Koppartråd?

SA6APZ

Well-Known Member
Koppartråd - portabel vertikalantenn?

Hej!
Var köper man lämpligast lackad koppartråd att linda spolar av? Den lokala järnhandeln hade inte... Elfa har ju men frakten blir dubbelt så dyr som varan, om jag inte köper något annat samtidigt.

Tänkte mig några meter lång med 1 mm i diameter. Skall användas som bottenspole i en förkortad vertikalanten.

SA6APZ
 
Last edited:
Kolla i gula sidorna om det inte finns någon firma som reparerar elmotorer i närheten. Där borde du finna koppartråd. Annars finns ju alltid Svebry.
 
Här finns en firma i stan som sysslar med elmotorer men dom kunde inte hjälpa till förrän efter semestern, så det blir väl till att vänta...

Tar förresten gärna emot synpunkter på mitt antennprojekt.

Förutsättningar:
- 5-6 meter teleskopiskt metspö (Biltema) som monteras på ca 1 meter utliggare på bilens dragkrok.
- Skall endast användas stillastående...

Krav/önskemål:
- Möjlighet att köra 80/40/20 meter, gärna 17 och 10 också.
- Lätt att montera/demontera.

Frågor:
Måste jag lägga ut radialer för att få acceptabelt resultat eller räcker karossen som motvikt? Är det OK att sätta spolen i botten eller bör den komma upp en bit? Hur gör jag för att få antennen i resonans på de banden där den är längre än en kvartvåg?

SA6APZ
 
Skaffa dig ett 5m metspö samt en 25m vanlig fk som finns hos clas olsson dra ut ett spröt i taget sedan fäster du tråden nere på nästa del till du kommer ner på sista biten..
Där lindar du upp tråden till du fått 219 varv efter det fäster du ledaren i mitten på en pl kontakt och skärmen ner till chassit mellan pl kontakten och spolen gör du en byglingstråd av en bit tråd med som används till att koppla om tråden till nästa band via bygel oppe på tråden som du får mäta ut med instrument...
Denna anten funkar bra på hela kortvågen samt 6m och det gick även uppe på 2m med ett mfj 971 med...
Hittar jag länken igen så postar jag den här med..
Lycka till med bygget..
Detta kostar ungefär 130-150 kronor för hela bygget då jag hittade en liten bit aluminiumvinkel att sra fast metspöt i med två slangklämmor och en liten bit plexiglas som håller fastpl kontakten med tråden från skärmen fastklämd med..
73 de jet

Metspöantenn

Det är den vi använde som ursprungs vägledning me då det inte gick att hitta så långt metspö för vettiga pengar så blev det ett lite annorlunda bygge för våran del här...
 
Last edited:
Jag har sedan tidigare byggt en antenn enligt ovanstående. Tänkte nu jag skulle förbättra den en aning. Kanske förlänga från 5 till 6 meter t.ex.
Jag har en autotuner men vill nog helst bara använda den för finjustera. Så... hur gör jag smidigast det här sprötet till en flerbandsantenn?

SA6APZ
 
Back
Top