Köra radio i utland

SM5NFT

Well-Known Member
Vad krävs för att kunna ta med sig kortvågsriggen och köra lite på semestern, tex på kanarieholmarna? Jag tänker inte på resväska och sånt utan menar tillstånd mm.

Vad som krävs beror på vilket land som besöks. Vid besök till länder som är med i CEPT är det lite enklare. För övriga länder krävs ett speciellt tillstånd. Den här sidan innehåller en trevlig sammanfattning av reglerna: http://www.sm3liv.se/cept.htm

Det man kan se är att många länder har kvar CW-kravet.
Nästan alla som hade kvar CW-kravet hänvisade till krav före perioden "T/R 61-01".
När jag tog A-cert (Hade C-cert först) hade man precis sänkt till 60-takt.

Jag hade svårt att hitta vad det var som gällde före T/R 61-01.
Var det högre krav än 60-takt och kan man i så fall uppgradera sin licens med ett CW-prov
för att kunna köra radio även i dessa länder?

Jag tänker främst på de amatörer som tar cert idag och som lär sig CW men som inte
har något avlagt prov eftersom deras licens inte kräver det.

Jag reser själv runt en del i dessa länder och jag har ibland varit lite sugen på att skaffa mig en liten "reseradio" som jag kan köra lite med.

73's de Emil

Har försökt att få köra radio från Kina några gånger men det verkar vara helt omöjligt att få något tillstånd där.

Ett tips till alla med CEPT-licenser. Kolla upp vilka band, som är öppna. Exempelvis får man INTE köra 30m från Portugal, Madeira eller Azorena. Det bandet är bara tillgängligt för residenta amatörer med den högsta licensklassen och då efter ansökt specialtillstånd. Samma sak gäller i CE, Chile.

Jag har tyvärr fått jaga bort ett flertal CU2/xxx från 30m bandet och mig veterligt är jag den ende CU2 med denna speciallicens. Det förekommer att CU1BP dyker upp då och då men ingen vet vem det är och troligen saknar han licens för 30m.

Back