Konstlast "oljeburk" ?

Gissningsvis tranformatorolja eller liknande.
Tänk på att inte fylla burken ända upp. Transformatorer som satt på elstolpar förr hade en expansionstank vid sidan.
VoltWay N3
 
Idag används främst mineralolja.

Tidigare användes transformatorolja innehållande PCB (polyklorerad bifenyl), som är en riktigt otäck cancerframkallande soppa. Jag förutsätter att den som säljs idag är fri från PCB.

Gamla oljefyllda konstlaster skall man alltså vara mycket misstänksam mot.

En snabb sökning på Inet ger bl.a. denna värdefulla länk:
http://www.orcadxcc.org/content/cantenna_va7jw.pdf

Där står att läsa:
Prior to 1980, transformer oils contained carcinogenic PCB’s and if in doubt about the oil in an
older load, dispose of the oil immediately and responsibly, and replace with new oil.


Läs gärna hela ovannämnda pdf; där finns massor med info. Där tipsas om att använda mineralolja men absolut inte vanlig motorolja.
 
Vad används för olja i konstlast typ "oljeburk" ? ( Cantenna heathkit)

När jag på 70-talet skaffade min Heathkit Cantenna blev jag nogsamt informerad av amatörkollegor att det skall vara transmissionsolja av den typ som finns i bilars automatlådor. Jag tror att typen hette ATX. Den har tydligen i huvudsak kylande funktion i växellådan. Finns att köpa på en mack.
Senare fyllde jag även en theburk av plåt med denna olja, och sänkte ned ett knippe parallellkopplade motstånd. Det gick bra.
 
Apropå konstlaster..

Vill minnas att min mentor Björn/Sm2gxn tillverkat en konstlast som bestod av 2 "elektroder" nedsänkta i en lösning av koksalt. Elektroderna var förbundna med ett BNC-chassikontakt. Sedan var det bara att salta/späda lösningen med vatten medans man mätte in 50Ohm med en Ohm-meter.

Är det nån fler än jag som hört talas om den här typen av dummyload?

73´s de 2vki
 
Hej!
Angående ATF olja i konstlasten, tyvärr hade amatörkollegorna fel.
Jag kan inte förstå varför ATF olja tillskrivs alla möjliga fantastiska egenskaper, långt bortom rim och reson.
 
Apropå konstlaster..

Vill minnas att min mentor Björn/Sm2gxn tillverkat en konstlast som bestod av 2 "elektroder" nedsänkta i en lösning av koksalt. Elektroderna var förbundna med ett BNC-chassikontakt. Sedan var det bara att salta/späda lösningen med vatten medans man mätte in 50Ohm med en Ohm-meter.

Är det nån fler än jag som hört talas om den här typen av dummyload?

73´s de 2vki
Ja, under min förra aktiva period inom hobbyn, som inträffade åren 1967 till 1972, vet jag att jag såg en beskrivning av en sådan konstlast, med stor sannolikhet var det frågan om en artikel i QTC. Som jag minns det tog man en plastburk med en volym bortåt en liter, och satte en lämplig kontakt i locket. På denna lödde man fast två styva isolerade kablar, den ena kortare än den andra. C:a 25 mm (tror jag) avisolerades på vardera kabeln. De avisolerade bitarna bockades så att de låg horisontellt i burken, den ena högt upp, den andra närmare botten. Sen var det, precis som du skriver, bara att hitta rätt med saltlösningen. Kommer inte ihåg om den delen beskrevs närmare i artikeln. Om någon börjar leta efter artikeln, kan den eventuellt finns i en tidning av något senare datum än vad jag angett ovan, jag hade den (tidningen alltså) kvar några år efter att jag upphört att vara aktiv.
 
Last edited:
Hade en sån där plastburk med bockad och avisolerad EK. Den strålade fint kan jag intyga. Kompisen någon km bort ringde och frågade vad idioten som lade bärvåg hela kvällen hade för signalstyrka hos mig.
Hrm, han ligger nog mätaren i bott här kan jag tänka fick jag skamset meddela.
Efter detta införskaffades en HF tät sak när PA´t skulle färdigställas. ;-)
Men den var praktisk, bara att fylla på vatten när kylmediet avdunstade.
Tror jag hittade beskrivningen i en FRO-nytt.

Edit: Raderat info i mitt inlägg som stod i PDF'n
 
Last edited:
Parafinolja är ju en i kolvätekedjan renare produkt, används i kosmetika till värmeljus, och varför den skulle vara bättre i en konstlast kan man undra!?

/Sven.
 
Har träffat på paraffinolja en gång under mitt yrkesliv. Hos min dåvarande arbetsgivare testade vi en sprutbox som en person utanför företaget hade hittat på. Där användes parafinolja för att fånga upp färgdimman ur luften. Detta visade inte fungera något vidare. Men det kom fram en intressant information i sammanhanget: Parafinolja skall ha använts av brottare när dom behövde snabbanta för att klara viktgränsen inför en match. Effekten skulle vara ungefär densamma som av ricinolja, laxerande.
Alltså: Drick inte parafinolja om du vill behålla din vikt!
 
Blir säkert det nya bantningsreceptet på löpsedlarna imorgon! Gå ned i vikt med parafinolja, 10kg / vecka!!

PS: Det går som smort!

/Sven.
 
Back
Top