Kontakter till dubbelisolerad koax, ALS 9222?

SM5OCI

Well-Known Member
Hej!

Jag har av en vänlig själ fått en rulle koax, ALS 9222. (Det verkar som om "9222" är kabeltypen.) Det verkar vara en RG-58 med extra skärm, så lite grövre än RG-58. Verkar också vara för inomhusbruk. Kanske tål den inte UV-ljus eller fukt? Här är ett datablad för liknande kabel.

Jag undrar var man skall använda för kontakter till denna kabel? Jag vill ha BNC, men hittar inga kontakter till just denna kabel.

Om någon väldigt gärna vill ha kabeln kan jag tänka mig att byta bort den mot någon lågförlustkabel för utomhusbruk.

Bild:

ALS 9222.jpg


73,
SM5OCI Per
 
Tack för tips. Tyvärr verkar ingen kontakt vara för 9222, enligt filtret.

SM5OCI Per
 
Gul koax brukade användas för ethernet förr i tiden men jag har mest sett det på "tjock" ethernet (RG-8/213)
 
Jo, "Fat Yellow Coax" är något annat. Enkelisolerad med (om jag minns rätt) hel skärm (inte flätad).

Såg jag senast i drift i slutet av 80-talet.

SM5OCI Per
 
Jo, "Fat Yellow Coax" är något annat. Enkelisolerad med (om jag minns rätt) hel skärm (inte flätad).

Såg jag senast i drift i slutet av 80-talet.

SM5OCI Per
Våran var dubbelskärmad, eventuellt var innerskärmen folie,kommer inte riktigt ihåg men jag har sparat en snutt med en transceiver på mitten.
Men den ligger på jobbet som jag inte besökt på över ett år.
 
Tyvärr verkar ingen kontakt vara för 9222, enligt filtret.
OK, jag sökte bara Triax.

Hur använder man koax med isolerade dubbelskärmar? Vanligast är väl dubbelskärmad där skärmarna har kontakt med varandra.
Jag skulle vilja ha en kontakt med 3st anslutningar till den kabeln.
 
Här är en bild på en triax BNC-kontact. Den extra polen brukar användas för att mata utrustningen. Den passar inte i vanliga BNC. Det är nog inte sådana kontakter du vill ha...

Det kanske fungerar att ta en kontakt till RG223/400, det är typ dubbelskärmad RG58
 
Back
Top