Köpa trimmejslar?

SM4RNA

Well-Known Member
Var köper man keramiska trimmejslar som passar i apparter i från 90-talet till dagens apprater?

Ja ketskort laminat är bra att fila mejlsar av. Jag har oxo använt plexiglasstav som finns, eller fanns i Clas Olsson.
Men keramiska är bra, och de finns i olika storlekar, en dyra. ELFA har väl.

SRS försökte under 15 år sälja sådana, fyra fem olika storlekar, men till slut blev det containern för hela partiet. Folk är inte intresserade. Ingen trimmar och hos (radioamatörer) folk tyx det vara något annat som gäller, snålhet, brådska och kompromisser.
Därför ser man ju väldigt många söndetrimmade spolkärnor.

Att såga olika breda strimlor av kretskortslaminat och fila spetsen är mitt förslag.
Kan man klippa dessa strimlor i en gradsax så blir de snygga, och man kan bunkra upp.
Givetvis måste man få bort kopparskiktet.

Folk är inte intresserade. Ingen trimmar och hos (radioamatörer) folk tyx det vara något annat som gäller, snålhet, brådska och kompromisser.
Därför ser man ju väldigt många söndetrimmade spolkärnor.

Men det är inte så många som bygger egna riggar. Mina egna är gjorda av gamla kretskortslaminat i glasfiber av olika tjocklek som jag slipade rent från all koppar, se bara till att undvika laminat som har olika lager av banor inbakade mitt i laminaten.

Electrokit säljer ett set med trimmejslar i plast, tycker att det är bättre med plast då kärnor har lättare att hålla med plastverktyg.

Kärnor som fastnat har jag ofta lossnat med att sätta en droppe smältlim på en pinne och klistra denna mot kärnan, man fördelar då vridkraften på en större del av kärnan.

Ja kärnor spricker lätt, med en mejlsel somv erkligen passar i spåret är risken mindre, givetv med en plastmejlsel som ger sig före kärnan såp är man säkrad oxo.
I visa fall är det vax, elelr annat klägg pålagt som skall fixera kärnan, några sekunder med lödkolven värmer upp den så att släpper.
I 70 och tidigt 80 tal användes något gult klister som kalldes King Pitch av Japanerna, det är ganska hårt och segt. Detta tar man bort genom att nypa i det med en rejäl plattång och dra bort skiten bara. sen är fota kärnan trimbar.

"King Pitch" liknar det man finner på svarvstål, borrar och fräsar, något man doppar dem i som är uppvärt till flytande, detta ger bra skydd mot skador.

Det viktiagste är dock att veta om na behöver trimma. Är inte trimkärnan skruvad av obehöring står den ju kvar som fabriken ställde den och det bör vara OK även efter 30 år.
För äldre radio med eleketronrör där värmen åpldrar trimkärnor och spolstommar, samt där trimmningen ger prestandan kan det behövas en omtrimning.

De flesta söker dock trimpotten för S-mätaren, den skall ju upp........ eller trimmerna för att ställa effekten. Många IC-706:or har passerat mitt bord där effekten varit i bötttt, 130 - 160 watt.... Varför???

Just i detta fallet är det en mobil FM-pyts som har för låg VCO-spänning. Den ligger precis i underkant på minsta angiven spänning och när radion blir varm sjunker spänningen några hundradels volt till och radion börjar få svårt att låsa både i övre och nedre området. Radion är nyköpt av mig och aldrig skruvad tidigare. Det ser ut som att justeringen är låst med lite grön lack(?). Jag tror inte på att fila till kretskortlaminat till detta.

Min erfarenhet är dessutom i övrigt att inte trimningar verkar stå sig i några 30 år. Alternatavt så är de dåligt trimmade i från början.

Last edited:
Min erfarenhet är dessutom i övrigt att inte trimningar verkar stå sig i några 30 år.

Jag gick i den villfarelsen att trimmrar rör man inte, för de är rätt ställda från början och om ingen petar i burken så ska man inte behöva göra nåt. Men hej vad jag bedrog mig. 6HRI:s FT301:a var snedstämd på de flesta banden; gav sisådär 20-30 watt ut på vissa band. Omtrimning enligt boken gav 100 watt på alla utom 28 MHz där det fortfarande är lite klent ut.

Många IC-706:or har passerat mitt bord där effekten varit i bötttt, 130 - 160 watt.... Varför???
Det kan ju finnas en poäng att justera NED effekten, om man vill använda sin IC-706 på portabeltesten. Men upp verkar inte meningsfullt.

73!
Jonas/SM5PHU

SM5JAB, FT-301 är äldre än 30 år, förmodligen närmare 35 år, och hör till de forna konstruktioner där trimmningen bestämmer prestanda. samt där material i spolstommar etc åldras, papper och likande. Dock kan man ändå ifrågasätta om den har åldrats ner i effekt och kan behöva en trimning, eller om den var sådan från födelsen.
Jag tänkte mer på prylar som är kostruerade utan avstämda smala kretsar, oavstämda saker med BPF, LP och HP filter som i dagens konstruktioner från c:a 1980

VCO:er som Anders nämner är ju ett exempel på en smal, avstämd krets som är kritiskt och kan driva lite.
Och som då kan kräva en god trimmejlsel.

Du Anders varför inte prata med skolministern om dB, kanske inte i fyran med nog i sexan. Men det kanske går lättare om du vill införa aga istället, det var ju bättre förr verkar han tycka, mne för att kuinna sätta betyg i dB från åk 2 behövs kanske tidigare dB utbildning..
Du får skriva ihop en bra motivering och vi hjälper dig gärna med formuleringarna, bara du kommer med ett bra förslag först.

Last edited:
Militär som han är kanske även detta citat av en radioutbildare från FOA någon gång på 80-talet har relevans:

"Det finns inget som sätter en sådan skräck i en svensk officer som en integral...":)

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Köpte en trimejselsats av fabrikat "Bernstein" för många herrans år sedan.
Med andra ord, på 70-talet.
Kan det varit Claes.. eller?

Back