Kortvågsfrekvenser på amatörradio i Sverige ?

Christer5

Well-Known Member
Kan ni hjälpa mig med frekvenser som används i Sverige och som verkligen körs på.

Har lyssnat på 80 mtr men hittar aldrig någon svensk som sänder,jag hör Norrmän,Danskar,Tyskar etc. men ingen Svensk radioamatör.

Kanske finns det ingen som kör effekt som jag kan höra med min Wellbrook ALA 1530
antenn på balkongen. Använder en Icom IC R 72 som mottagare.

Är tacksam att höra från er var ni brukar finnas på banden och vid vilka tider.

DX på rundradio finns det ju hur mycket som helst att lyssna på.

MVH
Christer
 
3762 har jag för mig det brukat vara "ringen" från ca kl 16 och frammåt. Brukar vara några sm6´or och några anndra!

/SA7AZQ
 
På 3.762 + - kl 10.00 är det Tio-ringen varje dag (söndag 10.30) även igång ibland 16.00 det är amatörer från hela landet som loggar in på Tio-ringen. För det mesta finns det amatörer QRV på 3.762 :)

Prova med ett allmänt anrop på 3762!!!!

73 de SM6WXA;)
 
Last edited:
Hmmm..... jag har inte kört 80meter SSB på....... ett tag. Förut så var det ju 3717 som var "snabbtelefonfrekvensen", speciellt inom SM6 om jag inte kommer ihåg fel.
Gäller inte den längre, hi?
 
Kanske du lyssnar fel tid?
På kvällarna hör man minte SM på 3750 kHz.
Som någon nämnde finns SM6 ringen på 3717 kHz och de kör väl förmiddagar.
Under dagtid är det bara tt ställa in 3750 kHz och vänta.
 
På 3750 är det mest trafik för mobila enheter (har varit så) "snabbtelefonfrekvensen" som SM7TJC skriver om är igång och är mycket trevlig. Du borde allt lyssna lite mer på 80m SM7TJC, hi!
 
3762 är ett litet "vattenhål" för såväl nya som gamla amatörer. 80 meterns aktivaste frekvens just nu. Många amatörer med glimten i ögat, som kan skämta lite med varandra mellan diskutionerna om antenner och liknande. "Snabbtelefonfrekvenser" har jag inte hört talas om, jo repeatertrafik på 2m och 70cm kan kanske kallas för det? Ej sagt som kritik. En del får ju inte sätta upp antenner och får då köra "snabbtelefoni".

Roger
 
Tack för svaren !
Har idag lyssnat på eftermiddagen på 3762 och där var det full fart.

Får kolla dom andra frekvenserna.

Christer
 
Det är som att plocka svamp, i början hittar man ingen kantarell, men när an väl fåttt se hur dom ser ut och var dom växer så kryllar skogen av de gyllengula läckerheterna. ja inte den här årstiden förstås.
Men radio har oxo årstider, inte minst 11 års cyclerna.
Prova även 1950 kHz i kväll, från 16 till 23.
Skilllanden från 3750 kHz är att där är det störnigsfritt, från kommersiella stn. Men lokala störningar kan vara ett gissel.
På 1847,5 kHz har vi 3717 kHz gänget på kvällen. SM6 or.
Intressant är att nu när det ljusnr fram i vår, att följa vågutbredningens förändringar mot sommarconds.
 
Last edited:
Back
Top