Konsten att skaffa sig färdigheter i morsesignalering

En kul bieffekt av att träna telegrafi/Morse lyssning, är att man börjar höra Dits & Dahs även när radion är avstängd. Vattendroppar som faller mot balkongräcket kan bli ett K, Dah di Dah.
 
Jag bor vid en sjö, där finns en fågel (eller groda?) som kör telegrafi utan ton, men med ett hemskt nätbrumm på signalen :D

Den hörs bara när det är mörkt, därför har jag inte lyckats pejla källan.
 
Om man har som mål att klara sig utan papper och penna, att ta CW direkt i huvudet. När och hur ska man träna det?
Har tränat kortare ord som QTH, ANT, PWR... Som upprepas ett antal gånger och sedan blandas, men det är bara min "hittepå" metod.

Har någon råd att ge?
 
Om man har som mål att klara sig utan papper och penna, att ta CW direkt i huvudet. När och hur ska man träna det?
Har tränat kortare ord som QTH, ANT, PWR... Som upprepas ett antal gånger och sedan blandas, men det är bara min "hittepå" metod.

Har någon råd att ge?

Som vanligt kanske inte mina okonventionella metoder gillas men jag rekommenderar dig att träna i en hastighet som du nästan inte läser. Fokusera maximalt och håll på så länge du orkar. Hjärnan brukar bli väldigt trött i såna lägen när man måste spänna öronen och totalfokusera. Skriv inte ner utan lyssna efter orden.

I övrigt som sagt sända sända sända :)
 
Bra tips ! KBW
Att lära känna igen hela ord, framför allt de som förekommer som vanligast i en CW kontakt. Då blir det mer som att lära sig ett nytt talat språk.
Och det är ju det vi gör egentligen, med skillnaden att bokstäverna inte kan uttalas annat genom att sända korta och långa signaler.
Telegrafi med Morse är ju ett språk, eller kanske mer rätt, ett CW modulerat sätt att överföra ett befintligt språk ?
Det känns lätt att glömma när man är så koncentrerad på uppfatta de minsta beståndsdelarna (bokstäverna).
Ordigenkänningen kommer nog förhoppningsvis automagiskt med tiden.

Just nu sitter, Test, TU, KN, 5NN, BK, OM ,De , SA, 73 - korta lätta ord (förkortningar)
I det programmet jag använder går det ju att få textfiler upplästa i kod. Kan man göra sin egen favoritlista med enkla ord.
 
Last edited:
Naturligtvis lägger man sig lite över den hastighet än dem man tar mot. Men jag söker inte nå en hastighet som ger inträde till high speed cluben. Är nöjd med den 80 - 100 takt jag nått.

Låter hemskt att arbeta i ett sådant motlut, skulle skippa det hela direkt. Det ska vara kul, det är ju för tusan en hobby!
 
Jo, vissa tecken kombinationer kommer automatiskt, som du säger. Sin egen signal kom också fort. Vet att fundamentalisterna alltid vill skilja mellan CW och telegrafi.....
Men sitter man med en telefon i bussen, ja då gör man precis på samma sätt som telegrafister gjort i alla tider - man tar den enklaste förkortningen och låter mottagarens intelligens avgöra vad som menas.
 
Naturligtvis lägger man sig lite över den hastighet än dem man tar mot. Men jag söker inte nå en hastighet som ger inträde till high speed cluben. Är nöjd med den 80 - 100 takt jag nått.

Låter hemskt att arbeta i ett sådant motlut, skulle skippa det hela direkt. Det ska vara kul, det är ju för tusan en hobby!

SÅ menade jag inte heller alla arbetar med sin egen takt och vad de trivs med - metoden fungerade på mig när jag var nybörjare och skulle ta steget från teckenigenkänning till ordigenkänning.
73
 
Jag har gått kurs för många herrans år sedan och vissa ord sitter ju kvar i minnet typ CQ och den egna signalen och kanske något annat enstaka tecken.
men......
Hur börjar man öva effektivt?
 
En kul grej vore om nån av de slumrande repeatrarna här i SM0 kunde sättas av till ren CW tjänst. Kunde man träna med likasinnade nybörjare.
Problemet på kortvågen kan ju vara att få upp en antenn som funkar i närområdet, och inte bara skjuter iväg signalerna ned till SydEuropa.
 
Jag har/hade samma problem lärde mig ett 15-tal bokstäver i början av 80-talet men av någon anledning slutade jag, resten av tecknen har jag lärt mig på senare tid. Men jag märker hur pass mycket bättre de tecken jag lärde in för 30 år sedan sitter jämfört med de senare inlärda. Det tog dessutom mycket lämgre tid att nöta in de senare.

Ålders aspekten är alltså en annan parameter som spelar in på hur hårt det är att lära sig CW, ja fortfarande mobil.
 
Om jag minns forskningen rätt, så både läser man och hör språk ordvis eller frasvis. Det är bara ord som man inte är van vid som man måste ner till bokstavsnivån. Så egentligen skulle det inte vara annorlunda med telegrafi.
 
Och nyinlärning av morse-språket borde då i det basala första steget hamna där. Om man nu vill nå förmåga att höra/förstå och tala det flytande.
Oavsett vad som sägs eller i vilken följd som tecknen kommer.
Självklart kan man lära sig några standardfraser på ett främmande språk, som tillsammans täcker behovet, och det kan räcka.
 
Jag tror att den tid man lägger på något är väldigt olika bland olika människor.
En del tycker att de motionerar genom att gå ut med hunden flera hundra meter, flera ggr per veka.
Andra talar om motion om det gäller 1 - 2 h per dag och med rask gång eller språng.
Själv försöker jag köra terränggång med hälften språng minst 4 dgr per vecka och då 90 minuter minst.
Till det kommer jobb hema som gräsklippning, bilrep. etc.

Tiden för inlärning av Morse och Morseträning, 15 min per dag tycker nog många är rimligt, andra menar att 15 min två dagar per vecka är mycket, medan flera tycker att 3 x 15 min per dag och varje dag är lagom.

Vad folk tycker är mycket eller lite varierar stort, kanske med en faktor 10.

Kanske den som misslyckats med Morsen jobbat som ett djur med minst 10 min flera ggr per vecka.
Den som tycker det är lätt att lära sig Morse kämpade 3 x 15 min varje dag i ett par månader och är skitnöjd för att det var så lätt.

Sammanfattningsvis: vi tycker olika alla vi människor. Och har olika åsikt om vad som är mycket eller lite.

de
Roy Sm4FPD
 
Om Internet funnits på 60-talet så hade vi nog inte varit många som klarat av att skaffa oss färdigheter i morsesignalering. Dels hade tiden för träning varit allt för knapp och dels hade vi fått så många motsägande tips och råd från andra hobbylärare som inte heller visste något om inlärning men gärna ville uppfinna nya metoder att vi inte kunnat bestämma oss. Bara vetskapen om att det kunde vara svårt och kräva hela 15 minuter per dag skulle nog skrämt iväg de sista av oss.

Själv kände jag inte till att det var svårt. Hur skulle jag veta det? Någon tidsbrist existerade inte heller. Facebook behövde inte uppdateras varje halvtimma och de onödiga prylarna som fritiden skulle fördelas på var få.

Jag deltog i en kurs på klubben en gång i veckan i drygt en termin där jag inte ifrågasatte kursledarens metoder och det gick bra även om jag kände det lite motigt en gång och var på väg att hoppa av. Men som tur var lät jag mig övertalas att fortsätta. Nu har jag telegraferat större delen av mitt liv och utan telegrafi så hade amatörradio för min del varit lika tom som en tompåse. Men det hade jag så klart inte vetat nu idag om Internet funnits då på 60-talet och jag inte gått kursen. Hur skulle jag veta det?
 
Ja Bengt, det vi inte vet har vi inte ont av....
Tur att vi inte vet det faktiskt. För framtiden är nog hemsk...

Jag hade hoppats få lite kommenterar till vad folk tycker är mycket engagemang respektive lite engagemang för att förverkliga något.

Men visst är det tur att vi har datorer och internet.
Tänk vad tid det sparar, vi slipper bläddra i stora böcker, vi slipper gå till biblioteket och låna böcker. Vi slipper sitta och rita av kopplingsschema för hand på papper och spara i pärmar. Vi slipper böka med skrivmaskiner som skall smörjas och bytas färgband på.
Ja vi slipper till och med lägga tid på att vässa pennor.
Tots det finns ingen, eller mindre tid att göra saker som man gjorde förr, exvis träna Morse 15 min per dag.
Eller att ha timslånga Morse-QSO.

Kanske finns det andra tidstjuvar? Bengt nämnde något om Facebook...... vad nu det är?
Ja kanske vi skall tala om tidstjuvar, de tar vår tid. Vi betalar med att tvingas se på annonser.
Någon tjänar stora pengar på att vi låter vår tid rinna iväg.

När man faktiskt kan göra något med egna händer, hjärna och loddebolt.
Exvis skriva gnälliga inlägg på forum.

Filosofiskt???

De
ÄssÄmFyraFotPe Dahl
 
Angående tidstjuvar. Förr så utnyttjade vi radioamatörer just att vi var radiamatörer och kommunicerade per radio istället för att sitta vid datorn på ett forum. Vi kunde följa med i våra bekantas diskussioner på den lokala repeatern _samtidigt_ som vi gjorde vardagssysslor. Så snart en bildskärm är inblandad så betder det 100% engagemang, det är omöjligt att göra annat samtidigt. Nog var det bättre förr när vi kunde lyssna på radio istället. Samt mycket trevligare och personligare att höra varandra prata än att läsa text.

Angående morseträning så hade jag väldigt lätt för detta. Det räckte faktisk oftast med en kväll i veckan. Har glömt hur länge vi höll på, men det var nog närmare tre timmar. Sändträning gjorde jag väldigt lite, när mottagningen satt gick det också att sända.
 
Back
Top