Konstig Morsesändare med dubbelton????

SM4FPD

Well-Known Member
Vad kan detta vara för sändare tro.
5293 kHz, periodvis, mest kvällstid, sänder man Morsemeddelenaden här.
Men sändare låtar som den har två bärågor, dubbel-CW kanske.
Lite snabb för mig med snappade upp: DE RMP RMP RMP, ord som: PRIP, TIRE, och siffergrupper får jag. Även KALINGRAD tog jag.
Med smalaste filtret i IC-756PROIII kan jag höra två bärvågor som då nycklas av samma Morse. Väl avrundade tecken.
Men bara några tiotals Hz mellan.
Vafför gör di på dette viset????
Kanske något att ta efter för amatörradio?


SM4FPD
 

Nått i denna stilen


Vad kan detta vara för sändare tro.
5293 kHz, periodvis, mest kvällstid, sänder man Morsemeddelenaden här.
Men sändare låtar som den har två bärågor, dubbel-CW kanske.
Lite snabb för mig med snappade upp: DE RMP RMP RMP, ord som: PRIP, TIRE, och siffergrupper får jag. Även KALINGRAD tog jag.
Med smalaste filtret i IC-756PROIII kan jag höra två bärvågor som då nycklas av samma Morse. Väl avrundade tecken.
Men bara några tiotals Hz mellan.
Vafför gör di på dette viset????
Kanske något att ta efter för amatörradio?


SM4FPD
 
Ja den måste det vara, någon kallade det för "dirty sounding CW"
Nja CW är det ju inte, Continulsy Wave, men inte heller gnsisändare.
Morsetecken däremot är maskinperfekta.
Kanske de konstiga ryska teknen som gjore att jag inte kunde läsa den???

Frågan var dock varför man låter en Morsestation låta så?

SM4FPD
 
Den hörs nog i en AM-mottagare på det viset, skriver en som inte lyssnat.
/Jan
 
Förr körde man mycket A2A (MCW) och många kustradiostationer hade sitt egna "sound" så att man kände igen dom på 500 KHz.
Men när det gäller ryska sändare så tror jag ofta det beror på dåligt underhållen utrustning, finns många stationer som
inte låter bra.

Så här kunde det låta 1974,
 
Nu är den igång, kl 19.12 nu.
Nej inte hörbar vid AM, inte ens med en 39 tums bashögtalre.
Ser bara en brusig kurva på oscilloskop från AM detektorn, omkring 100 - 200 ms, så 10 - 20 Hz.... med brus.

Såna där signaler minns jag att man kunder höra förr, SA0BUX. Låter verkligen pyton.
Men visst 500 kHz är ju en hög frekvens och det är svårt att göra en stabil osc.......
En del kör tydligen med maknisk bug, den gör det inte bättre.
Nästan lika illa som någon sorts Morsetest med mekaniska buggar för en tid sen....
Fattar inte hur folk kan köra med sånt.
Men 1974 är ju inte länge sen..... eller kanske det är historia..

SM4FPD
 
Problemet med sändaren hos RMB är att det finns fasmodulerade sidband på 50 Hz avstånd som
bara är drygt 10 dB undertryckta. Troligen är det syntesen eller kraftaggregatet till excitern som spökar.

Det behövs inte mycket för att få till sidband med den amplituden ifall det man inte har koll på matningsspänningarna
till syntesen.

1663868707870.png

På 500 kHz var man tvungen att sända med tonmodulerad telegrafi eller A2A, och alltför många
sändare hade varken koll på modulationsgrad eller distorsion.

De Nautel och Wilcox Electric sändare som SDJ använde var ganska "städade" i detta avseende, distorsionen var mindre
än 5 % vid 100 % AM och 1000 Hz modulationsfrekvens. Det var olika "bud" om vilken frekvens som var bäst, en del stationer körde med
400 Hz, och andra med 1000 Hz.

Orsaken till 1000 Hz var historisk, gnistsändarna system Rendahl-von Arco eller "Tönende Löschfunken" genererade en ton på dubbla generatorfrekvensen som vanligen var 500 Hz.

Med tiden blev signalerna på 500 kHz bättre, de äldsta sändarna fasades ut, så när SDJ stängde på 500 kHz 1:a februari 2002 så var de få signaler som hördes ta farväl ganska rena. Den massiva signalen från Norddeich Radio DAN hade dock tystnat flera år tidigare.

Bifogat finns en inspelning av sista sändningen från SDJ den första februari 2002,
Jag fanns bland de församlade som åhörde sändningen med en klump i halsen...
 

Attachments

  • SDJFinalCW (2).zip
    370,7 KB · Views: 33
Last edited:

Videorna med titeln "Channel cw tea party" innehåller inspelningar av radiotrafiken kring södra Östersjön

Någon av dem - kommer inte i håg vilken - har med SAG och SDJ, även SAE om jag inte minns fel. De sticker ut med rena, fina signaler och fin teckengivning...
 
Vi höll efter sändarna så att inga nyckelknäppar eller "kipp" förekom.
I synnerhet den helt halvledarbestyckade Nautel NX-4000S som använde
lågnivåmodulering samt linjärförstärkare efter lät bra.

En mjuk nyckling och ren ton.

Alla 10 som köptes 1975 är fortfarande i drift för NAVTEX, men det börjar bli vanskligt med reservdelar.
Sist jag pratade med de nya ägarna, Sjöfartsverket, så höll man på att undersöka vad Nautel har att erbjuda
i dag av långvågssändare.

Dessutom var det inte vem som helst som fick nyckla sändarna i det svenska kustradiosystemet.
För det mesta under 90-talet och senare var det vaktchefen som skulle ha 1:a klass certifikat samt sjöpraktik
vilken satt vid nyckeln för påannonseringar och trafiklistor.

Med stor tvekan fick jag göra några påannonseringar av väder och navigationsvarningar, eftersom man hade hört att den
nyanställde systemingenjören kunde telegrafi, och ville se om det stämde. Min telegrafistil fann dock nåd inför både Rk Leif Lindquist
och seniore telegrafisten Walle Berlin. Båda herrarna kom jag sedan att samarbeta med i tekniska sjöräddningssammanhang.

De förflutna dryga 40 åren känns nästan som "för ett ögonblick sedan..."
 
Jag försökte lyssna mig till ev sidband, men kunde bara höra två toner, men KA:s spektra säger ju att det verkar vara en oavsiktlig, eller ja, Avsiktlig modulering, dock med väldigt låg frekvens. Men vore det brum så brukar det ju inte riktigt låta så...

Nå de får väl nyckla på, med sitt oljud.
CW är det inte i alla fall, knappast gnistsändare heller, men snygg Morse med tydligen rätt teckendelar.

SM4FPD
 
När jag lyssnade på inspelningen så hörs det tydligt att
det är fasmodulerat 50 Hz brum, sannolikt från exciterns kraftaggregat.

Det kan även vara någon form av överledning mellan elnätet och lågnivådelarna i excitern,

Förr, när det var vanligt med elektronrör i lågnivåsteg kunde det bli läckage mellan glödtråden och styrgaller eller katod vilket också gav fasmodulerat brum.

När de underdimensionerade kraftdelarna i Granger 172-2 excitrarna började ge upp
lät bärvågorna ungefär som detta.
 
Det verkar mycket vanligt att ryska sändare brummar och har diverse tekniska brister , speciellt på militärsidan.
Finns cluster/letter beacons som haft krångel med teckengeneratorn i flera år.
 
Back
Top