köpa 2m preamp

SM5XUN

░░░░░░░
SHF-elektronik har en modell som heter MVV 144-VOX och SSB electronics har sin motsvarande SP-2000.

MVV 144-VOX är billigare och pallar mer effekt utan sequencer (mitt steg lämnar 150W om jag inte driver ut det fullt)

nf ligger på 0,9 på båda vid samma gain (20dB)

Jag hittar inga tester eller vettiga reviews när jag googlar,
vad har ni för åsikter om preamparna vad gäller kvalitet, funktion och så vidare?

Ingen pre-amp kommentar, men jag rekommenderar ändå seqencer. Better safe than sorry, som det heter.

73 de Kai

Ingen pre-amp kommentar, men jag rekommenderar ändå seqencer. Better safe than sorry, som det heter.

73 de Kai

Japp, better safe than sorry..

Jag har byggt in en bias-T och ptt-delay i mitt andra slutsteg, jag tog två vanliga G2 reläer i serie så vinner jag ungefär 20mS, det skall räcka eftersom slutstegets relä lägger till ytterligare minst 10mS.

Japp, vox-styrning har alltid sina risker. Så kul är det inte att löda FETar :(

Själv har jag gjort fulmeck med opamp och rc som jag kan ställa. Det roliga är att PTT-signalen går inte ens igenom om de andra reläerna inte har dragit korrekt. Men det är en annan historia...

Sen tror jag att många pre-amps som man kan köpa idag är ganska likvärdiga. De verkar ha en förstärkning på ca 20dB och NF på 0,5dB eller därunder. Tror att i det läget blir det mer slumpen som avgör, dvs. individuella FETar och hur nära det aktiva antennelementet som man kan montera pre-ampen...

Lycka till med mekandet och lägg gärna upp lite bilder på forumet, det är alltid kul att se andras lösningar...

73 de Kai

Switcha kallt! Dvs utan RF i kontakterna, då håller reläerna "i evighet". SSB electronics specar att man väntar minst 200 ms efter att spänningen försvunnit innan man lägger på RF, och det har funkat länge på SK4AO, där vi har sån preamp. Jag har bara fördröjt tillslag av biasreläet och frånslaget av RF-reläer till PA.

Reläerna i SP2000 är bara CX-120 som i reläkatalogen specas till 150 W RF. SSB Electronics säger att preampen tål 750W SSB med kall switchning, och det verkar som sagt stämma. Vi har kört knappt det i många år, 930W CW minus 1 dB kabel. Närmare går knappt att komma...

När det gäller själva förstärkarsteget har jag inga åsikter. Det sitter ju först i kedjan så nivåerna är lägst, men å andra sidan är det ju en ganska bredbandig ingång så finns något på 100 - 200 MHz eller så inom några hundra meter kanske det kan bli överstyrt. Fast vi har då inte haft några problem på SK4AO, i alla fall inte vad vi vet. Inom bandet är det sannolikt riggen bakom som protesterar först.

För portabelbruk har vi kört med en enklare preamp från Minikits i Australien, MINI-KITS PRE-AMPLIFIER KITS. Ganska enkel att bygga men pallar inte lika hög effekt och lite sämre prestanda på preampen. Med stort PA har vi kört den i "shacket" mellan rigg o PA, och kort bra kabel till antennerna. Den gör i alla fall stor nytta före en TS2000!

/Jan

har kört med sp2000/sp7000 i storstadsmiljö och den har fungerat bra - den är lite mer påkostad med filter. T/R sköts med spänningsstyrning på koax - samt gain är neddraget lagom för att balansera den egna räckvidden och inte höja brusgolvet i 2m mottagaren alltför mycket.

i de flesta äldre preamps och riggar hittar man en dualgatemosfet i preamp, t.ex gamla 144 mutek m.fl. ofta enkla utan filter.

Back