Kors o tvärs

igge

Well-Known Member
När jag läste elläran på sextiotalet fick jag lära mig att om man byggde ett LF slutsteg i stereo så skulle utgångstransformatorerna monteras vinkelrätt mot varandra. Detta för att minska påverkan mellan kanalerna.
Gäller samma teori på antenner?
Om jag sätter ex.v en SY36 och en 2M-yagi två meter högre upp på samma maströr, skall man då montera dom vinkelrätt mot varandra?
Kanske avståndet mellan antennerna är viktigare än riktningen?

Om antennerna är för jämförbara frekvensband stämmer det.
Dock är frekvensskillnaden så stor mellan en "kortvågsbeam" och en 2-meters Yagi
att man kan försumma kopplingen emellan dem oavsett orientering, man kan alltså sätta dem
med samma riktning på bommarna.

När man vill att vertikalstrålningsdiagrammet hos antennen med högre frekvens ska påverkas
så lite som möjligt bör man välja ett heltal * 1/2 våglängd av den högre frekvensen som avstånd mellan antennerna, och gärna inte gå under en hel våglängd.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Jag hade ett problem där min kombinerade vridbara dipol för 30 och 40 meter satt för nära min trebandare FB53 för 10, 15 och 20 meter som påverkades kraftigt. När jag vred dipolen så att den var parallell med bommen på trebandaren funkade givetvis den utan problem. I stället var det stopp på 30 meter. Bommen med sina element hade en resonans på 10 MHz. Lösningen var att vrida dipolen så att den hade en 45 graders vinkel mot bommen. Nu kan jag inte se någon praktisk påverkan på någon av antennerna. Men det gäller alltså antenner som har en utsträckning av storleksordningen halva, hela eller tre halva våglängder för de aktuella frekvenserna.

73, Roland SM0BRF

Last edited:
Tack för svaren!
Då får jag fundera lite på hur jag skall montera och avstånden.

Back