Kontaktytor Bencher

SM7TOG

Well-Known Member
Hej!
Jag har en Bencher manipulator som har dåliga kontakter. Resistansen blir för hög i kontaktytorna så teckendelar kan utebli ibland.
Jag har försökt polera med papper men tycker inte att det blir bättre. (Gissar att tidigare ägare har putsat med sandpapper...)
Nån som har tips på vad som kan göras för att få det att funka? Kan man plätera om dem? Köpa reservdelar?

/SM5TOG, Jonny
 
Jag brukar oftast dra en syrafri pappersremsa några gånger och det räcker om man gör detta regelbundet men prova med ytterst lite isopropanol eller ren alkohol på en fin pappersduk för att lösa upp ev oxid. Du bör nog granska ytorna under lupp, det kan vara bortfilat eller filat snett så kontaktytan blir obefintlig.

Jag har aldrig någonsin filat eller slipat på kontaktytorna på mina telegrafnycklar eller manipulatorer, det gör mer skada än man tror.

Lärde mig på televerkets tid vid vård och justeringar av reläsatser att fil m.m. redskap var absolut förbjudet och här hade jag blankt smalt polerstål istället och ibland trädde man på en liten som vi kallade en "kondom" av något vitt läderliknande material på stålet och putsade försiktigt.

Hjälpte det inte tex brända kontakter bytte man kontaktytorna med specialverktyg, och det var ibland palladium och andra dyra metaller på många av reläerna.
 
Nu vet jag inte exakt hur Bencherns kontaktarrangemang ser ut, men en viktig faktor är kontakttrycket. Om det inte är själva kontakten som "tar emot" och sätter stopp för rörelsen, så kan det vara idé att kolla att kontaktpunkterna faktiskt trycker lite mot varandra när själva paddeln eller vad det nu är, kommit till ändläget. Annars instämmer jag med föregående talare.
 
Det går att göra alla tänkbara fel med en Bencher.
Att slipa med sandpapper eller till och med vattenslippapper gör det hela sämre.
Kontaktytorna som är av silver skall vara blanka och oxidfria.
Att polera dem med papper är OK,

Men som sagt är de slipade med sandpapper måste det isär och besiktas noga.
Man kan börja med kontakterna i pelarna, de sitter på långa skruvar som kan skruvas ut bakåt, först lossr man låsskruven, längst upp på pelarna.. Lupp krävs.
Silverlagret är tjockt så det skall mycket till för att slipa bort silvret.
Beoende på skadan, får man bedöma om man måste börja med att slipa ner till finare yta med exvis vatenslippapper., 200 korn.
Sen polera exvis med en bit läder, baksidan av en livrem, på BILTEMA finns polervax.
De skall vara helt blanka.
Sista gör man rent från polervax md exvis thinner.

Kolla noga upp hala geomttrin, Paddlarna skall paka rakt och parallellt ut mog dig.
Armanrna som går ut till konaktena, förekommer det at man böjer, av olika själ.
de skall givetvis vaara som de var från fabriken.
Pelarna med kontakter går att vrida, så att de träffar de rörliga kontakterna rätt och rakt.
Under skall finnas en insexnyckel för arbetet.
Sist skall kontaktavståndet justas med skruvarna på pelarna. Med ett papper kan man justera så att avståndet blir "lagom" och lika på båda sidor.

Reservdelar, jo på min tid på SRS hade vi alla delar, de såldes nästan aldrig, och det är 8 år sen nu, Så dessa delar är säkert slängda.
Inget företg vill ha ett lager av artiklar, även om de är reservdelar, som tillför ett värde på vilket man beskattas.

Kontakttrycket gör ju den som manipulerar.

Allt detta gäller även för telergafnyckel, och våld görs på dem.

SM4FPD
 
Tänk på att det finns fler delar än de uppenbara kontakterna som ingår i kretsbanan! Paddelarmen ska ju ha kontakt mot gemensamma ledaren också och jag har för mig Bencher har det med två stift som agerar nåt slags gångjärn. På en annan modell av paddel har jag satt en tunn mångledare melan paddlarna och jordat den, och problemen med uteblivna teckendelar försvann.
/Jan
 
Ja nållagren som SM4HFI nämner. Bra synpunkt.
Det kan vara olika på olika ålder på manipulatorn.
De vanligaste är att nålarna bottnar i små vita nylonpluppar.
Så därmed är det inte nålarna som ger jordkontakt.
Utan jordning av de båda paddlarna , som då båda är den rörliga kontakten och jord, sker genom fjädern.
Den som bestämmer hur hårt man skall trycka på paddlarna.
Och som är sträckt till en pelare längst bak på manipulatorn.
Men som HFI säger, den här kontaktvägen har betydelse.
Fjädern kan bli väldigt dammig med tiden, och kanske fet om det steks mycket fläsk i närheten......
Det kan löna sig att haka av fjädern, tvätta den i diskmedel, och kanske något starkare som thinner.
Även skruvarna som fjädern är hakad på, kan rengöras, liksom pelaren längst bak där fjädern ligger runt.

SM4FPD
 
Nu är manipulatorn fixad. Det var inte alls kontakterna utan felet var att det var dålig kontakt på undersidan vid kabelanslutningen. Nu funkar det finfint :)
 
Back
Top