Kort vertikal för 80m?

Ja såna där MFJ är inte dimensionerade för att kunna användas. Vid låga impedanser där spänningarna blir låga så blir det inget överslag. Men en kort antenn för låg frekvens betyder höga spänningar och då hänger leksakstuners inte med.

En riktig ATU har väl tilltagna plattavstånd i vridkondensatorerna och keramiska omkopplare med stora isolationsavstånd.

Håll ögonen öppna på loppisar så finner du kvalitetskomponenter till nästan inga pengar alls. Du kan läsa i ARRL Handbook som du fann på nätet vad som gäller och hur ATU dimensioneras.
 
Det är bara jag igen. Om det är som jag gissar, d v s att du kopplar ihop koaxen direkt med stegen utan något däremellan, säger jag FY, FY, FY!

Eftersom jag är så gammal, har jag fler förmaningar: du får inte lägga stegen på marken! Lyft upp den lite, t ex på en plaststol e dyl. Sen väntar DX:en.

73,
Rolf
 
Det var bättre förr med riktiga fönsterkarmar av trä. Bara att borra hål och dra in trådarna på rätt avstånd från varandra.

Karmar av metall blir ju en liten utmaning om man vill få till det på rätt sätt. Om du är begränsad till ett borrhål så föreslår jag att du börjar med stegen vid ATU och låter den gå ihop precis där du går igenom karmen för att sedan vidgas igen. Den korta biten som impedansen ändras gör inte så stor skada som den lösning du har nu med koaxstumpen.
 
Nikgus, hur går det med ditt antennprojekt?

Projektet fortsätter sakta frammåt, jag har tillverkat ett antal stegpinnar men letar även efter vridkondensatorer för att använda för avstämning ute vid matningspunkten, dessa är lite svåra att hitta och dom som finns utomlands på Ebay har ofta ett högt pris. Jag leker lite med tanken på att försöka tillverka en vridkondensator själv, ska se hur svårt det är att få till.
 
Om man behöver en snabbt så kan electrodump i holland vara ett alternativ.
De jag köpt från dem har alla blivit rengjorda och i gott skick.

Finns mycket annat för slutsteg/avstämmar byggare på den siten.
 
Man kan nog hitta sådant på radioloppis om man har tur. Det behövs ju ingen kraftig sak i detta fallet.
Den ska ju få plats i lådan och omkring 300 pF är tillräckligt.
Jag använder två st. från ett par gamla radios och har aldrig haft överslag mellan plattorna
trots 100W och diverse impedanser.
 
KBW: http://elektrodump.nl/ hade ramlat ur minnet, tack för påminnelsen! Mycket bra-att-ha där, sådant som kan vara svårt att hitta. Lite dyra toroider dock, enklare med BOQ/corecom om han har hemma, annars ebay för min del.

Håller annars med CZR, bara synd att Eskilstuna-loppisen har varit för i år! Hittat många fina kondingar där, både QRP och QRO. :)
 
Jag har beställt ett par komponenter på elektrodump.nl, perfekt att det går att hitta delar där som annars är svåråtkomliga. Frakten verkar bli strulig, Tyskarna skickar ofta med hemleverans av någon anledning, tyvärr var jag på jobbet när deras chaufför besökte min hemadress. Det är GLS som fraktar, via Schenker i Sverige tror jag, men paketet verkar inte hamna på någon av deras paketutlämningsplatser i närheten utan går tillbaka till någon större central för att man ska göra ett nytt försök med hemkörning.
 
Hmm elektrodump.nl borde väl drivas av holländare?
Bara en ordningsfråga :)

Vissa av transportfirmorna beter sig på det viset, fick hämta delarna till min
elcykel uppe i Jakobsberg, det var av samma anledning, det hade gått tillbaks
till UPS centrallager drygt 3 mil från där vi bor. Tror att dessa företag är helt
inriktade på företag och har ingen bra service för privatpersoner. De flesta bud
brukar ringa för att avtala tid när de kan komma - men det är bara under dagtid.
 
Hmm elektrodump.nl borde väl drivas av holländare?
Bara en ordningsfråga :)

Vissa av transportfirmorna beter sig på det viset, fick hämta delarna till min
elcykel uppe i Jakobsberg, det var av samma anledning, det hade gått tillbaks
till UPS centrallager drygt 3 mil från där vi bor. Tror att dessa företag är helt
inriktade på företag och har ingen bra service för privatpersoner. De flesta bud
brukar ringa för att avtala tid när de kan komma - men det är bara under dagtid.

Givetvis är dom Holländare, vet inte var jag fick tyskar ifrån. Efter lite detektivarbete lyckades jag omvandla GLS-paketnummret till ett Schenker-paketnummer, det ser ut som att paketet ska lämnas till ett ombud där jag bor, så förhoppningsvis får jag prylarna i nästa vecka!
 
Bengt skriver att såna där MFJ är inte dimensionerade för att användas.
Nå det kan vara sant att de är lite klena, billigt uppbyggda, och att de är underligt specade.
Exvis en MFJ-949 specad för 300 W Pep.
Vad betyder det då?
Givetvis en bra fråga då det inte sägs något om vid vilken belastning.
På rörtiden vara Pep toppvärde för inmatad effekt, all effekt mättes in på slutrörets anod.
Pep var någon som kunde uppnås med SSB och endast kort pulser.
En 400 W sändare kunde därmed lämna ifrån sig knappt 100 W bärvåg.
De amerikansk antennavstämmaren med sin 300 W är därmed avsedda för en 300 W Pep sändare.
Och den bör då tåla knopa 100 W bärvåg.
Underligt, jo.... Men liknande sätt att spec motoeffekt i den Amerikansk bilarna som än idag används. Dvs en Amerikansk bil mäts vid vevaxeln i hp.
In importerad bil i hästkrafter på bakhjulen. Avsikten är att få så höga siffror för egna produkter som möjligt.
Japanska antennavstämmare har så vitt jag vet alltid spexats för de bärvågseffekt de tål.
Men alltid vid belastningen mot en 50 Ohm konstlast.
Vad som händer mot en riktig antenn får man skylla sig själv för.
I praktiska livet sålde vi (SRS) väldigt många av MFJ:2 300 W antennavstämmare som fanns i en mängd versioner.
Någon enstaka gång kunde de vara uppbrända och garanti åberopades.
Uppbrända detektordioder i SWR bron var vanligt, pga obalans i antennen dock.
Så jag tycker nog att de ändå är väldigt användbara trots allt, mååååånga har stor nytta och glädje av dem, särskilt som prisen var mycket låga.
Allt måste inte vara extremt överdimensionerat för att vara bra inom hobbyn och därmed rättfärdiga gedigna hembyggen byggda av "experter".
Även om jag tycker bygge av sådana prylar är något en radioamatör verkligen borde göra.

Om MFJ var dåliga på att speca sin saker så är idag det mesta som går att köpa helt ospecat överhuvudtaget..

För att gå till tråden så minns jag en artikel i en ARRL tidning eller bok, där man frågade: "vill du ha 6 B mer från mobila 80 m antennen?"
Och det vill man ju...
Antenns bestod av en topphat på 2 m diameter, och en jättelik spole, den vara aningen längre än vanligt oxo.
Finns intresse kan jag nog hitta artikeln och skanna in den.

de
SM4FPD
 
Kommer det fungera med dessa? Spolen är av rullande modell, 70uh, och kondensatorn har jag för mig är på 20-350pf. Jag har beställt några rattar till axlarna, ska se om dessa går att montera på ett smidigt sätt.

IMG_2479.jpg
 
Jag hittade en uppgift om att luft "isolerar" för 30.000 volt per cm, om det stämmer så borde spolen klara av ca 3.000v (ca 1mm mellan varven) och kondensatorn cirka 12.000v(4mm avstång mellan plattorna). Kondensatorn är av försäljaren angiven att tåla 4,500v, kanske har jag missat något ställe där det skulle kunna bli överslag.
 
Jag berättade tidigare hur jag hade byggt min antenntuner med hemmalindad spole och två vridkondensatorer
från gamla radioapparater. Jag har för mig att på något ställe skrev jag också att jag aldrig haft något överslag
i min tuner, så visst kan du med gott samvete använda komponenterna du köpt.
 
Back
Top