SM7CZR
Old Member
Efter att ha bott i eget hus med möjligheter till trådantenner har jag sedan 1996 då vi flyttade till en marklägenhet med en mini-trädgård på 10x10 meter kommit på en lösning att kunna vara QRV på HF-banden. Jag har en kort vertikal (6m). Det var mest utseendet som satte stopp för en längre! Efter en del olika kontakter på 80m med svenska hams som undrade hur jag löst antennfrågan på HF-banden, så tänkte jag att det kanske var någon i samma situation som jag, som var QRT p.g.a. antennproblem. Så jag skrev en artikel och skickade in som bidrag till QTC och som kommer i nr 3-2006.
Jag är medveten om att en kort vertikal inte är den bästa för 80m skandinavisk trafik men det är ju bättre än att vara helt tyst!
De flesta radioamatörer är ju inte godsägare.
Den har alltså en matchbox (i en postlåda) vid basen och detta funkar på alla band mellan 10 och 80 meter. Jag är helt nöjd med mina resultat och har även kört en del fina DX med antennen.
SWR 1:1
Ingen TVI...
Hoppas att någon får glädje av tipsen!
/Ingvar
Jag är medveten om att en kort vertikal inte är den bästa för 80m skandinavisk trafik men det är ju bättre än att vara helt tyst!
De flesta radioamatörer är ju inte godsägare.
Den har alltså en matchbox (i en postlåda) vid basen och detta funkar på alla band mellan 10 och 80 meter. Jag är helt nöjd med mina resultat och har även kört en del fina DX med antennen.
SWR 1:1
Ingen TVI...
Hoppas att någon får glädje av tipsen!
/Ingvar
Attachments
Last edited: