köpa tryckmätare ifrån China

SM0YDO

Well-Known Member
Hej är det någon fara med att köpa kinestillverkade tryckmätatre för flänsmontage på ebay eller?

Fungerar dom eller inte jag behöver 3 st för 10 bars tryck till ett kompressor bygge.

mvh Lasse sm0ydo
 
Ja, om vi antar att du slår till och köper de prisvärda tryckgivarna från Kina, monterar dessa till din trycktank ? och kompressor.

Ska de bara indikera trycket visuellt, typ Manometer ? Eller är de pressostater som ska vara del av säkerhetskretsen som startar och stoppar din motor till kompressorn ?
En trycktank med 10 Bar + övertryck vill man gärna inte vara i närheten av när den far i bitar...

Hur mycket skiljer priset från motsvarande säkerhetsklassade Europeiska tryckgivare ?

VH SA0CNH

Edit: Lite här & var
 
Last edited:
Förhoppningsvis är tanken utrustad med säkerhetsventil för det händer att tryckgivare går sönder. Är de rätt kopplade så stannar kompressorn vid fel i mätkretsen.
Har haft lite problem med 30 bars system och där är det fart på grunkorna när säk.ventilen lättar vill jag lova, de kan gå sönder de också.
 
Hej kompressorn är en 12 volts Amerikansk kompressor som sitter i truckar till luftfjädtingen av den luft
fjädrade stolen den här jag plockat ur en sopkontainer för länge sedan dom slänger dom när dom är slut
men jag köpte en renoveringsatts till den och fixade till den.

Lufttanken köpte jag på en maskinaffär som håller på med begangnade maskiner tanken är ny och har en rost
fri fläns och det är meningen att tanken ska stå upp på några svetsade järn men jag har laggr ner den
i en vagga och volymen är ungefär 10 l .I den rostfria flänsen satt jag ner 1/4 rörgängtapp och gängade upp hålet
och eftersom man måste få ut kondensvattnet så har jag satt en rör t koppling och stoppat in ett kopparrör
in i tanken för att få ut luften rätt ner i t kopplingen och kondensvattnet åt vänster i t kopplingen

Sen sä är det en massa slangar snabbkopplingar tryckgivare kranar etc eftersom det var tänkt att
Kunna driva kompressorn på både 12 V och 230 V så har jag skruvat dit en kraftig trafo på 12 V
Kompressorn drar ungefär 12 A osv.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Meningen med det här bygget är att jag har en tryckluftsdriven lödsug i röd aluminium som jag funderade
på att använda och att kunna få bort diverse komponenter ifrån dubbelsidiga kort som är extra knepiga
att hålla på med och att få bort tennet ur genompläterade hål.

Lasse sm0ydo
 
Man nyttjar gärna det man har i skrotlådan, men är inte 10-liters trycktank med 10bars tryck lite överdimensionerat för en vakuumdriven tennsug? :eek: Min Pace avlödningsstation har en liten pump som mest liknar en akvariepump. Det svåraste brukar vara att snabbt få ner tillräcklig värme i kortet utan att skada kort och komponent.
 
Det är inte så lätt att få tag i små trycktankar och just en sådan som är provtryckt med sigill .Just den här
var alldeles ny med tryck i tanken.

En annan variant är att åka till lastbilsskroten och köpa en tank ifrån bromsystemet på en lastbil men den
tanken är desto större

Jag har också använt mig av Pace avlödningsstation med pump när jag jobbade på ett företag
och jag fick låna hem den och så plockade jag bort allt möjligt ifrån moderkort bland annat.

Sen är det väll möjligt att man vill ha en blåspistol också vid sidan om .

Jag var ett tag inne på att köpa en Pace avlödningsstation men ljust då
kostade den ca 5000 kr att köpa också behöver man lite reservglas till spetsen
där tennet hamnar

Lasse sm0ydo
 
Last edited:
@SM0YDO: :D Verkar som om du är på god väg att konstruera o färdigställa din drivning för lödsugen. Spännande. Posta gärna någon bild också,,

@igge: Jorå, 30 Bar startluft är fina grejjer, och visslar på duktigt när säkerhetsventilen lyfter. Hellre för mycket startluft än för lite ? :rolleyes:
 
Jorå, 30 Bar startluft är fina grejjer, och visslar på duktigt när säkerhetsventilen lättar. Hellre för mycket startluft än för lite? enligt CNH

Jaha, det finns fler som öppnat startluftsventilen för länge. Tur man hade hörselskydd.
Gott slut och ett Gott Nytt År!
 
Hej!

Jag behöver startluft, rekommendation från motortillverkaren minimum 75 bar.
Men jag tror mig kunna klara mig med 30 bar, eller därikring.
Behöver en kompressor, tryckkärl finns..
 
Hej lufttrycket i dykartuber ligger på 200 bar och då behöver man en 3 stegs kompressor för att få upp trycket dit.

Lasse sm0ydo
 
Last edited:
När jag jobbade på kabelfabrik för länge sedan med kabelmaskiner så fanns det en panncentral i en byggnad invid
fabriken där man hade ett par pannor som man körde med olja och en elpanna för högspänning där man
kokade vatten när elen var billig och ett par skruvkompressorer modell större som drog ungefär 200 amp
när dom var igång och ställverket som dom matades ifrån var säkert ifrån 40 talet så det lät om ställverket
när skruvkompressorerna var igång.

Ibland så provade man övertrycksvakterna för ångtrycket och dom satt på taket ovanpå panncentralem och .
det tjöt på långt håll.

Panncentralen var Stockholms största privatägda panncentral
mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Back
Top