Kopplare för SVF-mätning

sm4rpq

Active Member
Många i radioklubben saknar det mätinstrument näst efter skjutmått och multimeter är viktigast, nämligen ett ståendevågmeter. I alla fall en som är kapabel att fungera på 2m.

Jag har letat lite efter lämpliga bygg-objekt, eftersom det är lite skralt med händigheten hos många av de tilltänkta byggarna så söker jag något som är enkelt men samtidigt ger bra resultat. Det måste också vara robust. Första kravet utesluter i princip ytmonterade komponenter. Sista kravet vissa brygg-konstruktioner.

Jag tror att en thru-line kopplare typ den som beskrivs här
http://www.xs4all.nl/~pa0nhc/Projects/DirectionalCoupler/directional_coupler_pa0nhc.htm
är det jag är ute efter. Som bonus verkar den funka även för 432MHz.

Det är något med hans artikel som känns lite fel dock. Kan inte peka på exakt vad, men till exempel är han så fruktansvärt noga med att man skall ha rätt typ av substrat, men skriver inget om vilken storlek på dom ytmonterade komponenterna det skall vara och hur dom skall monteras. Jag tvivlar på att 3 st 1206 funkar bredvid varandra på den smala strippen och med mindre storlek blir gapen för stora...

Kan något tipsa om liknande konstruktioner på andra ställen?
Har någon provmätt en sådan hemsnickrad konstruktion och sett om den visar rimliga mätvärden?

Tacksam för tips

/Leif
 
sm4rpq said:
Många i radioklubben saknar det mätinstrument näst efter skjutmått och multimeter är viktigast, nämligen ett ståendevågmeter. I alla fall en som är kapabel att fungera på 2m.

Jag har letat lite efter lämpliga bygg-objekt, eftersom det är lite skralt med händigheten hos många av de tilltänkta byggarna så söker jag något som är enkelt men samtidigt ger bra resultat. Det måste också vara robust. Första kravet utesluter i princip ytmonterade komponenter. Sista kravet vissa brygg-konstruktioner.

Jag tror att en thru-line kopplare typ den som beskrivs här
http://www.xs4all.nl/~pa0nhc/Projects/DirectionalCoupler/directional_coupler_pa0nhc.htm
är det jag är ute efter. Som bonus verkar den funka även för 432MHz.

Det är något med hans artikel som känns lite fel dock. Kan inte peka på exakt vad, men till exempel är han så fruktansvärt noga med att man skall ha rätt typ av substrat, men skriver inget om vilken storlek på dom ytmonterade komponenterna det skall vara och hur dom skall monteras. Jag tvivlar på att 3 st 1206 funkar bredvid varandra på den smala strippen och med mindre storlek blir gapen för stora...

Kan något tipsa om liknande konstruktioner på andra ställen?
Har någon provmätt en sådan hemsnickrad konstruktion och sett om den visar rimliga mätvärden?

Tacksam för tips

/Leif

FR4 glasfiberepoxylaminat som man hittar i varje elektronikaffär är inte så exakt på dielektrikum-talet, det kan nog skilja 15-20%, dvs. allt mellan 4.2-5.2.
Om man ska räknar på ett kort måste man kanske ange ett värde, t.ex 4.35.

Det går ju bra att bredda stripline med små lösa tillklippta kopparblad som först löds på och då får t.ex 3st 1205 SMD resistorer plats att lödas ovan, en sån modifiering ser jag inte som något stort problem i den designen du refererar till.
Alternativt finns 50ohms SMD termineringsmotsånd i olika effektklasser och är större än 1206.

En enkel variant på "SWR mätare" har jag sett (från 70-talet) där man använder en bit koaxkabel och sedan sticker man in en isoleradenkelledare emellan skärmstrumpan och dielektrikum, ledaren är pickuploopen som omvandlas till DC på vanligt sätt.
 
Last edited:
VSWR meter

Leif,

Det finns lite olika sätt att lösa behovet av VSWR mätning för 2m / 70cm.

Du måste dock bestäma dig för hur mycket effekt mätaren skall tåla samt om den skall vara inkopplad vid full drift.

En annan faktor att ta hänsyn till är vilken impedans som du avser att mäta.

Det vanligaste sättet är att använda en mätbrygga av det utförande du beskriver. Du måste dock tänka på att vid dessa något högre frekvenserna så vill man nog använda sig av ytmonterade komponenter. En av anledningarna till detta krav är att en del radiella komponenter har en egenresonans vid ganska låga frekvenser som kommer att göra mätningarna oprecisa samt oförutsägbara.

SMD är här för att stanna! Sorry....

Vad betr FR4 som bygg material så är det som NCL påpekar att material med stora toleranser vid produktion. Du borde använda keramik eller teflon för 70cm även om FR4 är OK för 2m.

Fördelen med brygga är att den lätt kan tillverkas för att tåla hög effekt.

Om du skall använda VSWR mätaren för mindre effekter och vill ha precision så vill jag föreslå en s.k riktkopplare, eller directional coupler. Dessa tål inte lika mycket effekt men kan anpassas för andra impedanser än 50 Ohm. Du kan finna information om directional couplers på Internet och framför allt, du kan tillverka dem själv eller köpa färdiga halvfabrikat från t.ex Mini-Circuits.

En brygga kan kalibreras enklare än en riktkopplare men blir besvärlig att bygga för högre frekvenser.

En riktkopplare borde kosta en eller två hundralappar även i Sverige.

Jag har en del vettig information för den som vill göra egna riktkopplare som är saxad från diverse internet dokument.

Cheers

Dan / M0DFI
 
Intressant Christer det du säger om att FR4 skiljer sig så mycket åt. Det blir nog ett provbygge av det jag har i hyllorna så kan man ju se vad resultatet blir.

Angående modeller med trådar instuckna i coax så har jag tänkt på det alternativet också. Jag inbillade mig dock att resultatet skulle bli mer lika mellan fram och back om man körde PCB-varianten och dessutom mer lika från ett ex till ett annat.

Och vad gäller Dans kommentarer om att SMD är här för att stanna så är det helt säkert sant. Jag önskade bara slippa bygga mer än nödvändigt åt mina kollegor. Jag kan nog till nöds klara att löda in ett par motstånd men jag vill inte göra allt själv.

Om det inte framgick tydligt nog så var min tanke i valet av konstruktion att den skulle överleva att glömmas kvar i antennledningen även om man drar på 100W, och en hemsnickrad riktkopplare som denna borde då vara lämplig. Minicircuits och andra har säkert fina riktkopplare, men garanterat ingen som lämpar sig för detta projekt.
 
sm4rpq said:
Om det inte framgick tydligt nog så var min tanke i valet av konstruktion att den skulle överleva att glömmas kvar i antennledningen även om man drar på 100W, och en hemsnickrad riktkopplare som denna borde då vara lämplig.

Om du kan få tag på EDR's tidning: OZ nr. 10 2002 så finns en artikel med en riktkopplare (dubbelsidigt kort, 1.5mm och glasfiberepoxy = FR4) för 2/70 samt SWRindikering med analog eller LEDstapel. Kortlayouter finns med. Ej SMD, vanliga axiella komponenter.
Riktkopplaren klarar 100W. Ser ut att vara ett enkelt byggprojekt för SA..... amatörer ?
 
För att göra lite reklam för "gamla synder" så kan du ta en titt på
www.pa3csg.hoeplakee.nl/Boek/BoekH4/art4-8.htm där en högeffektriktkopplare enligt principen kopplade koaxialledningar finns beskriven (ursprungligen från K2UYH EME-bulletin).

Den fungerar på både 144, 432 och 1296 MHz, och dess kopplingsfaktor är främst beroende på använda rördimensioner. Det finns veterligen inget sätt att ha sönder en sådan med någon amatörrig som jag känner till (försökte med 1,5 kW från K2RIW utan att lyckas... :))

Om man inte gillar metallslöjd så kan man göra en kopplare enligt DK2VF-principen (UKW-Berichte i början av 70-talet), etsad på laminat av god kvalitet.
Injusteringen till rätt impedans kan enkelt göras med en liten keramisk trimpotentiometer.
En sådan riktkopplare överlevde kontinuerlig inkoppling efter mitt YL1060 2 m PA.

Även LA8AK (SK) har skrivit åtskilligt om sådant i den norska NRRL-tidningen samt på
nätet http://www.agder.net/la8ak/m12.htm

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
sm4rpq said:
....

Angående modeller med trådar instuckna i coax så har jag tänkt på det alternativet också. Jag inbillade mig dock att resultatet skulle bli mer lika mellan fram och back om man körde PCB-varianten och dessutom mer lika från ett ex till ett annat.

Den "tråd-i-koax" directional coupler jag senast läst om var i ett 1.5kW 2m schlutsteg från K5AM, QEX Maj 1996QEX. "A luxury linear". DC'n har forward/reflected uttag som sedan kontrollerades av LM324(?):eek:r vilket gör att resultatet blir det man justerar det till i op-amp'arna. Tror samma artikel vad med i QST. Coupler var en teflonisolerad #26wire, 2inch lång instucken i koaxen.
 
Mitt första egna bygge var just en "Trådar-I-Coax" riktkopplare. Någon gång 1975. Direktiviteten var "sådär" men det gick att justera antennanpassning med den. Enkel och lättbyggd.
 
Back
Top