Konsten att förbruka fritiden (på ett bra sätt)

SM7SJR

Administrator
Staff member
Hej alla,

Jag tänkte mig presentera lite idéer och projekt som förbrukar min tid (och en del tid för mina kompisar). Varför ska jag göra det då kan man undra? Tja kanske mest för att det kan inspirera någon annan till att komma igång med det där man tänkt sig men drar sig lite för eller rentav för att få lite kritik eller idéer av andra hur man kan göra saker bättre eller annorlunda. Det här kan bli en lång tråd (om jag orkar).

Hur som helst nedan följer lite info om mitt senaste projekt. Det är en array bestående av 4st 12-el yagis för 2m, som G0KSC kallar för LFA ultra och 8st 12el yagis för 70cm från M2. Alla antennerna är monterade för horisontell polarisation och sitter ca 32 m över marken. Och de 16st 3el för 2m som sitter längs masten har suttit där en god stund, så det är ett gammalt projekt! :)

1730744357336.png

Från början var det inte meningen att jag skulle bygga arrayen med elevering, eftersom det så klart inte är optimalt för t.ex EME-köra att montera 70-antenner inne i 2m-stacken, Men så tänkta jag att ähh va tusan det är väl lika bra att bygga med elevering i alla fall, när "man ändå är igång". To be continued...

Och här är en blid med lite utsikt... Vi har lite vindkraft här i byn som ni ser i bakgrunden. 2 av 70-antennerna är med på bild.

1730745487860.png

Innan någon säger nåt om det så kan jag säga att de buntband jag sätter runt koaxarna inte dras åt speciellt hårt. Men BiItemas eltejp duger tyvärr inte som enda kabelfixering. Stackningskablaget är gjort av LMR400 och runt rotorn sitter det LMR400UF (ultra flexible) för att kunna överleva ett antal rörelser under livstiden.

Får se om jag fortsätter tråden här eller bygger den på egna hemsidan framöver, jag tänkte publicera lite byggbilder bland annat.

Du kommer att uppskatta eleveringen även för t ex Aurora och även för att minska markbruset kanske mest på 432. Min elevering som jag har främst för aurora var trasig några månader förra året, och under tiden jag funderade på hur jag skulle fixa ny hävarm saknade jag eleveringen mycket. Jag hörde dig igår förmiddag när du körde nån, men sedan inte mer.

Hälsningar
/Jan

Du kommer att uppskatta eleveringen även för t ex Aurora och även för att minska markbruset kanske mest på 432. Min elevering som jag har främst för aurora var trasig några månader förra året, och under tiden jag funderade på hur jag skulle fixa ny hävarm saknade jag eleveringen mycket. Jag hörde dig igår förmiddag när du körde nån, men sedan inte mer.

Hälsningar
/Jan
TNX Jan. Jag var ganska sporadiskt QRV igår så jag missade nog många, men men jag får väl ta ett steg i taget.

Back