Koppla PA till en Yaesu FT-450

SA3BYC

Well-Known Member
Hej

håller på att förbereda radiohörnan för ett slutsteg, ett Yaesu FL-2100Z som skall matchas ihop med min Yaesu FT-450.

Läser scheman och manualer och blir lite klokare ... men inte helt 100% på hur jag löser kopplingen av PTT och eventuellt ALC styrning. Har fått mig berättat att ALC kan jag glömma, men alltid bra med synpunkter. PTT styrningen hade jag tänkt plocka från kontakten för slutstegs anslutning, men då blir jag osäker på hur göra. Mellanrelä? koppla direkt? var hittar jag den 10-poliga kontakten utan att beställa svindyrt originalkablage?

Kort och koncist skulle mina frågor kunna samanfattas i ett: någon som kört den här kombinationen?, har egen erfarenhet av hur koppla? hur gjorde du?

Tacksam för goda råd! Vill inte ens tänka tanken på att jag trots allt skulle koppla fel, dels vill jag ha allt klart när PA anländer, då vill man ju köra och inte mäta o koppla :)

73 / Johan

Jag har varken FT-450 eller FL-2100Z men skulle själv använda ett mellanrelä, kanske i form av ett halvledarrelä.

FL-2100 arbetar med en minusgjordad reläspänning av runt 15 V så den är inte problemet, men det finns inga skyddsdioder över reläspolarna, och det framgår inte hur stor reläströmmen är. FT-450 har en open-collectorutgång som är specad för 50 V och 400 mA. Risken finns att man överskrider den strömmen.

Själv använder jag Clares halvledarrelä PVA 3354 som finns på Elfa för att koppla in t.ex. Collins 30L-1 till "plastradioapparater" för att helgardera mig mot obehagliga överraskningar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Standard för Yaesu är 250mA belastning på TX GND som kontakten brukar benämnas. På små (fysiskt små) riggar kan den punkten finnas i en mini-DIN eller motsvarande. På FT-450 är det troligen en särskild RCA-kontakt. Jag har aldrig själv tittat efter den saken på just den modellen.
TX GND-funktionen brukar vanligen (inte alltid) ha en omkopplingsmöjlighet mellan transistorutgång (open collector som Karl-Arne skriver) och reläutgång. Du måste titta efter i instruktionsboken vad det står där om anslutning av PA-steg. Det brukar finnas bilder så man måste inte läsa engelskan (fick du ingen svensk instruktion med?) så det ska vara lätt att förstå.
FL-2100Z måste ha en reläomkoppling mellan radio och TR-omkopplingen i steget. Yaesu har (hade) en reläbox med beteckningen FRB-757. Den finns naturligtvis inte längre att få från tillverkaren men det var just ett extra relä för slutstegsstyrning.

Ta ett litet 12V-relä (billigt Biltema-dito t.ex) och koppla spolens ena sida till +12V och den andra till TX-GND i din radio. Lägg en skyddsdiod (åt rätt håll) över reläspolen och en avkopplingskondensator på 10nF (liten skivkondensator t.ex). Se till så att nätaggregatet du använder har samma minus också till radion (annars går ju ingen ström sen). Tryck till på MOX och se så reläet slår. Inte dig men sig självt (kul va?). På kontakterna som är slutande kopplar du mellan slutstegets TR-omkoppling innerledare och schassiets jord.
Nu kommer det att fungera UFB!

Koppla ALC !
Eftersom det är burkar av samma fabrikat ska du se att det kommer att fungera fint. Det där med att man kan strunta i ALC gäller inte riktigt helt för just det här steget. Slutsteg som kan drivas med upp till 100W utan att överstyras (2 st 3-500Z t.ex) är okej utan ALC.
ALC har en funktion som man aldrig, aldrig ska strunta i när driveffekten är mycket större än vad steget klarar av.
Ett FL-2100Z har man livet ut om det sitter originalrör i det och man sköter avstämningen korrekt.

Ett helt annat tips: använd ingen matchbox eller tuner mellan FL-2100Z och antennen !
Det är stor risk att bränna upp bandomkopplarens kontaktbleck när någonting görs galet. För övrigt stämmer steget av missanpassning upp till 1:3 (16-160ohm) så en antenn som DÅ fordrar en matchbox eller tuner ska man inte alls använda sig av.

Jag minns inte om FT-450 har någon inbyggd antenntuner? Om den har det så se till att ha den avstängd när du kör med steget. När du kör med steget i STBY-läge kan du ha tunern igång.

- Bengt

Last edited:
Back