Kopplade förkortade vertikaler

SM7-8291

Well-Known Member
:mad:Alltså en sådan antenn som finns vid LW sändaren i Grimeton.
Hur stor är riktningsverkan(antennvinsten) för denna antennen?
Verkningsgraden är inte bra bara 15%.:mad:

Last edited:
Obefintlig.

Strömmen är i samma fas i alla radiatorerna, och dessutom
är antennens utsträckning liten jämfört med våglängden.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

En följdfråga:
Hur bra är långvågsantennen i Grimeton?
Eller kanske man kan formulera frågan: Hur duktiga var man på att konstruera antenner på den tiden och skulle man göra den annorlunda idag (med samma förutsättningar)?

Den var bra när den byggdes, och jordnätet var helt intakt.

Principen bakom, multipelavstämning, är den som fortfarande används vid byggen av stora VLF-antenner.

Man kan välja andra geometrier som ger lite mer verkningsgrad, t.ex. byggdes de tyska och ett par amerikanska VLF-sändare med sexkantiga toppnät eller "kapacitanshattar" som ger en något bättre strömfördelning.

Det finns inget annat sätt att öka verkningsgraden som närmar sig Alexandersons multipelavstämning. Ska man få till samma verkningsgrad med en avstämningskrets blir dimensionerna enorma på VLF-frekvenser.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Avståndet mellan de yttersta vertikalerna i Grimeton är 2,2km.
Borde inte detta ge 42 graders fasförskjutning ?

Grimeton 17,2 kHz antennsystem

SM7-8291 de APQ

Hej. Eftersom ingen har svarat på ditt sista inlägg vill jag framföra följande:

Jag hänvisar till "Levande Långvåg" skriven av Arne Sikö:

Avståndet mellan mellan de 6 stycken 127 meter höga masterna är 380 meter. Avståndet mellan mast 1 och 6 blir då 1900 meter.

Egna funderingar:
Frekvens: 17,2 kHz = 17,44 km våglängd
127 m utgör 0,0073 våglängder
380 m utgör 0,022 våglängder
1900m utgör 0,1 våglängder

Om vi försöker konstruera en förkortad vertikal antenn med ovanstående förutsättningar för 21 meters våglängd (14,2 MHz) skulle denna antenn få följande mått:

Höjd: 15 cm
Avstånd mellan trådarna: 46 cm (mindre än en halv meter!)
Total bredd, tråd 1 till 6: 210 cm eller 2,1 meter.

(Du kan roa dig med att rita upp antennsystemet i en lämplig skala på ett rutat papper. Då får du en bättre uppfattning varför du ej kan erhålla någon riktverkan med radiatorerna <trådarna> så tätt ihop) !

En yagi gjord för 14,2 MHz (21 meter) brukar 0,12 våglängder "spacing" mellan drivet element och reflektor vara "normalt" och blir då 2,52 meter.
Då är också strömmarna i de båda elementen ej i fas vilket åstakommer riktverkan.

I exemplet med den 15 cm "höga" förkortade 14,2 MHz antennen är strömmarna i de sex trådarna i fas och dessutom extremt nära varandra (closed spaced). Då blir systemet blir i stort sett rundstrålande.

Till sist hänvisar jag till Arne Sikös omfattande artikel om Grimeton och speciellt sidan 25.

http://www.alexander.n.se/LLkomp.pdf

Hoppas att jag har räknat rätt?

73
Bengt SM6APQ

Last edited:
Ifall det inte hade funnits någon möjlighet att justera fasläget i de individuella
vertikalradiatorerna hade strömmarna hamnat ur fas p.g.a. toppnätets elektriska längd.

Nu är det så anordnat att i serie med varje radiator sitter det en induktansspole som går att variera. Man justerar helt enkelt dessa spolar så att antennen "drar" som bäst, och då är fasläget i varje radiator så lika som man kan få det.

Den riktningsverkan som trots allt kan finnas i VLF-antenner beror främst på markens olika elektriska egenskaper i närfältsområdet runt antennen, som på dessa frekvenser går något 10-tal km ut från antennen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

VLF-mottagarantenn i Kungsbacka

Hur bra var mottagarantennen i Kungsbacka.
Längd 13 km ?
Höjd 9 meter ?
Längden är väl omkring 3/4 våglängd.

Mottagarantennen satt vad jag känner till i vanliga telefonstolpar, så höjden varierade nog en del beroende på terrängen. En ordinär telefonstolpe var nog inte så hög som 9 meter.

Beverageantennen Kungsbacka-Fjärås

Hej alla.
Beverage antennen, avsedd för VLF-mottagning av stationer i USA, utgick från radiostation i västra villastaden (Kungsbacka) till norra stranden av Agnsjön i Fjärås.
Avslutningsmotståndet, som skall sitta i den ända av beverageantennen som pekar mot sändarestationen, var placerat vid mottagarestationen. Från Agnsjön matades sedan den mottagna signalen tillbaka till Kungsbacka med en tvåtrådig transmissionsledning som då tjänstgjorde som både antenn och matarledning. Detta möjliggjordes med en s k reflextransformator installerad vid slutet av antennen (Agnsjön).
Hur detta fungerar är beskrivet i ARRLs handbok och "Low Band Dxing" skriven av ON4UN.

Jag har bott i Fjärås, nära Agnsjön, sedan 1963. På sextiotalet fanns det gott om både gädda och "tusenbröder" - aborrar - i Agnsjön.

73
Bengt SM6APQ

Back