Konstig sändning på 28,040 MHz

SM4FPD

Well-Known Member
Kollade över 28 MHz amatörband idag.
På telergafidelen fanns en extremt bredbandig sändning.
Ungeför centrerad vid 28,040 kHz, omkring 100 kHz bred.
En ton hördes, och med signalstyrkan S9 c:a 2 s
Sen ennanna tonn med S9+10 dB i 5 s.
Dessa toner alternerade hela tiden , under kanske en halv till en timme.
Lät best i AM, FM lät illa.
Men spektrat var sådant att det lät av tonernan även i SSB.
En viss fading kunde man se. Mot slutet av sändninagrna nere på S6.
Inga variationer på tonen som om man kunde tänka sig innehöll någon information kunde höras.
Rätt svaga konditioner för övrigt så sändarena måste ha arit starka.
Vad kan detta vara för sändning tro? Knappast amatörradio väl?

I området 4 - 6 MHz kan man ibland höra en ton, mycket korta toner, elelr tonstötar, men extremt breda, oavsett mottagarens trafiksätt piper det över flera hundra kHz. Kanske någon form av släktskap mellan desssa sändningar?

SM4FPD
 
Har man en SDR så ser man i vattenfallet radar som ibland ligger i 10m bandet. Den kan vara 100-200 kHz bred. Man hör dock inga toner vad jag minns. Beror ju lite på hur radarn funkar. Mest brukar det "fräsa"...

Finns några i varje fall att lyssna på här:

 
Den hade jag här i Åmål också under helgen, den var riktigt stark här. Lyssnade på USB här.
 
Igång nu oxo, kl 08.54 den låga tonen är S9 den höga lite svagare.
Piper bäst i AM, men det är ett annat modultionssätt.
Då vet vi att det är inte lokala sändningr i lla fall, hörs både hos POP och här, samt har fading.
Att det är två stations är tydligen helt klart.

SM4FPD
 
Riktning rakt österut. Liknande signaler på 28850-28860 och 29450-29460 kHz, de sistnämnda signalerna flyttade sig till 29080-29100 kHz.
OHR på 21345 kHz, omöjlig att riktningsbestämma. Flyttade kl 09.45 till 21450 kHz.
 
Last edited:
Håller på än, kl 0825 .
Lite svagare.
Jag hade lite fel om bandbredden 20 - 40 kHz uppskttar jag bandbredden till på spektrat på PROIII:an.
väldigt stor bandbredd för att sända en ton tycker man.

Kollade några varv på IBP fyrfrekvensen, 28,200 MHz CW, hörde ingen.
Här får man annars en bra indikering på varthän kondsen ligger.
Dvs inga conds just nu..... så piparen måste ha bra med kräm.
Vanligen hörs 4X6TU Tel Aviv.

SM4FPD
 
Det har varit igång några dagar. Jag får riktningen till 132 grader. Det motsvarar t ex gränsen mellan Ryssland och Ukraina. Jag har försökt triangulera mha Kiwi SDR, men jag får inte till det.
 
Har under tisdagskvällen gått väldigt starkt hos SK5AA. Tyvärr kan jag inte filma med mobilen mer är en sekund, ett antal microSD minneskort har den gamla slitna nallen kört sönder. Antennen riktad nord-syd.
 
Idag är det tyst på 28,040 MHz.
Däremot hör jag 4X6TU på 28,2 MHz CW Tel Aviv fyren.
Så bandet är inte rikigt dött.
Igår kollade jag frekvensen på de två sändarna på 28,040 MHz
Den ena sänder c:a 307 Hz, den andra omkring 900 Hz
Inte kan väl detta vara en över horisont radar?
Det är ju två stationer som växlar.

SM4FPD
 
I morse var den igång på 28.040MHz med en syster-OTHR på ca 28,400MHz.
Det ser ut som om dom byter frekvens lite då och då.
 
Jag hörde den oxo i går morse, (fredag FM) Men inte alls sås starkt som när jag började höra den.
På Torsdag låg den på 28,2 MHz dvs där IPB fyrarna ligger.

SM4FPD
 
Kollade närmare på den idag, inga konds att tala om på 10m då FT-8 stationerna ligger långt ner mot bruskanten men den här signalen var uppe på 15dB över S-9 mellan varven. Frekvensen är runt 28.040 och en lite svagare på 28.858 och 29.908. Riktningen från Åmål när jag vrider på krattan är 120 - 130 grader, alltså sydost. Den på 28.040 är väldigt bredbandig ner i frekvens och jag kan se den på scopet och uppfatta den ända ner till 27.500.
 
Last edited:
Fortfarande den Iranska radarn, den har faktiskt hörts i många år, jag hörde den första gången 2013.
 
Första gången någonsin jag hörde dennna sändning var när jag strtade den här tråden.
Och jag har väldigt ofta varje år koll på vågutbredningen på amatörbanden.
Så nog borde jag ha hört den andra gånger....
Men vi kanske har gått om varanadra, (Vi = "sändningen" och jag)

Ser man på oschilloskop på signalen efter AM detektorn så blir det nämnda frekvenser 307 Hz och omkring 900 Hz.
En gång var det andra toner.
Men signalen blir väldigt spetsiga toppar, på scoopet.
Så kanske det är en radar som då hinner lyssna mellan pikarna.
Men det är ju två sändare, med varsin ton, som alternerar, och med varierande signastyrka, och individuellt fadingmönster.

Stark måste den ju vara om de tär en radar, kanske 10 000 gr mer power än en amatörstation, kanske mer. (Bara de betalar för effekt mer än 200 w så......)
Vilket då kan förklara att den hörs när annat inte hörs.

Var det inte i detta frekvensområde de första radarsystemen under WWII som man labbade med i England?
Dvs en form av kortvågs eller UKV radar.
Men då var man knappast ute efter reflektioner bortom horisonten.


SM4FPD
 
Back
Top