Kontakter

poxx

Active Member
Hej.

Funderar lite över kontakter, inte sånna som man gör över radio utan sånna som man kan koppla ihop kablar med.

Tänkte försöka göra mig någon snabbkoppling för rotor, 8 ledare, samt till auto tuner och 2st coaxreläer.
Blev inspirerad av en annan amatör då han använde vanliga 7-poliga släpvagnskontakter.

Men dom är ju som sagt 7-poliga. Har letat efter andra billiga alternativ och det som det lutar åt är antingen 8-poliga mic-kontakter alternativt 8-pol "speakon" kontakter. Men dom sistnämde kan vara lite dyra på vissa ställen och har bara hittat hon varianten. Dom är dessutom inte vattentät/avstötande som släpvagnskontakten.

Någon som har förslag på något liknande alternativ? Eller är det enklast att köra med 2-3st 7poliga släpvagnskontakter?
Börjar gå åt ruskigt mycket med sånna dära små crimp kontakter nämligen. Så jag tänkte mig ett alternativ för att koppla ur vid åskväder och dyl. Sen så slipper man märka vilken kontakt som ska vart också.

73 de SA3AER Henrik
 
Tack för tipset.

Har dock funderat på det tidigare, men då en 13 pol kostar 130:- och en 7pol kostar 25:- så känns det lite dyrt för den 13 poliga. Kan köpa 5st 7 poliga för samma pris som en 13 polig :)

73 Henrik
 
Hej.

Lösning för mig blev i alla fall att köpa en 7-polig släpvagnskontakt ändå.
Har en Ham4 rotor, så jag kom på att flytta ut motorkondingen till rotorn istället. Så då fick jag en pinne över helt plötsligt :)
Då rotorn sitter väldigt lågt så gör det inget.

73 de sa3aer
 
Back
Top