Karl-Arne kommer med ytterligare intressanta synpunkter och råd, men frågan kvarstår...
Hur behåller jag mina antennkablar inkopplade inne i schacket med vertikalantenner monterade (som i princip är högsta punkterna i området)?
Jag ser ingen säker utväg annat än att fysiskt koppla ur antennerna på utsidan av huset i preventivt syfte,
73 de LRR, Mats
Med de jordtag som amatörer kan åstadkomma finns det inget sätt att klara en direktträff utan att den anslutna radion skadas.
Åskströmmen kommer att flyta på utsidan av koaxen och sedan fördela sig över olika delar av den anslutna
utrustningen. Beroende sedan på impedanserna mellan denna och omgivningen så flyter olika mycket ström i radion och dess
mellankablar.
Dock skapar man en potentiellt ännu farligare situation om man bara kopplar bort en ingående kabel och låter den ligga löst.
Vid en direktträff kommer strömvågen att åstadkomma ett överslag mellan spänningsmaximat i kabeländen och närmaste jordade föremål, och detta kommer om det vill sig illa att skapa en brand. I princip är detta samma sak som att ha ett avbrott i nedledningen från en åskledare, vilket har förorsakat många storbränder, i synnerhet i ladugårdar.
Det är därför att rekommendera att även en bortkopplad kabelände är ansluten till någon form av jordanslutning så att en blixturladdning kan ledas bort utan att skapa ett överslag.
Enklast gör man det i form av en "intagsplåt" eller "intagsskena" där man låter inkommande koaxer gå igenom via skarvdon, vilka gärna kan vara kombinerade med högpassfilter och överspänningsskydd. Plåten jordas med grövsta och kortaste möjliga ledning till det bästa jordtag som finns tillgängligt.
Gör man på detta sätt så har riskerna för åskskador från urladdningar i närheten minimerats även när radion är ansluten, och riskerna för följdskador vid en direktträff med bortkopplad radio också minskats.
73/
Karl-Arne
SM0AOM