Kontaktproblem

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Jag bygger på min miniatyr-QRP tranceiver från tid till annan och har en fundering kring en lämplig mätkontakt för att få åtkomst till vissa signaler både under utvecklingen och sedan vid felsökning eller motsvarande.

Labkorten är nu gjorda med 0603 komponentern men skall krympas till 0402. Byggkonceptet går ut på att bygga de olika delarna som funktionsblock som alla har 50 ohm gränssnitt in och ut. Det gör det möjligt att enkelt verifiera funktionen för resp block. Flera block skall sedan caddas in på samma kort med hög packningstäthet. I labstadiet använder jag SMB-kontakter och flera lösa kort men sådana kontakter blir ju stora som hus i den slutliga konstruktionen tillsammans med 0402-komponenterna.

Jag söker tips på en lämplig 3 polig pytteliten kontakt som i normalfallet byglas med en plugg och där man vid mätning får åtkomst till föregående stegs utgång resp kommande stegs ingång. Vi talar om låga frekvenser upp till 30 MHz så det finns inget skäl att begränsa sig till koaxialkontakter. Men kontakter avsedda för ytmontering måste det vara då det inte finns plats på undersidan för utstickande pinnar och lödningar.

Testkontakt.jpg
Byglingspluggen måste dessutom vara lågprofil och helst inte högre än övriga komponenter som t ex SO-8 kapslar som nog blir de största. Koaxkablarna till mätkontakten kan vara vanliga mikrokablar kring 1 mm diameter som är hanterbara.

Så vad kan man tänka sig för klurig kontaktlösning här?

Den här från phoenixcontact såg rätt trevlig ut, men den är nog alldeles för lång, och hög med sina 5 mm.
Kanske en mini usb smd kontakt ? ( Byglingen får bli en homebrew variant ? :) )

Edit: Men en 3 polig variant av en sådan här, Female Header SMD , Borde vara lätt att bygla.

Last edited:
Mikro-USB tänkte jag också på, men jag tror att byglingen tar för mycket plats. För visst är det byglade fallet normalfallet?

Jag skulle gå nog säga vanliga stift/hylslister 1x3-pol med cc på 2,54/2,0/1,27 mm.
Lätt att göra bygling och för mätanslutning kan man eventuellt göra ett litet PCB
med hylslist och koaxkoppling via lödda ledningar eller kontakter.

Om man inte vill ha testuttaget så monterar man en enkel bygel för signalvägen.

73 de ULF/SM0LCB

Tack för tipsen. Minibridge ser trevlig ut och skall kolla närmare. Men den på Elfa är nog för stor för min applikation.

Provkort1.jpg

Jag tog en bild på provkortet för produktdetektor, SSB/CW-filter och förförstärkaren i audiodelen tillsammans med några vanliga komponenter. Den minsta på bild är en kondensator i storlek 0402 som är 0,5 x 1 mm och som skall användas i detta projektet. Till höger om den ligger ett motstånd 0603 storlek 0,8 x 1,6 mm. Kortet har 5 st SO-8 kretsar och en balun med BN43-2402 som egentligen är för stor den också. Finns kanske mindre kärnor med ungefär samma data som 2402?

Kortet har formatet 20 x 30 mm och är layoutat enkelsidigt med helt jordplan på undersidan. Ledningsbanorna är 0,3 mm och frigången 0,2 mm i cad-programmet. Utskriven på vanligt kopieringspapper i en 600 dpi laserskrivare. Belyst och handetsat på vanligt sätt. Kan nog krympas lite till om det skulle behövas.

En lagom storlek på kontakt kunde vara 2 x 5 mm med bygghöjd 3 mm.

Skall kolla på Hirose också. Vet att dom har pyttesmå lågprofil koaxkontakter.

Jag beundrar att du hänger dig till att bygga så smått som möjligt, annars brukar ju dom flesta hembyggen byggas i 19" rack, och helst från golv till tak.

Själv tycker jag det blir pillrigt redan med dom minsta hålmonterade komponenterna, men jag antar att det kommer med byggvanan.

Lycka till med ditt bygge!

JST har riktigt små ytmonterade kontakter.
Tyvärr krävs crimpverktyg för den sladdmonterade delen.
Vill man bara tillverka en bygling så kan man löda i blanktråd och skippa crimpningen.

Har du någon mer hänvisning till JST. Letade där häromdagen men kanske missade någon serie.

Har du någon mer hänvisning till JST

Serie SH liggande smd, 2,95mm hög över kort.
Serie SUH liggande smd, 1,75mm hög över kort.
Serie ACHL liggande smd, 1,2mm hög över kort.
Serie SHL liggande smd, 1,8mm hög över kort.

Tackar, Ja jag laddade ner produktkatalogen och fann en hel del intressant där. Fastnade för SUH-serien top entry som nog kan passa. Jag skapade några cad-symboler i jämförelse med andra och skall se hur mycket kortyta de stjäl.

30.jpg

Back