Kortvågsantenn för 80 till 10 m på vinden

Drutten

Well-Known Member
Hej
Jag skrev för ett tag sedan om mina planer på att sätta upp antennerna på vinden i det hus som jag bor i.

Nu under semestern så har projekt rotts i hamn men med ett untag, kortvågs antenn fungerar dåligt.

Vet inte om det är för dåliga konditioner eller om jag har gjort fel men med antenn tuner som jag har så får jag en bra stånde våg när jag sänder men det är det andra biten som det är fel på, man hör knappt några stationer och dom man hör är väldigt svaga.

Tänkt först om det är riggen som det är något fel?
Det visa sig det var det inte eftersom jag har en kortvågs rigg till som jag testa med.
För att tala om vad det är som sitter på vinden så kommer det en lite resumé om vad som finns där upp.

I mitt hus har vi vinds föråd och dom är gjorda av stålnät, taket består av trä med takpapp och takpannor, inte av betong.
Ovan för dom burana går det ventilations trummor.
Jag har satt upp med en häftpistol en el kabel 2.5 kvadrat millimeter, runt hela vinden.

Längden på kabeln blev 88 m, allt är hopkopplad med en hemma gjord 4:1 balun.
I baluen så sitter det en koaxkabel ner till mitt sovrum 4 våningar ner.

Har testat med att ta bort balunen för se om det är den som är mottagar problemet men inte, det är lika tyst för det.

Jag har även kapat kabeln på vinden så att jag får en dipol men det hjälper inte men det lustiga i det hela är att enligt min antenn tuner så har jag under 1.5 i stånde våg på alla band.

Jag har ett utrymme på 28 m från vägg till vägg så jag fundera på att sätt upp något förkortad där.

Nu kommer jag med en del frågor som jag vet att den kunskapen finns där ut på forumet.

Om jag ska ha en tråd antenn som ska funka på 3 MHZ- 30 MHz, ska jag bygga den för 15 MHz för att ligga mitt i eller hur hänger det ihop?

Vi börjar där så får vi se vad som händer.

Hur mår din tuner?
-Har den inbyggd konstlast och råkar omkopplaren stå i det läget?

Vad använder du för koax?
-Ålder, längd?

...om nu dina försök med antennen ger noll skillnad nere vid radion så är det troligtvis grejorna vid radion eller på väg upp till antennen som felar.

Nästa steg blir att ta med radion upp på vinden och koppla in den med så kort antennkabel som möjligt till antennen för att utesluta ev. fel på koaxen.

En antenn klipps för att funka på det lägsta bandet, dvs vill man köra 3.5 - 30mhz så klipper man antennen för 3.5Mhz.

Jag är själv nybörjare men har varit inne på ocf dipole som ger en relativt låg/jämn impedans över stor del av kortvågen och du verkar ha utrymmet på vinden för en 3,5-30Mhz version.

https://www.google.se/search?q=ocf+...cp.r_qf.&fp=771d19d1edd21819&biw=1680&bih=885

Hur är det med lokala störningar?
Jag körde med en ändmatad tråd där jag bodde tidigare. När jag flyttade satte jag upp en likadan antenn, men det gick inte alls.
Så småningom kom jag på att det helt enkelt kom så mycket brus från fastigheten att signalerna dränktes. Jag testade med en enkel vertikal (metspö) 10 meter från huset och det funkade bra. Så nu skall jag ordna någon slags antenn med autotuner placerad en bit från huset. Det borde lösa problemen här.

Jag har även kapat kabeln på vinden så att jag får en dipol men det hjälper inte men det lustiga i det hela är att enligt min antenn tuner så har jag under 1.5 i stånde våg på alla band.

Det tyder på avsevärda förluster någonstans i antennsystemet. För att kolla att koaxen är ok så är det enklast att ta bort antenntråden helt och bara ha koaxen ansluten till riggen. Genom att se hur mycket effekt som kommer tillbaka kan du se vilka förluster den har på olika frekvenser. Alltså: Jättehög SWR = OK och låg SWR = kass.
Testa först utan balun och om det ok sedan med balun, men alltså utan antenntråd.

Tillägg.
Det slog mej att du kanske mäter SWR mellan riggen och tunern? I så fall funkar inte ovanstående mätning. Det ska vara SWR på kabeln upp till antennen.

Last edited:
Hej "Drutten" och Ni övriga.
Det är inte helt lätt att för Dig att hitta en lösning som gör det möjligt att kunna få ut något av Din hobby. Din beskrivning om allt som döljer sig under taket låter inget kul. Som jag förstår det hela är det ett flerfamiljshus och då finns det anledninga att tro att störnivån är hög, kanske mycket hög.

Har själv en 80 meters loop som sitter högt ovan huset, bor helt fritt från grannar men när jag sätter på min TV med digitalutrustning får jag en störnivå som ligger 5 S -enheter över normalbruset på 80 meter. Helt omöjligt att höra något annat än S9 signaler. På andra frekvenser än 80 är det inga problem bara marginella störningar. Ponera att några av Dina grannar har lika dålig TV utrustning som jag. Att bli av med den typen av störningar är inte det lättaste.
Har inget bra tips att ge Dig annat än att tillfälligt prova en smal tråd av något slag på annan plats än vinden. Fira ner den t.ex. från balkongen efter att först ha talat med underliggande grannar bara för att kolla om störnivån är den samma. Tror inte på fel på kablaget eller att kabeln skulle vara för lång. Att ståendevåg värdet är lågt hjälper tyvärr inte, detta är inget anpassningsproblem utan troligen ett loklt störningsproblem.
Lycka till!
Hälsningar // Thord - SM4BDQ

En annan vanlig störkälla är ventilationsanläggningar. Exempelvis SM5DAJ har en hel del att berätta om sina vedermödor i det avseendet.

/ Göstha

Back