga var och när man skall åka på semester. Hägrar skidor så kanske det blir norrut på vintern och vill man som jag ha ett mer tropiskt klimat så finns andra ställen. Vissa årstider ser ut att vara bättre än andra. ;)

Bra Radcom-artiklar och det finns massvis med liknande info på nätet. Massvis! Det är nog en god idé att i alla fall skaffa sig en grundläggande förståelse för vilka mekanismer som styr och vad de olika banden har för egenskaper vid olika årstider och var i solcykeln man befinner sig och på vilken tid på dygnet. Mycket indata blir det att värdera, försöka komma ihåg och dra slutsatser av.

Kruxet är att skapa sig en tillräckligt god överblick när vi har så många amatörband och variablerna är så många som de nu är. Din fråga är ju ganska ospecifik då du inte talar om vilken typ av radiokörning som intresserar dig, låga eller höga frekvensen, långa eller korta avstånd. Dessutom spelar ju effekt och antenner också in liksom den lokala stördimman på olika band.

Inför mina radiosemestrar och QRP DX-peditioner de senare åren har jag lagt ner mycket tid på att ta fram prognoser med hjälp av VOACAP Online som är både snabbjobbat och ger användbar utdata.

21mhz.jpg
Om man använder VOACAP Coverage funktionen så får man en ganska god bild av vad man kan förvänta sig med som här 8 W till en dipol på 10 m höjd. (Även motstationen förutsätts använda en dipol på 10 m höjd i detta fallet, antennerna med bredsidan mot varandra). Den röda pricken är min sändare här i Lund och prognosen gäller för 21 MHz kl 08 UTC under februari.

Sådana kartor gjorde jag inför DX-peditionen till Karibien 2014. En karta för varje timma och för de band jag tänkte köra. Två serier gjordes, en serie för min horisontella dipolantenn och en serie för vertikalantennen. Baserade på 8 W CW. Allt samlat i en pdf-fil som jag hade med mig på min iPad. Det blev ett ganska digert underlag att bläddra i och det var intressant att jämföra med vågutbredningen i verkligheten. Många contesters gör samma sak. Förbereder sig väl.

Man får dock ta alla sådana här prognoser med en nypa salt. De är ungefär som SMHI:s väderprognoser. Alltså, de är just prognoser där sannolikheten för att de stämmer med det verkliga utfallet är betydligt lägre än 100%. Dock ger de en grov indikering på om det finns risk för sol och fint väder.:rolleyes:

Innan vi hade de här fantastiska datorbaserade prognosverktygen så fick vi förlita oss på betydligt grövre modeller i form av MUF-kurvor för olika månader och vid olika solfläckstal. I de flesta amatörradiotidningarna (Radcom, OZ, QTC m fl) har presenterats allehanda tabeller där man valt ut c:a 20 destinationer från resp land och där man t ex enkelt kunnat läsa ut att störst chans att få förbindelse med Tokyo på 20 m var mellan kl 08-10 UTC, en viss månad. Denna typ av prognoser är numera helt passé då de moderna verktygen som t ex VOACAP Online ger så mycket mer information och dessutom i ett format som är tilltalande, praktiskt och som ger en fantastiskt fin överblick som ju kartan gör.

Så när du läst igenom grunderna så lägg några veckor heltid på att leka med VOACAPs olika funktioner. Läs manualen och andra dokument och artiklar som finns på VOACAP-sajten. Du kan specificera den effekt och antenner som stämmer bäst med vad du själv har. Kör sedan igenom analyser för något av de band du har möjlighet att komma ut på. Notera hur vågutbredningen förändrar sig med tiden på dygnet. Börja med februari 2016 och hoppa sedan vidare en eller två månader i taget för att se hur prognoserna ändrar sig vid olika tider på dygnet. Det är nödvändigt att ta detta i små steg och arbeta systematiskt om du skall kunna dra användbara slutsatser och se mönstren som kommer att framträda.

Laborera sedan vidare genom att byta frekvensband och notera hur vissa band ger oerhört långa räckvidder med låg effekt när andra knappt når utanför Europa även när hög effekt används. Själv har jag fått många Aha-upplevelser på det här sättet och det kommer du också att få.

Ibland undrar jag hur det var möjligt att köra DX förr i tiden utan alla dessa hjälpmedel. Utan dator och utan Internet och i början av karriären helt utan kunskap om hur det här med vågutbredning fungerade. Men det fanns gott om tid att ropa CQ och sakta byggdes erfarenheterna upp som att 80 m och 40 m mitt på dagen var lämpligt för lokala kontakter liksom 10 m mitt i natten var tämligen avsomnat.

Själv gjorde jag upp enkla lathundar i form av en lång tidsskala för resp amatörband där jag efterhand noterade på ett liggande A4-papper vilka tider på dygnet jag hörde olika prefix. Snart nog kom jag underfund med att JA var vanligast och starkast på förmiddagar medan W hördes från kl 14-21 på 15 m bandet som vi C-amatörer fick köra med 10 W DC input, (5-6 W ut).
 
Last edited:
Hej Bengt!

Den som frågar får svar, Ett omfattande svar :) , Jo så här i efterhand , var min fråga kanske för öppet ställd, utan att som du säger att tala om vad man egentligen efterfrågar för typ av semester ( radiokörande ). Som radioamatör har man fått tillstånd att lära sig mer om och experimentera både med kilometer och cm vågor.

Själv så gillar jag den häftigt fuktiga värmen i Asien och utförsåkningen och kylan i Norr. Och det är kanske precis det som är problemet egentligen.
Det gäller att undersöka marknaden och välja ett eller några spår att gå efter. Den som famlar efter (för)mycket...

Turligt nog sätter QTH och ekonomin vissa gränser, och det ser ut som att jag får verka på 20M och däröver, iaf hemmifrån.

Har precis tagit en paus från CQ WPX RTTY. Tyvärr ingen Creed 7B här. En riktig mekanisk teleprinter, som låter o bullrar, som kräver smörjning emellanåt,
hade nog gjort upplevelsen större, än kakafonin av signaler i vattenfallet. 20M meter ligger öppet just nu från mälardalen och mot Europa.
Det är bara point and shoot med 20W. Det går tom bra med mycket lägre effekt. Efter att ha gjort en häftig QSY manover på 40 kHz fick jag ändå kontakt med
en rysk station, trots att loopen ej var avstämd längre, och kanske tiondelar av effekten gick ut.

Riktigt intressant denna artikeln, ( ligger lite dold i sidorna) angående låg effekt. esr.se/exteknik/EMC/Qrp.html

Men det är andå fortfarande så klart intressant att få höra mer om andras unika erfarenheter med konditioner och amatörbanden.

Henrik
 
Last edited:
>>>Det gäller att undersöka marknaden och välja ett eller några spår att gå efter. Den som famlar efter (för)mycket...

Jo det är ju så de flesta nybörjarna börjar med sin hobby. Undersöker i all oändlighet, eller så skaffar de "allt" på en gång och skall prova alla band och alla trafikslag (utom morsetelegrafi förstås). -Jag måste ha en multibandsantenn som täcker alla banden med SWR 1:1 . Ett bra sätt att splittra sig och kanske tröttna lika snabbt innan den mest basala kunskapen/erfarenheterna som behövs för att komma vidare hunnits samlas in.

Förhoppningsvis har man som nybörjare ändå något hum om vad man är intresserad av och vilka möjligheter det finns att få upp antenner m m. Bättre då att satsa på ett (1) band och utforska det ordentligt. På så sätt finns ju mycket kvar att göra längre fram och man får en stabil grund att stå på och något att referera till.

Är det socialt snack som hägrar så räcker en dipol för 80 m. Vill man köra DX så är en dipol för 20 eller 15 m ett bra val. Men föreslår man så enkla och effektiva lösningar så brukar det dyka upp folk som vet bättre och tipsar om allehanda komplicerade antenner som genererar så många följdfrågor så att nybörjaren blir förvirrad och inte kommer igång alls. ;)

Konstra inte till det. Sätt upp en enkel antenn och börja köra radio!
 
Kul med långväga DX öppningar återigen nu mitt i sommarnatten. Japan på ena sidan och USA på andra.
5-10 Watt, en halvdålig antenn & JT9. Det verkar nu som fler stationer kör JT9 än förra året.

Timmen senare gick Karibien in, och en stark SSB station, ( uppfattade ingen signal, men kände igen rösten)
hade ett avslappnat QSO med sina närmsta vänner.

Kan det förklaras av att vi ligger så nära grålinjen ett par timmar under de ljusa midsommarnätterna.
Jag undrar i så fall hur konditionerna är ännu högre upp i landet, typ i Norrbotten ? Ännu bättre ?

Igår på kvällen räckte 25W RTTY för en kort förbindelse rakt söderut med V55DX i Namibia.

( Lyssnade lite kring 10-11 meter tidigare under dagen. Starka ryska stationer på FM täckte bandet
från 26-27 Mhz. Vad gör de på 26 Mhz egentligen ? På 10 meter var det rätt tyst. Ett par beacons.. )


jt9.jpg
 
Last edited:
6 meter är nog ett kul/spännande band när det finns öppningar. Verkar vara litet av allt eller inget principen, med lågt bakgrundsbrus / qrm.
Provade lite förra sommaren, med några enstaka kontakter satta i loggen inom Europa.
Med nuvarande antenn inga möjligheter där :(
 
Mycket bra av EQL: "Förhoppningsvis har man som nybörjare ändå något hum om vad man är intresserad av och vilka möjligheter det finns att få upp antenner m m. Bättre då att satsa på ett (1) band och utforska det ordentligt. På så sätt finns ju mycket kvar att göra längre fram och man får en stabil grund att stå på och något att referera till."

Många (inkl.mig) vill vara QRV överallt. Det är faktiskt ett hägrande gissel, man blir aldrig nöjd. Bättre då att följa Bengts råd här ovan. Men först bestäm dig för om du är ute efter DX eller vanliga kontakter. Singelbandsantenner
är det bästa i vilket fall, testa 7 10 14 Mhz ge varje band (antenn) ett år och gör en egen utvärdering...
73 / Uffe
 
Absolut CIQ. Här är man glad & nöjd med det lilla, med tanke på QTH :) I QRM smogen blir man glatt överraskad när konditionerna slår till och långväga
eller på annat sätt intressant signaler hörs. Bengts genomtänkta replik tål att läsas och funderas kring mer än 1 ggr.
Idag är mycket plug "n" play med alla online/prognos vertyg, DX cluster och liknande. Inte heller behöver man svettas alltför hårt när JT65/JT9 kontakter görs.
Det är kul att bara sitta och lyssna och "veva" runt på banden. Kolla upp DX signalernas sidor på QRZ och se vad de kör får någet. Bästa är att TVn förblir avstängd !

20m.jpg 18m.jpg
 
Last edited:
Back
Top