kort dipol på vinden, kan det funka ?

SM3WFR

Member
Tänker sättta upp en tråddipol på vinden, har en begränsad yta på runt 25 meter, matarledningen kommer inte att hänga rakt ner.

Taket är trä och tjärpapp avståndet till golvet är väl runt 1,5 meter, nån som har erfarenhet av det här ? kanske nå tips på vilken antenn kan tänkas passa in ?

//SM3WFR Tobbe
 
Last edited:
Erfarenhet? Jajemen, 1971 i Kalmar. Det var tider det! Jag minns det som i går. Suck... :D

Det funkade ganska bra vad jag minns. Det var väl inget man körde Peter I med, men det funkade och framför allt; man hade jäkligt roligt!
Kolla http://www.wimo.com/framesetp_e.html om du inte vill knåpa ihop själv. De har ju en förkortad W3DZZ som skulle passa.
Sedan kan du ju också bara köpa spärrkretsarna från Hari http://www.hari-ham.com/
 
Stegmatad dipol är väl den bästa antennen om man bara kan ha en antenn och vill köra många band.
Om stegmatning inte är genomförbar så skulle jag ha en horisontell loop, kallas ibland tysk quad. Helst bör du ha plats med 80m tråd i en fyrkant och mata via balun 2.5 - 1 enligt gammal QTC artikel. Har provat och den går hyggligt redan på låg höjd, dvs SM - antenn på 80m, allt går rakt upp ! Min var dock inte på en vind utan hängde i trådar mellan träden.

/ Tommy SM6NZB
 
En stege kan kanske vara lite knepigt att dra från vinden ner till där man har riggen. I så fall kunde kanske en "dipol" som matas direkt i mittpunkten med en automatisk antennavstämningsenhet vara något att tänka på.

Fast då börjar det ju med ens kosta en massa pengar förståss...
 
SM6EQO said:
En stege kan kanske vara lite knepigt att dra från vinden ner till där man har riggen. I så fall kunde kanske en "dipol" som matas direkt i mittpunkten med en automatisk antennavstämningsenhet vara något att tänka på.

Fast då börjar det ju med ens kosta en massa pengar förståss...


mest nåt i den stilen jag tänkte på men det verkar va svårt att få tag på nåt i rätt längd...
 
Har du en automatisk antennavstämningsenhet i mitten är längden på tråden/trådarna inte kritisk. Om stålarna inte är några problem heller så är det ju bara att prova och se hur det går.
Gå in på http://www.sgcworld.com/PubInfoPage.html och kolla på sidan 22 i manualen för SG-237 så förstår du vad jag menar...
 
Hej hallå !

Nu är ärendet lagt till handlingarna, efter många om och men. En dipol på 30 meter som matas med en dubbel koax, ändarna fick vikas in för att undvika att borra hål i väggen.
egenhändigt tillverkad dipol för 240 riksdaler...

Efter liten testande med z-bryggan så visar det sig att den inte ligger riktigt i frekvens, som bäst går den på 4 mhz, och på 40 meter ligger den helt åt hel**** en liten miss alltså... :rolleyes:
 

Attachments

  • mindipol.jpg
    mindipol.jpg
    15 KB · Views: 868
Last edited:
Ja kan det funka med en dipol på vinden?
Jag körde med en dipol ovanpå vinden och det funkade.
Jag hade en W3DZZ som ju är en spärrkretsdipol som satt några meter ovanför tjärpappstaket, ändarna på tråden hamnade ju väldgt nära taket, nån dm.
Skulle tro att det blir samma förhållande om den sitter under taket.
Klart att antennen inte funkade, några resonanser inom amatörbanden fanns inte när den satt så här, med antennavstämamre gick det ut effekt, ochd et gick utmärkt att köra radio.
På alla band. Tills nån granne hörde mig i sin transistoradio.
Då var det inte kul mera, men jag var på väg att flytta och det blev kul.
Det är svårt att säga om en HF antenn funkar eller inte.
Nästan allt som leder stöm kan funka som antenn, så frågan är nog mer huruvida den funkar bra eller dåligt och hur dåligt.
Det roliga är att prova vad som går att överhuvudtaget få upp, det handlar om att kunna köra radio eller inte, med eller utan antenn, bra eller dålig antenn.

Kul med all entusiasm i de andra svaren.
 
Ja inte känns det som att japan ligger nästgårds, men den går riktigt fint på åttio meter och lyckats höra en del på 160 meter så helt bortkastat var det väl inte. tänkte lära mig och göra traps, så kanske jag kan slimma ner den på längden för att undvika vika in ändarna... men det blir ett projekt för sommaren... :D
 
SM4FPD said:
Det roliga är att prova vad som går att överhuvudtaget få upp, det handlar om att kunna köra radio eller inte, med eller utan antenn
Köra radio utan antenn. Går det? :)
 
Last edited:
Jag har en dipol på vinden som har dragit ut så långt det går och vinklat vid gavlarna. Sedan har jag en matchbox vid riggen. Men den den har jag kört hela Europa på 40m QRP-CW.
/Markku
 
Jag hade under en tid en dipol som var "vindsmonterad" och som fukade med hyfsade resultat på 80, 40 och 15 m.
Jag drog två trådar zick-zack mellan takstolarna, efter några försök med lösa trådbitar funkade antennen bra på alla band utom 20 m.
20 m funkade dock bra att gammamata till åskledaren :rolleyes: :)

Kanske inte att rekommendera att använda åskledaren som antenn, men ibland bara måste man prova ... :cool:

73 de Leif
 
Back
Top