Kortvågslyssnare med Yaesu 857 D

alamiva

Member
Hej gott folk!

Undrar om det är mer än jag som hellre lyssnar & rattar, än kör egna qso´n på kortvågen? Mina grannar blir inte glada om jag dundrar in i deras högtalare skulle jag tro... Har ingen möjlighet att sätta upp något stort på taket för HF, och klarar 2/70 galant med en D-130 DISCONEANTENN 25-1300MHz. Nu behöver jag lite tips på vad jag kan "gömma" uppe på taket för att kunna vara med på banden iaf (RX) Bor längst upp, så antennkabeln blir inga problem! bästa hälsningar / alamiva psst: "man behöver inte vara störst för att vara bäst" :cool:
 
Någon dipol, eller kanske en windom, går att gömma ganska bra. Magnetic loop är ett annat alternativ om det är trångt. Får du ut antennen borde du inte störa grannarna. Annars är psk31 ett kul alternativ som inte kräver så hög effekt.
 
VTK said:
Någon dipol, eller kanske en windom, går att gömma ganska bra. Magnetic loop är ett annat alternativ om det är trångt. Får du ut antennen borde du inte störa grannarna. Annars är psk31 ett kul alternativ som inte kräver så hög effekt.

Tack för tipset! Ska titta där uppe, för att se vad som kan passa bäst. Egentligen är det en ganska okomplicerad antenn som krävs. 3775 är den jag gärna lyssnar på om jag får upp en antenn längs med husnocken. Kanske någon här som har något "liggande"... dvs en avstämd horisontalmojäng som inte används aktivt längre. / :rolleyes:
 
Back
Top