Kontaktdon

Lewin

Member
Har stött på C-kontakter i en anläggning som vi skall försöka få i drift. Tänkte fixa någon övergång till N-kontakt som är lite enklare att anskaffa. Är det någon som vet var jag kan köpa C-kontakt till N-kontakt??
 
ELFA hade inget. Farnell har C-Hane <--> N-Hona till det facila priset av 1230kr/styck (!). Nog för att "C" är på väg att försvinna men det var ett saftigt pris. Tillverkaren är RADIALL p/n R191705000

Med tanke på att "C" för chassiemontage har samma footprint som "N" föreslår jag byte av chassiedonen.
 
Det var ju ett "hiskeligt" pris. Kontakterna sitter direkt på en koax av den större typen så dom är inte helt lätt att byta.
 
C-kontakter är som tidigare sagts på väg ut...

Om det är som jag tror att den beskrivna C-kontakten är en kabelhane för RG-218/U (c:a 22 mm diameter, vanlig förr i tiden i militära installationer),
skulle en användbar adapter vara C hona till N hane, UG-564/U.
En sådan har också Suhner artikelnummer 33N-C-50-1.
Annars kan man sätta en C-kabelhona UG-572A/U i änden på en stump RG-213 med N-kabelhane i andra änden.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Lewin said:
Har stött på C-kontakter i en anläggning som vi skall försöka få i drift. Tänkte fixa någon övergång till N-kontakt som är lite enklare att anskaffa. Är det någon som vet var jag kan köpa C-kontakt till N-kontakt??

Lewin, Du har PM att läsa från mig.

/Kenth
 
Back
Top