Köpa liten antennrotor

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag funderar på att köpa mig en liten antennrotor för att sätta på ett verandaräcke
med ett par stackade dk7zb 7elementare för 430 Mhz och eventuellt en liten 2m yagi
också finns det någon liten antennrotor som skulle kunna fungera och som är prisvärd?

Mvh Lasse sm0ydo

Jag antar att du vill ha broms på den?! ..Om så finns inga genvägar, det blir tyvärr till att hala upp pluskan a' 4.500:- för en yaesu 450 el en motsvarande Hy-gain. Eller dra på roulettehjulet och chansa på en begagnad. Men dessa ser ofta ut som de legat 50år på sjöbotten.

Nja jag har haft vissa ider på att bygga mig en egen antennrotor med motor med snäckväxellåda och jag har en sådan där
potentiometer som bara går runt hela tiden utan ändläge den skulle kunna fungera som lägesindikering jag funderar vidare.

mvh Lasse sm0ydo

Med tanke på dina små och lätta antenner skulle jag köpa en billig TV-antennrotor för 799:- hos Conrad.
Har själv haft en Stolle rotor (ung samma storlek som den Conrad säljer) med en 10el för 2m uppe i ur och skur i många år utan problem.

/Micke

Japp, den hos Conrad är nog perfekt till detta. Jag hade en liknande när jag TV-DX:ade för många år sedan. En 5-el. för 50 MHz + lite VHF- och UHF-antenner klarade den galant i åratal.

Tack tack för svar om antenn rotor på Conrads hemsida kan någon lägga ut adressen på rotorn så blir jag glad.

Jag har inte råd med en antennrotor som kostar flera tusen kronor alltså men manöverkabel har jag dragit ut

på verandan för länge sedan med en massa parter i kabeln så det borde bli över till styrning av en låda med koax relä också

mvh Lasse sm0ydo

Är det den här antennrotorn Automatisk Antenn Rotor Art 284971 Conrad?

mvh Lasse sm0ydo

Kunde inte låts bli att titta på antenna rotators på Ebay jo det fanns en del antenn rotorer där också både nya och gamla.

Jag tittade på en ny ifrån England men jag vet inte vad dom har för nätspänning där är det 240 V eller det kanske är bättre

att köpa en i Sverige

mvh Lasse sm0ydo

Europa har harmoniserat den nominella spänningen så vi har numera 230V så även lite äldre UK utrustning med 240V borde trivas

Jag har haft en "Conrad" rotor i flera år till en 9el för 2m och nu har jag en som har snurrat min 5el 6m antenn i några år.

Dom är inte 100% precis i lägesindikeringen men kommer man bara ihåg att "nolla" dom genom att köra dom mot båda ändlägen ibland, så är det fullt tillräckligt för dom antenner jag har kört.

Det är lite synd att det inte finns mer smårotorer på marknaden, jag hade velat ha en som är dubbelt så dyr och dubbelt så bra som Conrads, då hade jag kunnar köra 0.7m 2m och 6m på samma rotor, och en liten kortvågsbeam på en annan (större) rotor

Hej hur gör man för att få antennen att peka i rätt vädersträck i förhållande till indikeringen på manöverenheten

Använder man kompass eller hur gör man dum fråga kanske men jag frågar iallafall

mvh Lasse sm0ydo

Kompassen kan bli påverkad av järn i närheten. Jag brukar använda en karta
som Google map ellerliknande. i den letar jag fram en riktpunkt norrut, sedan
är det bara att ställa rotorn mot norr och sikta antennerna mot den punkt man
hittade tidigare

Jag använde kompass, då jag vid tidigare paraboluppsättning har konstaterat att min inbyggda kompass inte är att lita på :D

Annars kan man ju utgå från solens läge kl 12 (obs ej sommartid)

Jag ställde mig helt enkelt fritt nedanför antennen och tog en syftlinje rakt söderut med kompass, sedan när jag riktade in antennen (med rotorn körd i söderläge) letade jag reda på samma punkt jag syftade mot på marken.

Jag gissar att jag hamnade inom 5 grader någonting, fullt tillräckligt för mig, conrad-rotorn är ju som sagt inte helt 100% i indikeringen heller, men jag hamnar i alla fall tillräckligt nära om jag beamar i den riktning loggprogrammet föreslår mot en station.
Min antenn är inte speciellt snäv heller, så det går bra att hamna lite fel.

Back