Konsitgt brus på 2m

SA7CNG

Well-Known Member
Hej!

Jag har problem med brus som låter "som en helikopter" ibland, mest på svaga signaler. "varvtalet" varierar från väldigt snabbt till långsamt med brus perioder på ca 1s. Är det någon som har nån uppfattning om vad det kan vara?
 
Lägenhet, radhus eller villa?
Grannar?
FM/SSB?
Antenn/riktning?
Enstaka frekvens eller över hela bandet?
Vanligtvis är det någon egen pryl i hushållet, t ex mobiltelefonladdare eller nätadapter till dator.
 
Hej

Jag hade liknande helikopterljud på 3MHz, det försvinner helt om jag tar ut ADSL modemet samt switchen.
Antennen släpade jag iväg så att den nu är ca 20m från huset, i ändan på en RG 58 coax. Med det försvann en hel del "skräp"

Jag har bytt ut 12V nätdelen till mitt Netgear modem/wlan router som jag använder som wlan access point, den ursprungliga nätdelen gav ett stadigt bakgrundsbrus.

Kör min Yaesu-7700 med 12V DC från ett batteri. RG 58 skärmen är jordad i en markelektrod utomhus.

Sakta men säkert börjar jag höra rätt bra på 3MHz från södra Finland. I början hade ja mest störningar... Jag hör nu områden som östra Sverige, England Frankrike, Checkien, Italien samt hela Finlad från Vasa söderut med min blygsamma 20m longwire
 
Back
Top