Konstlast modell större?

SM0NOR

Well-Known Member
Hej!
Är det någon som försökt bygga en större konstlast? Jag tänker mig att den skall klara minst 1KW kontinuerligt.
Jag kikade litet på sådana här diconex-konstlaster som finns i olika storlek. Hur mycket kylare kan man tänka sig att man behöver till en sån om man vill mata 1000 watt kontinuerligt?
1734785030337.png

Den största konstlast jag byggt var på 1200W kontinuerligt, och då använde jag vattenkylning. (Den lasten var till ett laserinstrument).
Med vattenkylning var det ganska enkelt att med standardregulatorer i läge P I få rimligt jämn reglering av vattenflödet. Jag körde lasten i 1 - 2 veckor i stöten under ett drygt år, så det var fortvarighetstillstånd i driften. Kylaren var ett stort aluminiumblock, 50mm tjockt och 400mm x 600mm som L & B, och så var det säkert 50 kanaler för vattenflöde i blocket.

Själv har jag för länge sedan (tidigt 80-tal) tillverkat en lite mer hemmasnickrad variant där en stor kylfläns låg och flöt i en vattenbalja med frigolitbitar som flythjälp. Minns att man lärde sig på "fräsandet" i vattnet när det var dags att spola i mer kallvatten...

Ha, ha, den hade jag velat se.
Jag är nog mest inne på ditt andra spår med stor kylfläns med simring.

Att använda ett enda tunnfilmsmotstånd för att handskas med stora effekter är vanskligt.

Det går åt både en stor kylare och en rejäl överdimensionering för att den ska vara någorlunda säker
för "slumpfel". Min egen erfarenhet är en 100% överdimensionering av motstånden och en fördelning av
effekten över flera, alltså 4 st 500 W 50 ohms motstånd i serie-parallell.

En mycket bättre lösning är att hitta en Bird oljekyld konstlast, t.ex. en sådan här:

1734793584278.png

Den klarar minst 2,5 - 3 kW kontinuerligt mer med luftväxling, eller en sådan;

1734793903136.png

1200-1500 W kontinuerligt i 20 C omgivningstemperatur.

Är det enklare med 4 st 200 ohm parallellkopplade? Lättare att sprida effekten och rimligt lätt få impedansanpassade tilledningar.
/Jan

En mycket bättre lösning är att hitta en Bird oljekyld konstlast, t.ex. en sådan här:

View attachment 12950

Ja, handlar det om kilowatt, så är nog ovanstående ett bättre alternativ för de allra flesta. att bygga nåt motsvarande själv är varken enkelt eller billigt, om det ska bli bra. (Vissa saker är aldrig enkla eller billiga...)

:)

Är det enklare med 4 st 200 ohm parallellkopplade? Lättare att sprida effekten och rimligt lätt få impedansanpassade tilledningar.
/Jan
Jo. Feta resistorer med luftkylning torde fungera rätt väl. Palstars DL5K verkar innehålla 14 lyftkylda saker. Den är specad 1.5K kontinuerligt. Har försökt ta reda på var man hittar sådana.
Min DL2K innehåller 4 resistorer. Den är specad 400 kontinuerligt och 1.5K i 1 minut.

Att använda ett enda tunnfilmsmotstånd för att handskas med stora effekter är vanskligt.

Det går åt både en stor kylare och en rejäl överdimensionering för att den ska vara någorlunda säker
för "slumpfel". Min egen erfarenhet är en 100% överdimensionering av motstånden och en fördelning av

View attachment 12950

Den klarar minst 2,5 - 3 kW kontinuerligt mer med luftväxling, eller en sådan;

View attachment 12951

1200-1500 W kontinuerligt i 20 C omgivningstemperatur.
Fick en oljekyld sak av 5BFK för en herrans massa år sedan. Tyvärr försvann den när föräldrarna sålde villan och min första ham-karriär hamnade på is.

Hej!

Eftersom en konstlast är en rätt så viktig och användbar grej så kan man kosta på sig bra grejer?
Tänkte vara hjälpsam och kika på ebay.de, provad sökord som BIRD, SPINNER och VOGEL...
Attans vad dyra effekttåliga konstlaster av bra fabrisort är nuförtiden!

Då jag redan har en Spinner och en Bird med effekttålighet 2.5 kW plus några mindre, så blev jag glad att jag inte behöver köpa en nu!
Men, o andra sidan, avskrivningstiden på en konstlast torde vara tämligen lång och andrahandsvärdet gott?

Min instinkt håller med dig. När en sådan går upp i rök så gissar jag att det kan ske med en smäll. Rätt många joule som skall omvandlas till värme.
Bättre med 9 stycken 250-wattare i serie/parallell.

Back