Konfigurerea VX-6E

SM4RNA

Well-Known Member
Efter att ha gjort en total re-set av en VX-6E så fungerar den inte längre som tidigare.

När man trycker på bandknappen i VFO-mode så hoppar den bara mellan 2m och 70cm band och de kallas då [1] respektive [2]. Innan re-set fanns en massa band och då var [1] BC Band, [2] SW Band, [3] 50MHz HAM Band, o.s.v. i totalt 12 band.

Försöker man i VFO-mode mata in en frekvens direkt med tangenbordet som ligger utanför HAM-VHF och HAM-UHF-frekvens t.ex. en flygfrekvens på 127MHz så piper radion ilsket och vägrar gå dit.

Går man över i memory mode så finns givetvis inga egna minnen inlaggda p.g.a. re-setten, men man kommer heller inte åt de fasta WX eller båt-VHF kanalerna. Men däremot kommer man åt de förprogramerade BC-stationerna på kortvågen.

Jag har läst manualen och kollat om det t.ex. finns någon meny där man kan koppla bort mottagningsmöjligheten utanför HAM-band, men inte hittat något. Jag har även sökt på nätet om det ska finnas en soft-mod, alltså att man ska låsa upp mottagaren genom att trycka på flera knappar samtidigt, men inte heller det har jag hittat.

Apparaten är svensksåld och omodifierad. Tacksam för tips.

Ja, detta:
VX-6 Commander

Men kanske jag är ute och cyklar...:confused:

Men jag försöker inte programmera radion.

Dessutom så säger KC8UNJ "I get asked frequently if I'll be adding software MARS/CAP capability to the software. The bytes that get tweaked for this in the VX-2, VX-5, and VX-7 are not present in the VX-6, so unfortunately software mods don't appear to be possible for this radio."

Så det gör det ännu mera underligt vart alla band tagit vägen ????

Nu har jag efter lite mailande med Mobinet fått igång det. Det visade sig att man inte ska göra som det står i manualen. Man ska inte trycka en den högra raden med knappar, MODE, 0, och V/M och starta radion. Men ska trycka in den vänstra raden BAND, HM/RV och "LUSSEBULLE" och starta radion.

Tänk vad mycket enklare det var på IC-2E-tiden... Lussebullar bara en gång om året... ;)

Back