SM4FPD
Well-Known Member
Nu har jag börjat provskjuta min tennisbollkanon, eller tryckluftkanon.
Jag hade en diskussion i saken här för en tid sedan men hittar den inte.
Det hela verkar funkar, men så där väldigt livsfarlig utgångshastighet verkar det ändå inte bli.
Skott uppåt kommer väl över de höga furorna i alla fall, kanske 30 - 40 meter.
Skott över hustaket resulterade i förlorad boll, jag fåt leta mer under helgen för att se hur långt den gick.
Köp inte tennisbollar på BILTEMA de är för stora.
Ett tre pack på OKQ8 var rätt storlek för 25 kr.
Jag trodde i min enfald att sportsaker var mycket noggrannt reglerade vad gäller storlek vikt hårdehet etc.
Men Biltema har tydligen egen standard.
Nu återstår att se om bollen kan dra med sig linan från en haspelrulle, eller om den bara är en rolig leksak.
Skottbanan verkar väldigt rak och fin i alla fall.
Jag utlöser kanonen med en kulventil, det blir ju en rejäl rörelse att vrida om handtaget 90 grader snabbt som katten, men det går i provdrift.
Kul att bygga något utan kondigar och motsånd ibland, men väl lödning.
de
SM4FPD
Jag hade en diskussion i saken här för en tid sedan men hittar den inte.
Det hela verkar funkar, men så där väldigt livsfarlig utgångshastighet verkar det ändå inte bli.
Skott uppåt kommer väl över de höga furorna i alla fall, kanske 30 - 40 meter.
Skott över hustaket resulterade i förlorad boll, jag fåt leta mer under helgen för att se hur långt den gick.
Köp inte tennisbollar på BILTEMA de är för stora.
Ett tre pack på OKQ8 var rätt storlek för 25 kr.
Jag trodde i min enfald att sportsaker var mycket noggrannt reglerade vad gäller storlek vikt hårdehet etc.
Men Biltema har tydligen egen standard.
Nu återstår att se om bollen kan dra med sig linan från en haspelrulle, eller om den bara är en rolig leksak.
Skottbanan verkar väldigt rak och fin i alla fall.
Jag utlöser kanonen med en kulventil, det blir ju en rejäl rörelse att vrida om handtaget 90 grader snabbt som katten, men det går i provdrift.
Kul att bygga något utan kondigar och motsånd ibland, men väl lödning.
de
SM4FPD