Kontakt i ICOM IC-7300

SA3BYC

Well-Known Member
I RX/TX relä-slingan i ICOM's nya 7300 använder man en typ av "stift" kontakt att ansluta koax internt på kretskortet med. Bilden är inte jättebra, men det är iaf de kontakter som de 2 grå koaxerna ansluter med på kortet som jag försöker identifiera och hitta någonstans att beställa.

Någon som har en aning om vad de heter och var jag kan beställa dem?

/Johan

Icom IC-7300 connector.jpg
 
Tackar Tackar! den är det. Då ska jag beställa hem några stycken till projekt montera separat ingång för RX antenn på 7300'an.

Finns ju en sats att köpa som innebär att man byter ut en kontakt för anslutning av remote tuner. Men den satsen tycker jag är dyr och så är det lite synd att ta bort den befintliga kontakten. Tänkte borra lite i radion istället :D å sätta 2 fastmonterade RCA honor istället.

/Johan
 
Observera att vid inkoppling av "extra" Rx antenningång enligt Inrads modell förlorar man det lågpassfilter på 76 MHz som sitter i PA delen. Filtret består av L801, L802, C802, C804 och C806. Det är nog lämpligt att ansluta ett yttre filter.

/Christer
 
Kruxet är att dessa han-kontakter kräver ett specialverktyg.

Jag moddade min gamla IC275 trotjänare för att få en separat RX-ingång
då jag inte ville hålla på att mickla med ett extra relä för att skifta
diverse transverterin/ut-gångar.

Det fick bli SMB-kontakter för PC-montage och en modd av kretskorten.

SMB är aningen "snäppiga" vilket kräver en del våld. Alternativet
är SMC (skruvfastsättning)
 
Såg kommentaren om filtren från Christer och får kolla lite mer noga hur det påverkar. Men jag kommer att köra via bandpassfilter mellan radio/PA och sen kommer det sitta bandpassfilter i form av koax stubbar mellan PA och antennväxeln. Kan tro det klipper bort tillräckligt av oönskade övertoner etc?

När det gäller problemet med specialverktyg för att klämma kontakterna så hittade jag på e-Bay färdig kontakterade med 90 cm stumpar av koax som kan klippas till i önskad längd. Lite dyrare förstås än köpa lösa kontakter, men då behöver man ju inte tänka på det problemet.

När jag kör med 7300'an portabelt så är det ju ändå så att man inte har separat RX antenn och då är ju signalvägen via de filter som sitter i radion. Utan det är när jag kör den i min contest set-up hemma som jag har tillgång till RX antenn och då som sagt så finns det bandpassfilter på TX sidan. Hoppas jag tänker rätt nu så man inte blir en onödig "dyngspridare" på banden :D

/Johan
 
Christer menade nog att det är på mottagarsidan som du inte får någon filtrering.
Kedjan till den ordinarie kontakten som du sänder via är väl intakt?
 
Jo TX sidan är nog intakt när du säger det, var trött igår kväll kanske ... Christer refererade ju till " lågpassfilter på 76 MHz som sitter i PA delen " så jag tänkte sändarsidan i mitt trötta tillstånd.

Får forska mera framöver, å är det på RX sidan som det händer grejer så får det bli en annan lösning. Har redan funderat lite, det har ju skrivits lite om att den här radion är lite "överkänslig" för starka signaler. Något jag märkt själv vid några tillfällen. Att den skulle må bra av en separat Pre-Selector för RX. Kanske då får bli lite prio på att fundera på någon sådan lösning.

/Johan
Fortfarande trött ... men kanske något lite mer vaken?
 
På SRS tiden hade jag sådana sladdar med pluggar, som reservdelar och som verktyg för trimning etc i ICOM:s radio.
Många behövde sådana av skäl som i denna tråd, och fick sladdar.
Ofta behövde dessa bytas i radioapparater då ägaren av någon skäl lyckats få sönder dem, man hade "lagat sönder radion".....
Sladdarna med de små pluggarna, och motsvarande hona för lödning på kort har använts i många år, förmodligen ända sedan 80 talet.
Allt sådant är numera slängt på SRS.

De
Roy SM4FPD
 
Jag har beställt ett antal TMP kontakter som anländer med resenär i slutet av maj. De jag inte tror mig behöva själv tar tar jag med till VHF mötet på Tjörn.

Lågpassfiltret jag nämnde tidigare är i RX kedjan men placerat i PA delen. Om man ansluter antennen direkt till RF kortet finns det alltså risk för problem med starka
signaler över 76 MHz. Jag tänker närmast på FM rundradio.

Christer SM4FXR
 
Rundradioundertryckningenär ju typ 10dB med en omodifierad 7300 över 30MHz, så att sakna det filtret kanske inte är så stor skillnad.

Det som är bra med denna modifiering är ju att man kan tillsätta ett bättre.
Går det enkelt att få ut vilken frekvens man lyssnar på så att man kan byta egentillverkade filterbankar automatiskt?
 
Back
Top