Hej Bosse.
Visst kan du köpa en radio i Tyskland!
Hela meningen med EU är ju "Fri rörlighet för människor och varor"
Dvs att vi som konsumenter skall kunna handla från valfritt land i Europa och på så sätt utsätts nationella företag för hårdare konkurrens.
För oss i Konsumenter i Sverige där vi har lidit av vårt höga kostnadsläge är det här bra. För våra Radioförsäljare är det oftast dåligt.
Jag har kommit fram till följande erfarenheter när det gäller att handla på postorder inom Europa.
1 Du betalar moms i landet där varan säljs, för att få låg kostnad skall du handla i ett land där momsen är låg. Sverige har vad jag förstår en av de högsta moms satserna i Europa så det är inte svårt att hitta lägre moms.
England och Tyskland ligger på omkring 15-18% moms om jag kommer i håg korrekt. Eftersom vi ligger på 25% så kan du vinna en del pengar på att välja rätt land. Tror Danmark, Finland och Norge ligger betydligt högre.
Du behöver egentligen inte bry dig om att ta reda på det här eftersom säljarna anger pris inklusive moms, så du behöver bara hitta det lägsta priset.
2 Garanti och service ges av säljaren, du behöver returnera varan till säljaren om den skall lagas. Om säljaren sitter i Stockholm eller i Hamburg spelar ingen roll, annat än vilken adress du skall skriva på adresslappen och att frakten blir dyrare för längre transporter.
3 Många Europeiska länder har konsumentskydd, konsumentombudsmän etc. De kan hjälpa dig även om du inte bor i landet. De samarbetar i vissa fall också. Bäst är att försöka hitta leverantörer som är tillmötesgående så man slipper bråka med dem genom konsumentombudsmän.
4 Frakten av varan till dig kostar olika mycket från olika leverantörer och olika länders postbolag har olika priser. Tyskland är landet med billigast postgång till Sverige. Ett 20kg paket från Tyskland till Sverige kan kosta så lite som 18€. Jag har inte hittat något annat land med så låga priser. Att frakta 20kg inom Sverige kostar mer.
5 Betalning kan ske på olika sätt. De kostar dig olika mycket och har olika risker. Det verkar som EU skärpte kraven mot bankerna för ett år sedan för nu tar de inte mer än 10kr för en banköverföring mellan två konton och det gör att banköverföring nu är ett mycket bra betalsätt innom EU.
Kortbetalningar kostar inte dig något men handlaren förlorar nånstans mellan 0.5-3% så de är inte så glada för det, du förlorar oftast på en något sämre växlingskurs om du handlar med kreditkort men är å andra sidan mer skyddad för förlust. Paypal kostar mest, skyddet varierar.
Min egen lilla bedömning av vilket betalningssätt som är bästa är därför:
5.1 Banköverföring. Billigt, långsamt, riskfyllt, om säljaren blåser dig får du inga pengar tillbaka. Men här får du oftast också bästa växlingskursen.
5.2 Kredit/Debit kort. Snabbt, bra skydd. Dålig kurs.
5.3 PayPal. Snabbt, halvbra skydd, Mycket dålig kurs
6 Det behöver väga in dina behov och din vilja att ta risker när du väljer leverantör. Låt ingen annan med andra behov eller med vilja att ta högre/lägre risker övertala dig.
Att handla på postorder kan vara högre risk än att handla från butik.
Att handla från utlandet istället för i egna landet kan vara lite mer risk.
Jag anser att man inte skall ta en risk om man inte vinner något på det.
Vinner man åtskilliga tusenlappar så kan man ju vara mer benägen att riskera lite eventuellt strul vid tex. garanti ärenden etc men det är du som person som bestämmer vad du är bekväm med.
Jag själv handlade min Yeasu 857D i Tyskland, begagnad, på Ebay.
Den var använd 4 månader, pris 5000:- i original kartong.
Med andra ord, nästan som ny radio till halva nypriset i Sverige.
En annan person kanske hellre vill lägga lite mer pengar för tryggheten att handla inom landet och för att kunna prata Svenska med leverantören vid eventuella problem.
En tredje person handlar kanske hellre en ny radio från en känd leverantör i Tyskland tex Wimo, och får kanske betala någonting mittemellan säg 7000:-
Det är helt individuellt hur mycket risk man vill ta men jag vill uppmana alla som konsument att använda de fina möjligheterna som finns att handla inom EU.
Det är ju en avsikterna med att vi är med i EU, att vi som medborgare skall få fördelar av det, att företag blir konkurrensutsatta och blir tvingade att förhålls sig till anorlunda priser, service, kvalitet och kompetens i andra länder.
Det konkurrensutsätter även skattemyndigheter i de olika länderna så att de inte sätter för hög nationell moms då deras företag i så fall förlorar affärer till andra länder.
Till sist blir det ändå bara en gränsdragningsfråga men jag ser inte att det är sämre att handla något 50 mil söderut i Tyskland än 50 norrut i Stockholm om man är Skåning som jag.
Lycka till med riskbedömning och sparkalkyl och hoppas att du hittar en bra leverantör Bosse.