Kontakt

SM0YDO

Well-Known Member
Hej vad är det här för typ av kontakt och används den fortfarande mvh smOYdo
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 43
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 43
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 43
Lite svårt att se, men kan det inte vara en F hona på första bilden?
De används för kabel och satellit TV.

SM7JKW Greger
 
Jag vågar påstå att det är en FME-kontakt, i Sverige även kallad "Allgon"-kontakt på sin tid. Antennerna/kablarna levererades färdigkonnekterade med denna. Vid montering kunde man sedan skruva dit valbar hane exvis BNC- eller N-. Vitsen var bland annat att man kunde ta upp ett litet hål i bilplåten, dra igenom kabeln, fästa antennen och sedan utan en stor kontakt dra kabeln genom bilens vinlklar och vrår fram till radiokasetten där man skruvade fast resp. hane och anslöt till radion.

Det fanns ett tag hela satser med monteringskit och adaptrar för dessa.

Se exvis länken nedan:

 
Kan vara FME, men de brukar ju vara 50 ohm. På påsens etikett står det 75 ohm, och dessutom är ju kabeln vit ... (det finns visserligen vit RG58 för segelbåtar)

Jag hittade bild på både hane och hona FME. Fortfarande svårt att jämföra med YDO:s bild.
FMEconnector.jpg


SM7JKW / Greger
 
Tack för svar tur att jag frågade för jag hade en sån Amphenol Fme övergång till PL 259
och då kan man fortsätta med ett Allgon mittenfäste för att göra en antenn till en Volvo Bilradio
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 9
Hade ett par sådanna där förpackningar glasfiberspröt med en ledare innuti som man kunde skruve fast på mittenstycket
jag tror att dom var för 27.MHz prylar kanske nån har sådanna liggandes i garaget.jag undrar just inte om dom
kom ifrån Allgon antenn

mvh sm0ydo
 
Back
Top