Konvertera mic att passa radio

LoomChild

New Member
Hejsan allihop. Genom ren okunskap och dumhet så råkar jag sitta på en ny strupmic och en ny radio. I min enfald så trode jag att det var samma kontakter på de båda.

Men icke sa nicke. Båda är den där 3.5 + 2.5 mm pluggen. Men micken har bara två ledare per stift (d.v.s. totalt fyra kontaktytor). Vad jag hittat så är det en Icom-standard.

Radion däremot kör Kenwoods version med tre ledare per stift (totalt sex kontaktytor).

Dessa är bevisligen inte kompatibla med varandra för fem öre... Nu har jag inte möjlighet att byta något av det jag köpt men känner att jag vill inte ha slängt pengarna i sjön heller. Så min tanke var att det kanske kan vara möjligt att köpa någon form av "konverter" så jag kan få dessa två saker att faktiskt prata med varandra.

Jag har sökt på de webshoppar jag hittat, jag har googlat och googlat och googlat. Det enda jag funnit är en kille på eBay som kanske har eller kan bygga vad jag behöver. Men p.g.a. brist på bilder och bristande(?) namnstandard så vet jag inte ens riktigt vad jag letar efter...

Så jag vänder mig nu till er som kanske kan sådana här saker. Var hittar jag en liten kabelsnutt med kontakter i ändarna? Eller måste jag bygga en själv, i så fall behöver jag i alla fall ett kopplingschema (lödvana finnes, men jag föredrar köpta saker om finnes, lat som man är)?

Tackar i förskott.

/Stefan

EDIT: PS. Om min beskrivning inte är bra kan jag fota kontakterna jag talar om... DS.
 
Last edited:
Men micken har bara två ledare per stift (d.v.s. totalt fyra kontaktytor).
Radion däremot kör Kenwoods version med tre ledare per stift (totalt sex kontaktytor).
Om min beskrivning inte är bra kan jag fota kontakterna jag talar om...

Jatack! Det behövs nog bilder både på radions kontakt och på mikens. Annars blir det antagligen inte många svar. Dessutom misstänker jag att du blir tvungen att använda lödkolven. :rolleyes:
/Ingvar
 
http://www.crsaccessories.com.au/connector.pdf

Mer googlande var visst bra. Inte hittat vad jag behöver, men bättre referens än bilder skulle jag tro.

Radions kontakt är den som designeras K1.

Mickens kontakt är den som designeras S1.

jag hoppas det är till mer hjälp.

Och sm4fpd. Skulle gärna göra det, men vill väldigt gärna veta vilken tåt som skall gå till vad innan jag börjar klippa...och om det ens går (torde gå, micken kommer i olika modeller...så är nog bara en fråga om vad som är ihoplött hur i kontakter m.m.). Synd att klippa sönder kablar om man ändå inte löser något, då är det ju bättre att kränga det för en bit under inköpspriset och göra någon annan glad. ;)
 
Radions kontakt är den som designeras K1.

Mickens kontakt är den som designeras S1.

jag hoppas det är till mer hjälp.

Tyvärr är jag ingen expert på mikrofoner (kör bara telegrafi)... men jag hoppas det finns fler på forumet som kan ge tips, men jag kan göra ett försök:

Finns det någon vettig bruksanvisning till radion kanske det finns någon ritning eller kopplingsschema med som visar hur kontakten ska vara, dvs vilket som är jord, mirofonelement och PTT. även om kontakterna ser lika ut kan det finnas skillnader i utförande och koppling.

Man får vara observant på vilken typ av mikrofonelement det är, dynamisk eller kondensator, den sistnämnda ska ha en spänningsmatning från radion för att fungera om inte jag tänker fel nu..

Om du inte har någon manual kan den finnas på nätet om du googlar, sökord typ: manual + kenwood, owners manual kenwood eller liknande.

Sen kan du värma lödkolven och byta kontakt och ev kabel också, om det behövs.
 
Back
Top